שיעור האבטלה הרחב ירד ל-9.5% במחצית השנייה של יוני

זאת לעומת 9.9% במחצית השנייה של חודש מאי, כך לפי נתוני הלמ"ס • במקביל, השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים היה 11,661 שקל - ירידה של 6.9% לעומת מרץ 2021 • שתי ההודעות מראות על מגמה של עלייה במועסקים

לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר
לשכת התעסוקה בחולון / צילום: איל יצהר

שיעור האבטלה הרחב ירד ל-9.5% במחצית השנייה של יוני לעומת 9.9% במחצית השנייה של חודש מאי. כך פרסמה היום הלמ"ס. כלומר, 398 אלף בני אדם לא משתתפים בכוח העבודה. נתון זה כולל את הבלתי מועסקים ולצידם גם את מי שהפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ 2020, לא עבדו בעבר או הפסיקו מסיבות אחרות או נעדרו זמנית מעבודתם בגלל נסיבות משבר הקורונה.

לפי נתוני הלמ"ס, כוח העבודה במשק מהווה 62.3% מכלל האוכלוסייה מעל גיל 15. מבין 37.7% שמחוץ למעגל התעסוקה, 4.8% הפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה ממרץ שעבר בשל הסגרים והתפשטות הקורונה. מדובר ב-118,400 איש. סיום מודל החל"ת עשוי להקשות על התאוששות שוק העבודה. מנגד, מספר המשרות הפנויות במשק נמצא מעל 133 אלף - שיא מאז תחילת המדידה.

במקביל פרסמה הלמ"ס את נתוני השכר הממוצע במשק. השכר הממוצע למשרת שכיר במחירים שוטפים היה 11,661 שקל - ירידה של 6.9% לעומת מרץ 2021. מספר משרות השכיר עלה ב-33.6% באפריל לעומת אפריל אשתקד ל-3.5 מיליון משרות. בהשוואה למרץ השנה מדובר בעלייה צנועה יותר של 1.3%. דיווחים אלו אינם כוללים עובדים שנמצאים בחל"ת ועובדים שמקבלים דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי.

שתי ההודעות מראות על מגמה של עלייה במועסקים. נתוני סקר כח אדם שהם מפלחים טוב יותר את כח העבודה מצביעים על ירידה בעובדים בחלת כמקור לגידול בתעסוקה וכן באלו שפוטרו ושבו לעבוד. הירידה בשכר הממוצע רק מחזקת את הנתונים, כי שבו לעבוד בעלי שכר נמוך יחסית וזה הפחית את הממוצע. בד בבד חלק מהחלת או מאלו שקודם לא השתתפו בכח העבודה' כ-3,000 איש, הפכו כנראה למובטלים.