השופטת התלוננה, ואז סירבה לשתף פעולה עם חקירת ההטרדה

דליה גנות סיפרה בראיון ל"הארץ" כי בעת כהונתה כשופטת במחוזי בת"א, התלוננה בפניה קלדנית על מעשה מגונה לכאורה שאירע בין 2012-2016 • הנהלת בתי המשפט פתחה בבדיקה, אולם גנות סירבה לשתף פעולה בנימוק כי "חלפו שנים רבות, עבר זמנו ובטל קורבנו"

גנות. סירבה למסור פרטים / צילום: איל יצהר
גנות. סירבה למסור פרטים / צילום: איל יצהר

שופטת המחוזי בדימוס, דליה גנות, סירבה למסור פרטים להנהלת בתי המשפט בנוגע למקרה שבו שופט ביצע לכאורה מעשה מגונה בקלדנית ושאירע בטווח הזמנים שבין 2012 ל-2016. בכך סיכל השופטת ניסיון של הנהלת בתי המשפט לבדוק את האירוע.

שופט ביצע מעשה מגונה לכאורה בקלדנית. למה מערכת המשפט שותקת? 

גנות, ששמעה על האירוע מפי הקלדנית, מסרה להנהלת בתי משפט, שביקשה לקבל פרטים על האירוע, כי "חלפו שנים רבות" מהמקרה. זאת, למרות שלכל היותר חלפו תשע שנים. כמו כן, גנות, שכיהנה כשופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב, אמרה ביחס לאירוע כי "עבר זמנו בטל קורבנו".

"יש תרבות של שתיקה"

תחילתה של הפרשה בראיון שפורסם בסוף השבוע שעבר בעיתון "הארץ" עם גנות, כארבע שנים לאחר פרישתה מכס השיפוט. בראיון סיפרה השופטת בדימוס כי "יום אחד הגיעה אליי אחת הקלדניות בבית המשפט בבכי. היא סיפרה שהשופט ליטף לה את הרגליים מתחת לדוכן". גנות הוסיפה כי מיד דיווחה על כך למנהל בתי המשפט דאז, השופט מיכאל שפיצר, אך "לא קרה כלום, ואותו שופט קודם. זה מייאש". מתיאור פרטי האירוע לא ברור אם מדובר בשופט שכבר יצא לגמלאות או שעדיין מכהן במערכת.

לשאלה מדוע לא נעשה דבר, השיבה גנות כי "לא רוצים ללכלך את השם של מערכת המשפט". לאחר מכן הוסיפה כי שמעה על שופט נוסף שביצע הטרדות מיניות "כלפי כל מי שעברה לידו". עוד טענה גנות בראיון כי "יש תרבות של שתיקה (במערכת המשפט, י’ א’). החלטתי לדבר כי המערכת חשובה לי".

בעקבות דברים חמורים אלה שמעלים חשד לביצוע עבירות מין חמורות באותו בית משפט, פתחה הנהלת בתי המשפט בבדיקה מקיפה. אולם כל הניסיונות למצוא תיעוד למקרים שתיארה השופטת גנות בראיון עלו בתוהו. בנוסף, גם השיחות שנערכו מול כל הגורמים הרלוונטיים בבתי המשפט באותה תקופה העלו חרס. במקביל בוצעה בדיקה עם השופט בדימוס שפיצר, שלו סיפרה גנות על האירוע בעת שכיהן כמנהל בתי המשפט, לפי עדותה, אולם שפיצר השיב כי "המקרה האמור לא זכור לי".

סירוב להעביר פרטים

הנהלת בתי המשפט לא הרימה ידיים. היועץ המשפטי שלה, עו"ד ברק לייזר, פנה בדואר אלקטרוני אל השופטת בדימוס גנות וביקש כי תעביר לו את כל הפרטים הרלוונטיים בנושא לצורך פתיחה בבדיקת הטענות.

אלא שגנות, שאמרה בראיון כי הכרחי שתהליך "הניקוי" של מערכת המשפט יחל, לא שיתפה פעולה עם עו"ד לייזר. השופטת בדימוס שיצאה בהאשמות חמורות כלפי שופט וכלפי מערכת המשפט, לא הייתה מוכנה לחשוף פרטים כלשהם שיאפשרו את בירור המקרה לעומק.

גנות השיבה לעו"ד לייזר בכתב כי "המתואר בכתבה (בראיון ב’הארץ’, י’ א’) מתאר את שהתרחש. חלפו מאז שנים רבות. אין באפשרותי לזכור תאריכים, אולם השיחה (אל מנהל בתי המשפט) בוצעה מלשכתי בבית המשפט המחוזי בתל אביב".

לאחר קבלת תשובה כתובה זו, ערך עו"ד לייזר עוד שיחה טלפונית עם גנות, שבה ניסה לשכנע אותה לקבל פרטים נוספים. אולם שופטת המחוזי בדימוס סירבה למסור פרטים כלשהם, בנימוק ש"עבר זמנו בטל קורבנו".

העבירה לא התיישנה

יש לציין כי לפי תיאור הדברים מפי גנות עצמה, המעשה המגונה לכאורה התבצע בין מרץ 2012, מועד מינויו של השופט בדימוס שפיצר לתפקיד מנהל בתי המשפט - לבין מאי 2016, מועד פרישת גנות מכס השיפוט.

המשמעות היא כי אפילו תקופת ההתיישנות הפורמלית על העבירה לכאורה טרם הסתיימה. כלומר, לא "חלפו ממנו שנים רבות", ואין מדובר במקרה ש"עבר זמנו". קשה להבין כיצד מתיישבת התנהגותה של גנות עם דבריה בראיון. או שניקיון המערכת חשוב לה או שלא; או שהחליטה לשבור תרבות של שתיקה או שלא. ודאי שהתנהגותה אינה מתיישבת עם מי שמתוארת בראיון כ"שופט אמיצה".