האיום של חברות האינטרנט הגדולות על ממשלת הונג קונג

חברות כמו פייסבוק, טוויטר וגוגל הזהירו את ממשלת הונג קונג כי הן עלולות להפסיק לספק שירותים בעיר, אם הרשויות ימשיכו עם התיקונים המתוכננים בחוקי הגנת הנתונים • התיקונים נועדו לטפל בפרסום מידע אישי של אנשים ברשת לשם שימוש זדוני על ידי אנשים אחרים, אך החברות טוענות שהם קיצוניים מידי ומסכנים אותן ואת עובדיהן

הונג קונג / צילום: Shutterstock
הונג קונג / צילום: Shutterstock

קואליציה של חברות בתחום האינטרנט (Singapore-based Asia Internet Coalition), שבה חברות פייסבוק, טוויטר וגוגל, מזהירה את ממשלת הונג קונג שהחברות בה עלולות להפסיק לספק שירותים בעיר, אם הרשויות ימשיכו עם התיקונים המתוכננים בחוקי הגנת הנתונים.

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, התיקונים החדשים נועדו לטפל בשיטת ה-Doxing - פרסום מידע אישי של אנשים ברשת, לשם שימוש זדוני על ידי אנשים אחרים.

החוקים החדשים עשויים לגרום לענקיות הטכנולוגיה להיות אחראיות על שיתוף תוכן זדוני ושלילי מצד משתמשים פרטיים ברשת. הלשכה לענייני חוקה בהונג קונג הציעה בחודש מאי תיקונים לחוקי הגנת הנתונים בעיר בטענה שצריך להיאבק ב-Doxing.

התיקונים האלו למעשה דורשים עונשים של עד מיליון דולר הונג קונגי (כ-129 אלף דולר) ועד חמש שנות מאסר. במכתב נטען שהחברות חוששות שהכללים לא מספיק ברורים, ולמעשה יכולים לסכן את העובדים שלהם בחקירות פליליות או העמדה לדין. התיקונים יובאו בפני המועצה המחוקקת בהונג קונג, והצעת החוק צפויה לעבור בסוף שנת החקיקה הנוכחית.

"תגובה לא פרופורציונלית ומיותרת לחלוטין"

ג'ף פיין, מנכ"ל קואליציית האינטרנט אסיה כתב לנציבות הפרטיות לנתונים אישיים בהונג קונג, כי בעוד שבקבוצה מתנגדים ל-Doxing, הנוסח העמום בתיקונים המוצעים עשוי להיות איום על החברות וצוות העובדים שלהם - משמע העובדים והחברות יאלצו להתמודד עם חקירות פליליות או העמדות לדין על עבירות מהסוג הזה.

"הדרך היחידה להימנע מהסנקציות האלו כלפי חברות הטכנולוגיה תהיה הימנעות מהשקעה או הצעות שירותים בהונג קונג", טענו בקבוצה. המצב הזה הוא "תגובה לא פרופורציונלית ומיותרת לחלוטין", לפי החתומים על המכתב, ובנוסף נטען כי התיקונים המוצעים עלולים לצמצם את החופש הביטוי ולהפליל אפילו "מעשים חפים מפשע של שיתוף מידע ברשת".

דוברת נציבות הפרטיות לנתונים אישיים בהונג קונג אישרה את הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל שהמשרד קיבל את המכתב. עם זאת, היא אמרה שיש צורך בכללים החדשים נגד Doxing וכי הממשלה טיפלה באלפי תיקים שקשורים ל-Doxing מאז שנת 2019.

על פי התגובה של הדוברת, ישנה תמיכה חזקה בתיקוני החוק האלו כדי לרסן את השיטה הזו. "לתיקונים הללו בחוק לא תהיה כל השפעה על חופש הביטוי", הגיבו בדוברות והוסיפו: "הממשלה דוחה בתוקף כל טיעון כאילו התיקונים שנעשים עשויים להשפיע בכל דרך שהיא על השקעות חוץ בהונג קונג".

פייסבוק, טוויטר וגוגל לא הגיבו לדיווח של הוול סטריט ג'ורנל. בשנה שעברה, חברות טכנולוגיה אמריקאיות וחברות אחרות אמרו שהן מפסיקות לטפל בבקשות של רשויות אכיפת החוק בהונג קונג בעקבות הטלת חוק הביטחון הלאומי בעיר.