משרד התקשורת לא שוכח: קנס את הוט ב-6 מיליון שקל

ההפרות של מדיניות השוק הסיטונאי יעלו להוט בקנס כבד, אבל השאלה היא האם זה לא השתלם לה - בהתחשב בנזק שהתחרות על הרשת שלה יכלה להסב לה

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

זה לקח שנים ארוכות, אבל במשרד התקשורת החליטו שלא לוותר, והיום (ב') המשרד מודיע על קנס כבד על חברת הוט בשל אי-יישום של מדיניות השוק הסיטונאי ברשת שלה.

במילים פשוטות נסביר כי הוט אמורה הייתה לאפשר למתחרים להשתמש ברשת שלה, בדיוק כמו שזה קורה ברשת בזק החל מ-2014, אבל היא דאגה לכך שזה לא יקרה ובעצם הערימה קשיים על המתחרים - וכך סיכלה את האפשרות שיהיה שוק סיטונאי של הרשת שלה.

לדברי משרד התקשורת, "החברה לא קיימה כנדרש את הוראות רפורמת השוק הסיטונאי, והערימה קשיים על ספקי אינטרנט ללא תשתית בחכירת מקטעי תשתית ושיווקם לצרכנים".

לפי המשרד, "על-פי החלטת שר התקשורת מנובמבר 2014 בנושא אסדרת השירותים הסיטונאיים, היה על הוט טלקום להתחיל ולאפשר את פעילות השוק הסיטונאי על גבי הרשת שלה החל ממאי 2015. בפועל, ואף לאחר שנקבעו תעריפים מפוקחים לשירותים במהלך שנת 2017, הוט החלה באספקת השירות רק במהלך שנת 2018, וגם לאחר שהחלה, התגלו קשיים שלא אפשרו לספקיות השירות לספק שירותים באורח תקין לצרכנים.

"במסגרת הליך הפיקוח, מצא המשרד כי התנהלות החברה לא אפשרה פעילות שוק סיטונאי תקינה על גבי הרשת שלה, באופן שהביא הלכה למעשה להדרת המתחרות מהרשת שלה ולמניעת התפתחות התחרות. הפגיעה התחרותית אינה מסתכמת בחסמים למעבר מנויים לשוק סיטונאי, אלא בפגיעה לטווח ארוך שיש לה השלכות על פיתוח רשתות מתקדמות של המתחרים, שהתועלת שלהן למשק ולציבור בישראל רבה ומגוונת".

שר התקשורת יועז הנדל מסר: "בהתאם למדיניות המשרד, נמשיך להפחית רגולציה, לעודד פריסת תשתיות ולהטיל קנסות כבדים על מי שיפגע בתחרות. אסור שהפרות החוק ישתלמו.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, מסרה: "משרד התקשורת ימשיך לפעול בנחישות להבטחת התחרות בשוק התקשורת, ולא נהסס להטיל עיצומים נוספים על חברות שיפגעו בה".

מהוט נמסר בתגובה על העיצום: "הוט קיימה ומקיימת את הוראות רפורמת השוק הסיטונאי באופן מלא, ומופתעת מהחלטת המשרד להטיל עליה עיצום כספי בסכום דרקוני ולא מידתי וללא תשתית עובדתית ראויה".