שוק הדיור | פרשנות

בנק ישראל רוצה למסות את משקיעי הנדל״ן: מה הסיכוי שזה יקרה?

בזמן שהנגיד מדבר על הגדלת המיסוי מהנדל"ן, ליברמן מבהיר כי עד התקציב "לא נוגעים בשום דבר" • מהלכים כמו העלאת המס על המשקיעים או ביטול הפטור מהשכרת דירות עשויים לעורר אנטגוניזם ולהכניס מקלות בגלגלי התקציב • אבל מה שלא עושים עכשיו יהיה עוד יותר קשה לעשות אחר כך

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

בנק ישראל מסמן את המשקיעים לטובת צינון שוק הנדל"ן ומחפש שותף במשרד האוצר. ההתבטאות של נגיד בנק ישראל אמיר ירון במעמד מסיבת העיתונאים שלאחר הריבית אתמול, על אפשרות לבחון את העלאת מס הרכישה על משקיעים בשוק הדיור, באה בהמשך להבהרה שהוציא רק לפני כשבועיים לבנקים שאוסרת על לקיחת משכנתה על דירת מגורים קיימת כדי כמינוף לרכישת דירה נוספת.

מהלכים אלו של בנק ישראל באים בניגוד לשתי החלטות לא נחוצות שהתקבלו בימי הממשלה הקודמת ושתדלקו את הביקושים בשוק. האחת, הורדת המס על המשקיעים בשוק הדיור מ־8% ל־5% שביצע שר האוצר הקודם ישראל כץ ביולי של השנה שעברה. והשנייה, הגדלת מסלול הפריים במשכנתה, הגבלה שבאה להגן על נוטלי המשכנתאות משינויי הריבית, ואותה בנק ישראל הסיר לאחרונה מתוך הנחה כי הריבית במשק תישאר נמוכה לאורך זמן ממושך.

לא חלף הרבה זמן מאז שהתקבלו והצעדים הללו נראים גם כעת תמוהים למדי נוכח הביקוש הגואה למשכנתאות שעלה לשיא מעל 10 מיליארד שקל בחודש יוני, בעוד מחירי הדיור ממשיכים לטפס באין מפריע. שתי ההחלטות הללו, שאחת מהן לפחות התקבלה בצלה של כלכלת בחירות, עומדות בסתירה לרצון של בנק ישראל לצנן את השוק.

אבל קשה לראות מצב שבו מבצעים העלאה של מס הרכישה על המשקיעים בפרק זמן כה קצר שנה לאחר ההורדה, וגם לא נראה שבנק ישראל יחזיר את ההגבלה על מסלול הפריים אחורה. כן אפשר לשקול את ביטול הפטור מהשכרת דירות העומד כיום על 5,100 שקל. ביטול הפטור מהווה למעשה מס על המשקיעים, ואפשר לראות אתמול את דברי נגיד בנק ישראל כמי שזורק את הטיפול בסוגיה לאוצר לאחר שנגמרו לו הכלים לצנן את שוק הדיור, שאינו נכלל בבנק המטרות של בנק ישראל שכן אינו נכלל במדד ובחישוב האינפלציה.

אבל בזמן שהנגיד מדבר על הגדלת המיסוי מהנדל"ן ליברמן מבהיר עוד באותו היום, בוקר לפני הודעת הריבית בכנס באילת, כי עד התקציב "לא נוגעים בשום דבר". כל הטיפול בפטורים נדחה לאחרי התקציב.

אפשר להבין את ליברמן. מהלכים כמו העלאת המס על המשקיעים או ביטול הפטור מהשכרת דירות עשויים לעורר אנטגוניזם ויכולים להכניס מקלות בגלגלי התקציב. אבל מה שלא עושים עכשיו יהיה עוד יותר קשה לעשות אחר כך. זה אומר שמחירי הדיור יכולים להמשיך בשלהם וגם אם ההחלטות לצינון השוק היו על השולחן - הם יאלצו לחכות לפחות עד אחרי התקציב, אם בכלל.