עימות חריג בין מנכ"ל נת"ע לראש עיריית ר"ג כרמל שאמה הכהן

כחלק מפאנל בנושא תשתיות תחבורה שמתקיים באילת האשים שאמה הכהן את נת"ע בכוחנות ודורסנות מול תושבי העיר • מנכ"ל נת"ע: "אתה מקבל קו אדום וסגול, כל ראש עיר נורמלי היה קופץ על זה" • שאמה הכהן: "כל החוכמה בנת"ע ורק ראשי הערים בר"ג מטומטמים? קצת צניעות לא הזיקה מעולם"

משתתפי הפאנל בנושא תחבורה באילת / צילום: יהודה בן יתח
משתתפי הפאנל בנושא תחבורה באילת / צילום: יהודה בן יתח

פאנל בנושא תחבורה שמתקיים היום באילת כחלק מהכנס השנתי למנכ״לים ולמזכירים ברשויות המקומיות, הפך לזירת התגוששות בין ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, לבין מנכ"ל החברה הממשלתית נת"ע שבונה את קווי הרכבת הקלה, חיים גליק.

בין שני הצדדים התגלעו זה מכבר פערים על רקע פיתוח פרויקט הרק"ל, בין היתר בעיר רמת גן. רק בשבוע האחרון התקבל פסק דין לטובתה של נת"ע בהליך משפטי שהתקיים מול תושבים בעיר (כשלצידם העירייה) בנוגע למחלוקת שנסבה סביב שיקוע כביש ומסילה בשטח העיר רמת גן, מה שאולי הביא למתח היום בין השניים, שהחל בתשובה שהשיב שאמה הכהן לשאלה כיצד הוא מאפיין את החוויה שלו כראש עיר מול החברות הממשלתיות שפועלות מולו. 

"חוויה רעה מאוד ומתסכלת", הוא השיב, והוסיף כי הוא ואנשי העירייה משקיעים השקעה עצומה בלנסות ולהסביר לראשי החברות הממשלתיות את הצרכים של התושבים. "אנחנו בלב העניין של החברות הגדולות אבל הסנכרון לוקה בחסר והגמישות אפסית", הסביר, ופנה לתקוף את נת"ע כשאמר "מול נת"ע רק מאבקים".

גליק לא נשאר חייב ותהה מדוע אין מאבקים דומים מול תל אביב. "הם כופפו אתכם לפני שבאת" השיב שאמה הכהן. גליק ענה לו, "אתה מקבל קו אדום וסגול (שני קווי רכבת קלה). כל ראש עיר נורמלי היה קופץ על זה". שאמה הכהן מיהר להשיב בתהייה צינית משלו האם כל החוכמה נמצאת רק בנת"ע וראשי הערים ברמת גן "מטומטמים", לדבריו. "קצת צניעות לא הזיקה מעולם", המשיך שאמה הכהן בקו תוקפני כשאמר כי נת"ע שמקיימת עבודות בעירו פועלת ב"כוחניות ובדורסנות", וביקש להציג הודעות וואטסאפ ממשפחות שילדיהן הקטנים לא ישנים בלילה בגלל עבודות שנת"ע מבצעת, ללא יידוע של התושבים בצורה נאותה - לשיטתו.

גליק ביקש שוב לענות כשאמר: "שמנו 100 מיליון שקל על מיגונים אקוסטיים". שאמה הכהן: "החברה הזו גרמה אתמול לילדים לא לישון בלילה". גליק: "יש לנו אישורים. מה אתה מעדיף, שנעבוד בבוקר ונפוקק את העיר?".

העימות הפומבי יוצא הדופן לא הסתיים שם. כששאמה כהן המשיך לתקוף ואמר שנת"ע לא הסכימו לפתרונות שהעירייה ביקשה לשינוי תוואי מסוים, אפיו שהעירייה הסכימה לממן אותם. "לא הבאת כסף. אפילו את תחנת ביאליק (תחום אחר בו התגלעו מחלוקות בין העירייה לנת"ע. ג"ל) לא הבאת כסף. אל תשמיץ את החברה", השיב גליק.

ראשי הערים צריכים לקבל החלטות קשות

בחלק אחר של הפאנל פנה מנכ"ל חברת נתיבי איילון, איתמר בן מאיר, לראשי הערים ומנכ"לי הרשויות שנכחו באולם והסביר כי עליהם לקבל החלטות קשות שמשמעותם: ויתור על חניות. "רוב האנשים שיושבים בחדר מכירים את זה שהציבור מכור לכלי רכב פרטיים. בממוצע עולים כל שנה 200 אלף כלי רכב חדשים לכביש. לא משנה כמה נהיה יעילים ונקצה כספים, התשתיות לא יוכלו לנצח בתחרות הזו. לכן אני שם על השולחן את הנושא שראשי ערים צריכים לקבל החלטות קשות ולעמוד מול הציבור ולהגיד אני נותן העדפה לתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי".

הוא הסביר שגם ראשי ערים שכיום לא רואים פקקים בכל מיני שכונות, צריכים להשקיע היום בתחבורה ציבורית ובתשתיות, כי הפקקים יגיעו בוודאות בעוד שלוש או ארב שנים. "בוא נדבר על המונח לתת העדפה לתחבורה ציבורית: זה אומר לבטל חניות. זה אומר לקחת נתיב מהרכב הפרטי ולתת אותו לתחבורה ציבורית ולהקשות את החיים על הרכב הפרטי כדי שאנשים יעשו שינוי בהרגלי החיים שלהם", אמר וביקש להחמיא לראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך שישיב לצידו בפאנל, כשאמר שהוא מבין את הנושא ומקדם כיום פתרונות שכאלה. אולם, לדבריו יש ראשי ערים שלא נוהגים הסביר בן מאיר שלא היה מוכן לנקוב בשמותיהם.