משרד הבריאות פועל להתמקם בחזית המחקרית בקורונה: יוביל שני מחקרים חדשים

המשרד יערוך מחקר לבחון את פרופיל המתחסנים שחלו ומחקר נוסף לבחון את רמת החיסוניות התאית לאורך זמן

מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי
מנכ"ל משרד הבריאות היוצא, פרופ' חזי לוי / צילום: ברזילי

ממשלת ישראל ומשרד הבריאות, יצטרכו בתקופה הקרובה לקבל כמה החלטות חשובות מאוד, שתלויות במידע לגבי רמת היעילות של חיסוני פייזר נגד הווריאנטים החדשים של הקורונה, בקבוצות שונות ובתרחישים שונים. עד היום התבססו משרד הבריאות וממשלת ישראל בהחלטותיהם לגבי הקורונה, בעיקר על מחקרים שנערכו על ידי מקורות חיצוניים להם. משרד הבריאות אסף וסיפק נתונים שונים לגבי התחלואה, אך מי שניתחו אותו היו בעיקר גורמים אקדמיים באוניברסיטאות, בתי החולים וקופות החולים, למעט מספר קטן של מחקרים, שסבבו בעיקר סביב נושא יעילות החיסונים.

כעת, משרד הבריאות מעוניין להוביל שני מחקרים נוספים. האחד יבחן את פרופיל המאומתים לקורונה שהתחסנו לעומת פרופיל הלא מחוסנים, מבחינת גיל, מחלות רקע, מועד קבלת החיסון וכדומה, כדי לנסות להבין האם ישנן קבוצות אוכלוסייה מסוימות שנותרות רגישות אחרי מתן החיסון, והאם הזמן מפחית את האפקטיביות שלו. מחקר כזה עשוי לאפשר בין היתר גיבוש הנחיות מבוססות מדע לגבי הצורך במנה שלישית של החיסון, אחרי זמן מסוים או בקבוצות אוכלוסייה מסוימות.

בנוסף ערוך המשרד מחקר סרולוגי, אך בו יבחנו לא רמות הנוגדנים של המחוסנים, אלא החיסוניות התאית. זהו חלק משלים לפאזל שנועד לנבא כמה זמן תשרוד ההגנה של החיסון. את המחקרים תרכז ד"ר שרון אלרעי פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, בשיתוף קופות החולים.

80% הגנה מהדבקה, אבל בוריאנט הקודם

בתוך כך דיווח מכון KSM - קאהן סגול מכבי, העוסק בניתוח נתונים רפואיים, על מחקר שהסתיים לאחרונה, ובו נבחנו רמות ההדבקה בקורונה של מחוסנים ולא מחוסנים שמתגוררים באותו הבית. בבתים בהם שני בני הזוג לא היו מחוסנים, היו אמות ההדבקה 49.8%, ואילו אצל מחוסנים כ-12.5%. מדובר בכ-75% הגנה מפני הדבקה, אפילו א-סימפטומטית, כאשר שני הצדדים מחוסנים, לעומת מפגש בין שני בלתי מחוסנים. זוהי בערך רמת מניעת ההדבקה ששוערה עבור הוריאנט הבריטי, אחרי שנפצה הקצב המהיר שבו החיסון הוביל לדעיכת המחלה בישראל.

מכאן אפשר להבין גם את הבעיה העיקרית במחקר: הנתונים בו נאספו בתקופה הוריאנט הבריטי, וכעת הקלפים נטרפו. אצל הוריאנט החדש קל יותר להידבק, וכנראה ששיעור המחוסנים שנדבקים באופן א-תסמיני הוא גבוה בוריאנט זה מאשר בבריטי. הקופה תבקש כנראה לערוך את המחקר הזה מחדש, שכן מידע נוסף לגבי רמת היעילות של החיסון במניעת הדבקה, אפילו לא תסמינית, תעזור להבין איזו רמת הגנה דרושה לנו כדי להגיע לחיסוניות עדר.