לפיד: אם חוק האזרחות ייפול, הממשלה לא תיפול יחד איתו

מתיחות שיא בקואליציה לקראת לילה לבן של הצבעה על חוק האזרחות, שכרגע לא נהנה מתמיכת הקואליציה במלואה על רקע התנגדות רע"ם ומרצ • בנט: "האופוזיציה מנסה להתיש אותנו באלף תרגילים וקונצים" • נתניהו: "בנט בישל דייסה - ולימין לא נשאר"

הוועדה המסדרת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הוועדה המסדרת, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

מתיחות שיא בקואליציה על רקע הכישלון בוועדה המסדרת להעביר את חוק האזרחות לדיון בוועדת חוץ וביטחון. לקראת לילה לבן של הצבעות, התייחסו היום (ב') ראשי הסיעות להצבעה הצפויה על החוק שכרגע לא נהנה מתמיכת הקואליציה במלואה על רקע התנגדות רע"ם ומרצ.

בניסיון לפייס את חברי הקואליציה משמאל אמר יו"ר יש עתיד ושר החוץ, יאיר לפיד, כי יוקם צוות לבחינת מקרים הומניטריים שיעלו במסגרת החוק. "לא צריך להסתתר מהמהות של החוק הזה. הוא אחד הכלים שנועדו להבטיח את הרוב היהודי במדינת ישראל. ישראל היא מדינת הלאום של העם היהודי, והמטרה שלנו היא שיהיה בה רוב יהודי".

עוד לדברי לפיד, "בנוסף לזה, יש לחוק חשיבות ביטחונית. השב"כ הציג נתונים שלפיהם בלי שהחוק הזה יעבור היום, תהיה פגיעה מהותית בביטחון ישראל. בלי החוק, תהיה עליה בטרור הפלסטיני. אם האופוזיציה תצביע נגד החוק, היא תוכיח שיותר חשוב לה להיות נגד הממשלה, מאשר להיות בעד המדינה". לפיד ציין גם כי אם החוק יופל, זה "לא דרמה", והממשלה לא תיפול יחד איתו. 

סמוטריץ': "לא ניתן יד" 

קודם לכן תקף יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', את הממשלה ואת העומד בראשה, נפתלי בנט. לדבריו, "גם אם הצו לא יאושר היום, המצב המעשי לא ישתנה. הדבר היחיד שישתנה זה שמשרד הפנים והעומדת בראשו ייאלצו לעבוד קשה יותר ולדון בכל בקשה באופן פרטני. הצו אותו מבקשת הקואליציה להעביר היום חורר על-ידי בג"ץ והיועצים המשפטיים ונותן מענה חלקי ביותר".

סמוטריץ' הוסיף ואמר כי "אנחנו לא ניתן לכך את ידנו. נביא בהקדם האפשרי את חוק יסוד ההגירה להצבעה בכנסת ונבחן את האחריות הלאומית שבקואליציה חסרת האחריות הזו מטיפים לה". 

בנט: "משחקים ילדותיים של האופוזיציה"

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס את חברי מפלגת ימינה ובפתח ישיבת הסיעה אמר: "המרחק בין לשכת ראש הממשלה לבין הכנסת הוא בערך שתי דקות נסיעה, אבל לפעמים זה מרגיש כאילו מדובר בכוכב אחר. גם אני וגם אתם מגיעים לכאן מתוך יום עמוס עשייה, מהעולם האמיתי, שבו עובדים למען אזרחי מדינת ישראל ומזיזים הרבה מאוד דברים שהיו תוקעים במשך שנתיים. ואז מגיעים לכאן, ובמקביל לעשייה האמיתית אנחנו רואים פה אינספור משחקים ילדותיים וניסיונות של האופוזיציה להתיש אותנו באלף תרגילים וקונצים. זה בסדר, זו דמוקרטיה, ואנחנו יודעים לעשות גם וגם.

"יש דברים שלא משחקים איתם. ביטחון המדינה הוא קו אדום, והמדינה צריכה שליטה על מי נכנס אליה ומי מתאזרח בה. הכנסת אלפי פלסטינים, אזרוח שלהם ופגיעה בביטחון המדינה בשביל עוד רבע נקודה פוליטית - זה פשוט לא הדבר הנכון לעשות.

"אנחנו מתקדמים. אנחנו נביא את החוק להצבעה ונפעל בצורה ממלכתית לטובת ביטחון המדינה ולטובת כלל אזרחי מדינת ישראל". 

נתניהו: "בנט בישל דייסה - ולמי לא נשאר?" 

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי הודיעה כי בסיעה יחליטו אם לתמוך בחוק האזרחות רק בתום ישיבת הסיעה, בעוד יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר כי לקואליציה אסור לסמוך עליהם כדי להשלים להם אצבעות בתמיכה בחוק. "תפקיד האופוזיציה הוא להפיל את הממשלה. בממשלה מסוכנת שמבוססת על כוחות אנטי-ציוניים ולא מסוגלת לשמור על אופיה היהודי של מדינת ישראל. בממשלה שמבוססת על מרצ ורע"ם נדרש חוק יסוד שלא ניתן לכרסם בו. בנט בישל דייסה, נתן למרצ, ללפיד, למפלגת העבודה - ולמי לא נשאר? לימין לא נשאר. בנט ולפיד, אתם הממשלה, הכול תלוי בכם".