יו"ר ועדת חוקה הוסיף 10 ימים לדיונים בכנסת על תקציב המדינה

ההחלטה על הארכת תקופת הדיונים בכנסת על תקציב המדינה הגיעה בעקבות ביקורת של האופוזיציה על החוק לדחיית אישור תקציב המדינה • ח"כ גפני: "המועדים הללו אינם שאלה של עוד שבוע או פחות שבוע אלא איך מכינים תקציב מדינה. האם הם מכינים ואנחנו רק מאשרים או לא או שיש דיאלוג"

יו"ר ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יו"ר ועדת חוקה, ח"כ גלעד קריב / צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

ביקורת נוקבת נמתחה הבוקר (א') במהלך דיון בוועדת חוקה בתיקון לחוק יסוד הכנסת לפיו יוארך הזמן לאישור תקציב המדינה מ-100 ימים ל-135 ימים מיום השבעת הממשלה.

בין היתר יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר בדיון כי "זו הדוגמה הקלסית לטענותיי לכך שכששר האוצר הוא יו"ר המפלגה של יו"ר ועדת הכספים, האזרחים ועם ישראל הם אלו שניזוקים. מה שמציעים כאן הוא שינוי סדרי בראשית - 85 ימים לממשלה ו-50 לכנסת. הרי לא היה תקציב שנתיים וזה הדבר הכי חיוני.

"העלאת גיל הפרישה היה בדיון ארוך ולא הייתה הסכמה. הולכים להביא עוד גזירות ולא נוכל לומר כלום. המועדים הללו אינם שאלה של עוד שבוע או פחות שבוע אלא איך מכינים תקציב מדינה. האם הם מכינים ואנחנו רק מאשרים או לא או שיש דיאלוג. כשיו"ר הוועדה אינו חבר אותה מפלגה של שר האוצר - דבר כזה לא היה עובר בחיים. צריך שיהיה אותו יחס בין הכנסת לממשלה אם חפצי חיים אנחנו."

גם חברי הכנסת שמחה רוטמן ומשה ארבל הסתייגו מהדרישה של הקואליציה להאריך את הזמן שבו אין תקציב למדינה והאופוזיציה בכללותה הגישה אלפי הסתייגויות לחוק.

ח"כ רוטמן אמר כי "אני לא ראה איך אפשר למצוא תקציב המאחד בתוכו את אנשי הימין הכלכלי, יש פה פערים גדולים בתפיסת העולם, ולכן אני בעד הגדלת לוחות הזמנים אבל אנחנו לא באירוע רגיל. לא היה תקציב זמן רב והממשלה אמרה שלא ייתכן שהמדינה תתנהל ללא תקציב כ"כ הרבה זמן. בסיטואציה המיוחדת הזו כל הארכה לא לגיטימית. יש להריץ את התקציב הנוכחי כי יש הרבה עמותות רווחה התלויות בתקציב, אפילו תקציב המשכי ללא שינויים כדי שיוכלו לקבל סופסוף אוויר לנשימה. ואז לקחת זמן ולהגיע להסכמות על תקציב 2022".

לפי הצעת החוק, בנסיבות בהן היו בחירות לכנסת, התפזרות הכנסת או הבעת אמון בממשלה חדשה, לפני שאושר תקציב מדינה, תוארך התקופה לאישור חוק התקציב לשלושה חודשים מתחילת שנת התקציב או עד תום 135 ימים ממועד כינון הממשלה, לפי המאוחר.

במידה והניחה הממשלה את חוק התקציב על שולחן הכנסת לפני היום ה-85 מיום כינונה, תהיה התקופה לאישור חוק התקציב 50 ימים ממועד ההנחה. במניין תקופות אלו לא יימנו מועדי ישראל וערביהם. מטרת הקואליציה למעשה היא להאריך את משך הזמן הנדרש להעביר את התקציב בשלוש קריאות בהסתמך על דחייה בעקבות חגי תשרי.

בעקבות טענות האופוזיציה הודיע היו"ר ח"כ גלעד קריב כי הושג סיכום עם האוצר לפיו יוארך פרק הזמן המוצע מ-50 ימים ל-60 ימים, לא על חשבון הימים של הממשלה, כלומר יתווספו 10 ימים לפרק הזמן המקסימלי עבור הדיונים לאישור התקציב בכנסת.

קריב הודיע כי בהמשך הערב צפויה הוועדה לאשר את החוק לקריאות שנייה ושלישית. חברי האופוזיציה טענו כי מסגרת הזמנים המצומצמת לפיה יידרשו לאשר את החוק תוך יום אחד, פוגעת בעבודת הפיקוח על הממשלה.

בנוסף יאשרו חברי הכנסת להצבעה מחר במליאה גם את החוק הנורווגי בקריאות שנייה ושלישית וכן את החוק לפיו יוכלו ארבעה ח"כים להתפצל מסיעתם. זאת נוסף על הצבעות על הצעות החוק להארכת האפשרות למינוי נאמנים שלא לפי רשימות שיגובשו לפי חוק חדלות פירעון ובהרחבת התקופה המרבית של עבודות שירות לתשעה חודשים במקום שישה.