חזי בצלאל עוזב את הסלולר. המספרים האלה אולי מסבירים למה

נתוני הניודים למחצית הראשונה של השנה מגלים מספר מגמות בשוק הסלולר • הסערה סביב סלקום בתקופת הלחימה הסתיימה ללא פגע, ואקספון, המגייסת הגדולה של השנה שעברה, נמצאת הפעם בצד השני של הטבלה

חזי בצלאל / צילום: רמי זרנגר
חזי בצלאל / צילום: רמי זרנגר

מפת הניודים (מעבר בין חברת סלולר אחת לאחרת) בחצי השנה האחרונה חושפת במידה רבה את יחסי הכוחות והמגמות כיום בשוק הסלולר.

הנקודה הראשונה היא הדור החמישי. או נכון יותר, האדישות של הצרכנים כלפיו. משיחות עם בכירים בענף עולה כי הישראלים מודעים לכך שבכל הרשתות יש דור חמישי, ולכן ישדרגו את החבילה בהתאם למכשיר החדש שרכשו, (אם הוא תומך דור חמישי), אך לא ימהרו לעבור רשת בגלל דור חמישי באיכות כזאת או אחרת. במילים אחרות, הניודים בסלולר עדיין לא מבטאים העדפות של לקוחות לרשת כלשהי בדור החמישי.

למרות שהיינו רוצים לראות תחרות בין המפעילים גם על איכות הרשתות והמהירויות שכל אחת מציעה, בפועל המשתמש הישראלי ממשיך להעדיף מחיר טוב ושירות - ופחות ביצועים.

הנקודה השנייה היא פרטנר ופלאפון, שמובילות את הטבלה. פרטנר ניידה במחצית הראשונה כ-16 אלף לקוחות, ונראה כי החברה שמה לה למטרה להציג גיוס חיובי מדי חודש, ולשמור על נתח השוק שלה בכל מחיר. פלאפון  המדורגת אחריה, ניידה כמעט 10 אלף לקוחות חדשים. העובדה ששתי החברות האלה בראש הטבלה מבטאת היפוך מגמה - גולן טלקום ואקספון, המגייסות הגדולות בדרך-כלל, סבלו הפעם מגל נטישות.

את גולן טלקום נטשו כ-9 אלף לקוחות במחצית הראשונה, רובם בשלושת החודשים הראשונים, ונדמה כי השטף נעצר ברבעון האחרון. במקום השני מהסוף, נמצאת We4G מבית אקספון של חזי בצלאל, שהודיע לאחרונה על מכירת הפעילות. החברה איבדה במחצית הראשונה 7,400 לקוחות, וזאת למרות המחירים האטרקטיביים שהיא מציעה.

הסכסוך עם סלקום משפיע עמוקות על הפעילות שלה, וגם העובדה שהופסק שיתוף-הפעולה של אקספון עם קשת השפיע על הניודים שלה.

נזכיר כי סלקום ואקספון נמצאות בחצי השנה האחרונה בסכסוך מסחרי ומשפטי קשה, וביום חמישי האחרון שלח אותם בית המשפט להתדיין בינן לבין עצמן וביחד עם מנהל הסדר מיוחד שמינה בית המשפט, על-מנת לנסות ולמצוא פשרה בדבר פירוק השותפות בין החברות ברשת.

זוכרים את הסערה סביב סלקום בתקופת הלחימה בעזה? אם לשפוט על-פי הנתונים, החברה התגברה. לאחר שבחודש מאי היא איבדה 11 אלף מנויים, בסיכום החצי-שנתי היא מסיימת עם מינוס של 3,000 בלבד. אלמלא האירוע החריג, סלקום, סביר להניח, הייתה שומרת על מאזן חיובי ובצמרת הטבלה. סלקום, נזכיר, ספגה ביקורת קשה מצד לקוחותיה שנטשו אותה בזעם בעקבות אירוע שבו ניסה ועד העובדים לעודד שיתופי-פעולה בין ערבים ויהודים באמצע המבצע ביום שנפל על שביתה במגזר הערבי.
כאמור, אחרי הכעס הגדול מצד הלקוחות בחודש מאי, הסתבר כי הזעם שכך, וסלקום צמצמה דרמטית את הנטישות וסיימה את יוני עם 300 נוטשים בסך-הכול.

חברה נוספת שמובילה בנטישות היא הוט מובייל עם 2,100 ניודים שליליים בחצי שנה, לעומת החודש האחרון שאותו סיימה עם ניוד שלילי של 100 נוטשים בלבד.

בקרב המפעילים הווירטואליים רמי לוי סלולר גם כן מככב בטבלת הנטישות החצי-שנתית עם 4,000 נוטשים. 019 מובייל בחצי-שנתי עם ניוד שלילי של 1,100 לקוחות.

הניודים בסלולר בחצי השנה האחרונה מלמדים כי למרות שהיקפי הניודים לא גבוהים במיוחד, ומסתמנת יציבות במעברים, עדיין הצרכנים בישראל נהנים מרמת תחרות גבוהה מאוד המאפשרת להם לנדוד ולתמחר בקלות בין המתחרים.