מפלה לקואליציה: האופוזיציה התנגדה, וחוק האזרחות נפל במליאה

הפסד משמעותי ראשון לקואליציה: האופוזיציה הפילה את חוק האזרחות ברוב של 59 מתנגדים מול 59 תומכים, לאחר שההצבעה הפכה להצבעת אי אמון בממשלה • שרת הפנים איילת שקד הודיעה כי היא תעלה את החוק להצבעה נוספת עוד היום

שרת הפנים איילת שקד בדיון בחוק בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרת הפנים איילת שקד בדיון בחוק בכנסת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לאחר לילה לבן במליאת הכנסת, הפילה האופוזיציה את חוק האזרחות ברוב של 59 מתנגדים מול 59 תומכים. מדובר בהפסד משמעותי ראשון לקואליציה, שדרשה להפוך את ההצבעה על החוק להצבעת אי אמון בממשלה.

בחוק תמכו חברי הכנסת מנסור עבאס ו-וואליד טהה מרע"ם ולמרות תמיכת השניים, ח"כ עמיחי שיקלי מימינה התנגד לחוק יחד עם האופוזיציה והכריע נגד הקואליציה בראשות יו"ר מפלגתו.

מנסור עבאס ועיסאווי פריג׳ במליאת הכנסת בדיונים על חוק האזרחות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 מנסור עבאס ועיסאווי פריג׳ במליאת הכנסת בדיונים על חוק האזרחות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

במהלך הלילה נעשו ניסיונות גישור של שרת הפנים איילת שקד וראש הממשלה נפתלי בנט מול חברי הקואליציה שהתנגדו לחוק - חברי הכנסת של רע"ם, מרצ וחלק ממפלגת העבודה. במקביל שיקלי התבקש על ידי הליכוד להתנגד לחוק וכך, חרף הצעות שקד לטיפול במקרים הומניטריים וחקיקת החוק לחצי שנה בלבד - הוא נפל.

למרות הצבעתו של שקלי נגד הממשלה, בימינה טרם החליטו האם להכריז עליו כחבר כנסת פורש. הסיבה העיקרית לכך היא שהקואליציה תידרש לתמיכתו במבחן ההישרדות שלה - הערבת התקציב. בתוך כך, שקד הודיעה הבוקר כי היא תעלה את החוק להצבעה נוספת היום.

מהו חוק האזרחות?

חוק האזרחות והכניסה לישראל קובע עיקרון לפיו שר הפנים לא יעניק אזרחות או רישיון ישיבה בישראל לתושב האזור, ולתושב או אזרח איראן, לבנון, סוריה ועיראק. כן, קובע החוק כי מפקד האזור לא יהיה רשאי להעניק לתושב אזור יהודה, שומרון וחבל עזה היתר לשהייה בישראל.

עם זאת, החוק מגדיר חריגים וסייגים לאיסור על הענקת אזרחות, היתר הישיבה או היתר שהייה בישראל. מקצתם של החריגים היו בחוק מלכתחילה, ורובם נוספו בתיקוני חקיקה ב-2005 וב-2007. סייגים אלה מאפשרים מתן היתרים לבני זוג וילדים, היתרים למקרים הומניטריים מיוחדים, היתרים למטרת טיפול רפואי, עבודה או למטרה זמנית שלא תעלה על שישה חודשים.

מימין: מיכאלי, סער, בנט, לפיד וגנץ בדיונים במליאת הכנסת על חוק האזרחות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 מימין: מיכאלי, סער, בנט, לפיד וגנץ בדיונים במליאת הכנסת על חוק האזרחות / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ממפלגת ימינה נמסר בתגובה: "האופוזיציה, בהובלת ביבי וטיבי, לא הצליחה להפיל את הממשלה, אבל יחד הם פגעו פגיעה ישירה בביטחון ישראל והפקירו את גבולותיה. ככה נראית פוליטיקה קטנה על חשבון אזרחי ישראל. זו הסיבה שהם באופוזיציה, ושם יישארו. מבחינת ביבי, אם הוא לא בשלטון - שהמדינה תעלה באש. הממשלה הזו תתקן את מה שהוא וחבריו עשו".

מהליכוד נמסר בתגובה: "עסקה מושחתת שנתפרה בחשכת הלילה בין בנט לפיד ושקד לבין רע"מ ומרצ התרסקה הודות למאבק נחוש שניהלה האופוזיציה בראשות נתניהו. בנט ולפיד רצו לקנות שני קולות של רע"מ תמורת הכנסת אלפי אנשים שהיו מעמידים בסכנה את זהותה הציונית וביטחונה של מדינת ישראל. בעבר, דברים מסוג זה נכפו על ידי החלטות שיפוטיות. הפעם לא הייתה כל הצדקה לעסקת השוחד שנדחתה על ידי הכנסת".