שר המשפטים סער: יש לנו עודף אדיר בכתבי אישום בישראל

סער בכנס לשכת רוה"ח באילת: "הממשלה החדשה תלך בקרוב למהלך רחב של דה-רגולציה; בתחום המשפטי אנחנו צריכים לעשות מהלך של דה-פליליזיציה"

שר המשפטים גדעון סער בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור
שר המשפטים גדעון סער בכנס הכלכלי של לשכת רואי חשבון באילת / צילום: ניב קנטור

"הממשלה החדשה תלך בקרוב למהלך רחב של דה-רגולציה. אם מסתכלים על המדדים של דואינג ביזנס, רואים שבנושא הזה לא רק שלא חל שיפור - למרבה הצער חלה אפילו נסיגה במדינת ישראל. רגולציה מיותר ומוגזמת זה דבר שפוגע בעסקים, ביוקר המחיה, בצמיחה ובפריון, ולכן מהלך של דה-רגולציה הוא דבר נדרש" - כך אמר הבוקר (ב') שר המשפטים גדעון סער בפאנל הפתיחה של כנס לשכת רואי החשבון  באילת.

לדברי סער, "משרדי ראש הממשלה, האוצר והמשפטים נמצאים בישורת האחרונה של הכנת תוכנית שתובא בקרוב לממשלה, והיא תהיה בשורה ותתחיל את המסע שמדינת ישראל הייתה צריכה לצאת אליו מזמן".

"בתחום המשפטי", הוסיף סער, "אנחנו צריכים לעשות מהלך של דה-פליליזיציה. יש לנו עודף אדיר בכתבי אישום במדינת ישראל ביחס לאזרחים. תמיד אני מופתע מחדש על מה מוגשים כתבי אישום. במיוחד זכור לי שהגיעה למשרדי בעבר סטודנטית צעירה שהוגש נגדה כתב אישום על מכירת בקבוק בירה לנער בן 17, כשהגיל המותר הוא 18. האם זו מטרת ההליך הפלילי? האם תפקידו לא לעסוק בסטייה חמורה מהנורמה ולא בזוטי דברים?

"בתי המשפט היום קורסים תחת העומס ולא יכולים לעשות דין צדק,  ולכן המערכת חייבת ללכת למהלך עמוק של דה-פליליזיצה. חלק ניכר ממה שמוגדר היום כעבירות פליליות צריך להעביר לעבירות מינהליות - אדם משלם קנס ולא צריך לעבור את הויה דלורוזה של חקירה, כתב אישום, פגיעה בשמו והרבה דברים שנלווים לכך".

סער הוסיף כי "אנחנו חייבים לחשוב איך להקל על מערכת בתי המשפט. אנחנו רוצים מערכת שיכולה לתת שירות אמיתי יעיל ואפקטיבי לאזרחים".

סער התייחס גם לתזכיר החוק שהפיץ לאחרונה בנוגע לפסילת ראיות שהושגו שלא כדין, בדומה לכלל "פירות העץ המורעל" הנהוג בארה"ב. "זה נושא שקשור לזכויות שלנו כאזרחים בהליך המשפטי", אמר. "במהלך שני העשורים האחרונים ואולי יותר, המערכת של נבחרי הציבור, הכנסת, מיעטה באופן יחסי לקדם את הנושא של זכויות במשפט. הגשתי בשבוע שעבר תזכיר חוק בנושא פסילת ראיות שהושגו שלא כדין. התנאים שנקבעו בפסיקה מצד אחד והיעדר הבהירות על מתי הם חלים ובאיזה אופן, מחייבים שזה יובהר בחקיקה והרחבת שיקול-הדעת השיפוטי. גם רשויות אכיפת החוק יפעלו בגדרי החוק. זה לא יהיה כלל מוחלט, אבל חייבים להרחיב את שיקול-הדעת השיפוטי".