הלמ"ס בוחנת: לשוב למדוד את סעיף הטיסות לחו"ל כבר במדד יוני

עם ההתאוששות הקלה בענף התעופה, בלמ"ס בוחנים את החזרת המדידה למדד המחירים לצרכן •"אין טעם להמשיך ולהמתין עד שענף התעופה יחזור לרמות שאפיינו אותו ב-2019"

נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר
נתב"ג בימי קורונה / צילום: אנדי ריקובר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עשויה להחזיר למדד המחירים לצרכן כבר בחודש יוני הקרוב את סעיפי 'טיסה לחו"ל' ו'הוצאות שהייה בחו"ל' אשר לא נמדדו מאז פרוץ הקורונה. כך נודע לגלובס. זאת למרות שרמות הפעילות בתיירות היוצאת רחוקות שנות אור לעומת היקפה ערב משבר הקורונה.

בכל תקופה שהלמ"ס לא מודדת שירות מסוים, כמו מסיבות ואירועים שלא נמדדו עד פתיחת המשק, הסעיף מקבל במדד את השינוי של שאר הסעיפים. כלומר, אם האינפלציה הייתה אחוז וחצי בשנה האחרונה אז הלמ"ס העמיסה על סעיף זה שינוי דומה כדי לנטרל את השפעתו על מדד המחירים לצרכן. לכשיוחזרו הסעיפים למדידה ההשוואה תיעשה אל מול נתוני החודש האחרון שנמדדו.

סעיף ה'טיסה לחו"ל' במדד המחירים לצרכן מורכב מעלות הטיסות - רק טיסות סדירות ולא צ'ארטרים. הרכיב השני, 'הוצאות השהייה בחו"ל', נמדד על ידי העמסה של שכלול נתוני האינפלציה מעבר לים, שכן אי אפשר לדעת במדויק מה היו המחירים של המוצרים שרכשו הישראלים בחו"ל.

297.4 אלף טיסות ביוני

מנתוני הלמ"ס שפורסמו היום עולה כי בחודשים אפריל-דצמבר של השנה שעברה נרשמו רק 450 אלף יציאות לחו"ל של ישראלים לעומת 7.7 מיליון בתקופה המקבילה של 2019. בחודש מרץ בעקבות החלטת הממשלה על פתיחת השמיים, חלה עלייה קלה במספר היציאות של ישראלים לחו"ל (66.5 אלף). בחודשים אפריל ומאי נמשכה מגמת העלייה ובחודש יוני נרשמה עלייה משמעותית במספר היציאות לחו"ל, 297.4 אלף יציאות לחו"ל - יותר משני החודשים הקודמים גם יחד, מה שככל הנראה הביא את הלמ"ס לשקול את החזרת המדידה כבר ביוני.

המהלך מצוי בבחינה מצד הלמ"ס וההכרעה עשויה להתקבל ברגע האחרון לפני פרסום המדד ב-15 ליוני, שכן הלמ"ס לא הייתה רוצה לשנות שוב את ההחלטה בגלל הקורונה במידה ויעצרו טיסות בהמשך. ולכן הדעות בנושא חלוקות, במיוחד אם לוקחים בחשבון את אזהרתו של ראש הממשלה נפתלי בנט, שהמליץ לא לטוס לחו"ל אם זה לא הכרחי מהחשש מהקורונה, מה שנתפס כרמז להטלת הגבלות אם יידרש.

מבחינת הלמ"ס, מצד אחד, יש מגוון של טיסות, יעדים וחברות שחזרו לפעילות ורואים התאוששות גם בקרב הטסים, אך התאוששות הענף ככל הנראה תימשך שנים. "אין טעם להמשיך ולהמתין עד שענף התעופה יחזור לרמות שאפיינו אותו ב-2019", כך נכתב באיגרת שיצאה לחזאים בשוק ההון. "גם האופטימיים ביותר בענף זה סבורים שייקח מספר שנים עד שענף התעופה יחזור לרמות שאפיינו אותו ב-2019, כך שאנו לא נוכל להמתין שנים בלי למדוד סעיפים אלו, שכן יש להם משקל גבוה במדד".

עד כמה ההתאוששות מאוחרת? בלמ"ס מודים כי זה עדיין לא הנסיעות הקלאסיות לחו"ל, שהיינו רגילים אליהם עד 2019 של משפחות שיוצאות לטייל ולנפוש בחו"ל. "חלק מהיציאות לחו"ל כרגע הם של ביקורי משפחות, למטרות עסקים ונופשונים בעיקר של משפחות ללא ילדים קטנים. כל עוד תימשך ההנחיה של שהיית ילדים בבידוד למשך מספר ימים לאחר החזרה מחו"ל, כנראה שלא נראה גידול משמעותי של ישראלים בטיסות לחו"ל", כתבו בלמ"ס. "בשל חוסר הוודאות כרגע לגבי הווריאנט דלתא אנחנו לא היינו רוצים להחזיר למדידה את סעיפי 'טיסה לחו"ל' ו'הוצאות שהייה בחו"ל' ואז במידה ויוטלו הגבלות נאלץ שוב לזקוף סעיפים אלו. משכך, אנחנו עוקבים מדי יום אחר ההתפתחויות בנושא, וככל הנראה נעכב את מועד קבלת החלטתנו בנדון ממש עד הרגע האחרון כדי להמתין ולראות לאן דברים מתפתחים".