מתחילים להרגיש את הקיץ בכבישים: ירידה מתונה בהיקף הפקקים

העומס בכבישים ירד ב-3% בממוצע ביחס לשבוע הקודם, אך בהשוואה לטרום הקורונה הגידול עדיין ניכר • גלובס ממשיך לעקוב אחר העומס בכבישים במדד שבועי

מדד הפקקים השבועי
מדד הפקקים השבועי

הקיץ הגיע, וכצפוי מדד העומס בכבישים של גלובס, שמתבסס על נתוני חברת ווייז, מראה על הקלה מסוימת בכמות כלי הרכב שמציפים את כבישי הארץ - בעיקר בשעות הבוקר ואחר הצוהריים. במדד הנוכחי, המתייחס ל-24-30 ביוני, תלמידי היסודי עדיין לא יצאו לחופש, אך המספרים מלמדים כבר כעת על הכיוון המסתמן - הקלה מסוימת על הכבישים בחודשים יולי-אוגוסט (וכנראה גם בספטמבר לאור ריכוז חגי תשרי בחודש הזה השנה).

 
  

עמוס, אבל קצת פחות

אם משווים את המדד הנוכחי לזה שלפניו, ניתן לראות כי חלה ירידה של כ-3.2% בממוצע בתנועה על הכבישים בערים שנמדדו ביחס לשבוע הקודם. ביחס לטרום הקורונה, לפי הנתונים נרשמה עלייה ממוצעת של 14.8% בהיקף התנועה (נסועה, סך הקילומטרים) בחמש הערים שמרכיבות את המדד: תל אביב, ירושלים, חיפה, ראשון לציון ופתח תקווה, לעומת פרק זמן של כשבועיים בחודש פברואר 2020. אמנם מדובר בעלייה די משמעותית מול הימים של תחילת השנה שעברה, אך בהשוואה למדדים מהשבועות האחרונים מדובר בנתון הנמוך ביותר, למעט המדד הראשון - שבחן פרק זמן שנרשם בסמוך למבצע שומר החומות ברצועת עזה, דבר שהשפיע על המצב בכבישים.

ירידה ניכרת בתל אביב

נתון אחר שמלמד על העובדה שהכבישים מעט פחות עמוסים כעת היא השוואה בניכוי סופי השבוע. אם במדד הקודם ימי אמצע השבוע הצביעו על עלייה בתנועה מול פברואר 2020 של כ-16.6%, הרי שבמדד הנוכחי העלייה התכווצה בשיעור של כ-23% לכדי 12.7%.

מבין הערים ראשון לציון ממשיכה להוביל את המדד, אך גם כאן נרשמת ירידה לעומת השבועות הקודמים. בתל אביב נרשמת ירידה בתנועה של כ-34% ביחס לשבוע הקודם, וייתכן שהדבר לא קשור רק לימי הקיץ, אלא גם לעבודות התשתית הנרחבות בעיר להקמת פרויקטי תנועה.