אהרון פרנקל קנה עוד 1% מגב-ים ב-64 מיליון שקל

הרכישה בוצעה במחיר של 31.65 שקל למניה, ובעקבותיה גדל שיעור ההחזקה של פרנקל בגב-ים מ-28.41% ל-29.36% • עפ"י הסכמים שחתם פרנקל אשתקד עם כמה גופים מוסדיים ומשקיעים אחרים, קיימות ברשותו אופציות לרכישת מניות נוספות שיגדילו את שיעור החזקתו בגב-ים ל-36.1%

אהרון פרנקל / צילום: אלכס פרגמנט
אהרון פרנקל / צילום: אלכס פרגמנט

איש העסקים אהרון פרנקל ממשיך להגדיל את השקעותיו בחברת הנדל"ן המניב גב-ים , למרות שלפי שעה הוא בנחיתות במאבק על השליטה בה. אתמול (ב') דיווחה גב-ים כי פרנקל רכש בעסקה מחוץ לבורסה עוד כ-2 מיליון מניות גב-ים תמורת כ-64 מיליון שקל.

הרכישה בוצעה במחיר של 31.65 שקל למניה, ובעקבותיה גדל שיעור ההחזקה של פרנקל בגב-ים מ-28.41% ל-29.36%. על-פי הסכמים שחתם פרנקל אשתקד עם כמה גופים מוסדיים ומשקיעים אחרים, קיימות ברשותו אופציות לרכישת מניות נוספות שיגדילו את שיעור החזקתו בגב-ים ל-36.1%.

עם זאת, מדובר עדיין בנתח קטן יותר בהשוואה ל-44.66% ממניות גב-ים שמחזיקה כיום חברת נכסים ובניין ואשר מקנים לה את השליטה המעשית בחברת הנדל"ן המניב. נכסים ובניין היא חברה-בת של קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש), שבעלי המניות הגדולים בה הם חברת מגה אור (29.9%), חברת אלקו (29.8%) ואיש העסקים רמי לוי (10.8%).

פרנקל יצא אשתקד למסע רכישות של מניות גב-ים במטרה להשתלט עליה, לאחר שנכסים ובניין נאלצה לצמצם את החזקתה ל-29.9% בלבד לאור דרישות חוק הריכוזיות. במסגרת זו השקיע פרנקל עד כה סכום עתק של כ-1.6 מיליארד שקל ברכישת מניות גב-ים שבבעלותו.

באותה תקופה נשלטה קבוצת דסק"ש בידי איש העסקים אדוארדו אלשטיין, ומשכך הוגדרה נכסים ובניין כחברת שכבה שניה בפירמידה שבשליטתו. מסיבה זו, נאסר עליה לשלוט בחברות ציבוריות אחרות, כגון גב-ים. עם זאת, מצב זה השתנה לחלוטין בספטמבר 2020, כאשר החברות הישראליות שבשליטת אלשטיין (אי.די.בי ודולפין) נקלעו לחדלות פירעון, ומניות השליטה בדסק"ש הועברו לידיהם של כונסי נכסים.

מרגע זה הפכה דסק"ש לחברה ללא גרעין שליטה, ומשכך לא הוגדרה עוד כחברת שכבה ראשונה. מצב זה לא השתנה גם לאחר שמניות שליטה אלה נמכרו השנה למגה אור שבשליטת צחי נחמיאס, לאלקו שבשליטת דני ומייקי זלקינד, לרמי לוי ולמשקיעים נוספים.

המצב החדש איפשר לנכסים ובניין לחזור ולשלוט בגב-ים. ואכן, בסוף אפריל השנה היא רכשה משלושה גופים מוסדיים (כלל ביטוח, מיטב דש ומנורה מבטחים) 14.61% ממניות גב-ים תמורת 937 מיליון שקל בעסקת מניות, מזומן ונכסים, שבוצעה לפי מחיר של 30 שקל למניה.

מיד לאחר מכן רכשה נכסים ובניין בעסקה נוספת עוד 0.12% מגב-ים ב-7.5 מיליון שקל ועלתה לשיעור ההחזקה הנוכחי (44.66%). לא מן הנמנע כי בהמשך תגיש נכסים ובניין הצעת רכש חלקית ל-5% (או יותר) ממניות גב-ים, כפי שדורש חוק החברות, במטרה לחצות את רף ההחזקה של 45% ולהפוך באופן רשמי לבעלת השליטה בגב-ים.

בינתיים דיווחה נכסים ובניין בשבוע שעבר על החלטת הדירקטוריון שלה לבצע איחוד פונקציות על החברה-האם דסק"ש, וזאת כחלק מצעדי התייעלות שהועדה להפחתת הוצאות. במסגרת זו ימונו נושאי משרה משותפים לכהונה בשתי החברות, אשר יחלקו את הוצאות השכר ביניהן. 

כחלק מצעדים אלה,  מונה מנכ"ל דסק"ש דורון כהן לתפקיד נוסף של מנכ"ל נכסים ובניין. במקביל סיים גיל קוטלר את כהונתו כממלא-מקום מנכ"ל נכסים ובניין ועזב את החברה. 

גב-ים עוסקת בייזום ופיתוח של פארקי הייטק ועסקים, ונחשבת לאחת מחברות הנדל"ן המובילות בישראל בתחום המשרדים להשכרה. את הרבעון הראשון של 2021 סיימה גב-ים עם רווח נקי המיוחס לבעלים של 197 מיליון שקל, וזאת בהמשך לרווח נקי המיוחס לבעלים של 260 מיליון שקל שרשמה ב-2020 כולה.

גב-ים נסחרת בבורסה לפי שווי של 6.8 מיליארד שקל, וזאת למרות שהונה העצמי המיוחס לבעלי המניות מסתכם ב-2.7 מיליארד שקל בלבד. בשלוש השנים האחרונות הניבה מניית החברה תשואה מתואמת דיבידנדים של כ-130%, ומחירה הנוכחי משקף מכפיל הון גבוה של 2.5.