הרכבת שצריכה לחלץ את גוש דן מהפקק תקועה - וזו הסיבה

למרות שהמכרז לקווי הרכבת הסגול והירוק נסגר מזמן, בנת"ע לא פותחים את מעטפות המכרז בהוראת האוצר • הסיבה: משפחות שממשיכות להתגורר בכפר שלם - על תוואי המסילה • במשרד המשפטים כבר התריעו כי העיכוב כיום עשוי להוביל לעיכוב עתידי בהפעלת הפרויקט

שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת"ע
שלט לקו הירוק של הרכבת הקלה בכניסה לחולון (כביש 4) / צילום: נת"ע

המדינה מתמהמהת בהכרזה על החברות הזוכות במכרז להקמת פרויקט התשתית התחבורתית הגדול ביותר בישראל כיום - שני קווי רכבת קלה במטרופולין דן, הירוק והסגול. המכרז שקיימה החברה הממשלתית נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) שאחראית על הפרויקט, יצר עניין בינלאומי ונסגר כבר בספטמבר 2020. לפי גורמים עמם שוחח גלובס, המועד האחרון שנקבע לפתיחת תיבת המכרזים היה סוף מאי.

המועד חלף ובשיחה לפני כשלושה שבועות, יו"ר נת"ע ומנכ"ל משרד האוצר כיום, רם בלינקוב, הצביע על סוף יוני כמועד הכרזת החברות שזכו. בשיחה עמו השבוע הסביר שהעריך ששרת התחבורה דאז, מירי רגב, תוותר על המשך ההידברות מול משפחות שמתגוררות על תוואי הקו הסגול, והפינוי שלהן יוכל להתבצע.

הפינוי והחשש מפיצוי

הסיבה לעיכוב נעוצה במחלוקת בין-משרדית לגבי פינוי כ-15 משפחות ממתחם כפר שלם בתל אביב. במכתב שפרסם גלובס בחודש שעבר התריע המשנה ליועמ"ש (אזרחי) ארז קמיניץ על עיכוב מסתמן בפרויקט היות שמשרד התחבורה מעכב את הפינוי שהיה אמור להתבצע בקיץ 2020. לדבריו, רק עם בדיקת כל ציר הרכבת ניתן יהיה להבין את העלויות האמיתיות של הפרויקט, ובכדי למנוע סיבוך עתידי, אין אפשרות להכריז על הזוכים. כמה שבועות לאחר מכן השיב לו מנכ"ל משרד התחבורה היוצא, עופר מלכה, שאכן הם מקיימים שיח "מאומץ" בהובלתו מול משפחות במסגרת "ועדת הפינויים המיוחדת", וכי להערכתו הסוגיה לא צריכה לעכב את ההכרזה על הזוכים. ברקע נשמעו קולות שהנושא מקבל התייחסות מיוחדת לאור העובדה שחלק מהמשפחות קשורות באנשי ליכוד, אם כי מצידה של רגב מסרו כי אין קשר להשתייכות פוליטית כזו או אחרת, וכי הם מבקשים למנוע מראות של פינוי מבתים.

עם פתיחת המעטפות יחל חלון זמנים של כשנה בו נת"ע צריכה להעביר את התוואי לחברות הזוכות, אחרי שבוצעו בדיקות והעתקת תשתיות כך שהם יהיו מוכנים לביצוע בפועל. על כל יום עיכוב תשלם המדינה לזוכות פיצוי כספי, על כן באוצר (וגם בנת"ע) חוששים להכריז על הזוכים, לפני שהשטח אפילו נבדק מבחינת התשתיות שקיימות בו כיום.

מכרז של 15.5 מיליארד שקל

מדובר בפרויקט שותפות ציבורית-פרטית (Public Private Partnership או PPP) למימון הקמה ותחזוקה של שני הקווים. העלות הכוללת נאמדת בכ-31 מיליארד שקל, כשחלקן של המתמודדות במכרז מוערך בכמחצית. למכרז ניגשו חמש קבוצות: חברת שפיר והחברה הספרדית CAF; שיכון ובינוי ואגד בשותפות שתי חברות סיניות, CRCC, ו-CRRC; אלקטרה דן והתאגיד הצרפתי אלסטום; מנרב אלייד וחברת צ'יינה הרבור הסינית; וקרן התשתיות נוי, חברת הביטוח הפניקס וחברת CREC הסינית. כל הקבוצות הגישו הצעות לגבי שני הקווים, כאשר ניתן לזכות רק בקו אחד.

הקו הירוק יקשר בין חולון וראשון לציון לבין מערב הרצליה וקריית עתידים, דרך מרכז תל אביב והאוניברסיטה והוא מתוכנן להיפתח באמצע 2027. הקו הסגול יקשר בין קריית אונו ויהוד למרכז תל אביב, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא, ושוק הכרמל ומתוכנן להיפתח בסוף 2026. אם להסתמך על העיכובים של הקו האדום שמחבר בין פתח תקווה לבת ים ושאמור לפעול החל מנובמבר 2022, ייתכן שהתחזיות עוד יתעדכנו קדימה.

ממשרד האוצר נמסר: "נכון להיום, טרם קבע משרד התחבורה מועד לפינוי החלקות האחרונות בכפר שלם דבר הנדרש לצורך התקדמות בעבודות במקטע המדובר. מאחר ועיכוב נוסף במועד הפינוי עלול להביא להפרת המחויבויות החוזיות של המדינה כלפי הזכיין שייבחר במכרז ה-PPP של הקו הסגול, הודיע משרד האוצר כי יש להשהות את ההכרזה על הזוכה במכרז עד לפינוי המלא של המקטע. מאחר ואין כל אפשרות להשלים את פרויקט הקו הסגול במתכונתו, ללא פינוי המקטע הנדון, אנו סבורים כי משרד התחבורה יקבל החלטה בנושא בהקדם".

מנת"ע נמסר: "נת"ע פועלת לפרסום תוצאות מכרז ה-PPP בהקדם".