משרד החוץ | פרשנות

כמעט שנה אחרי הסכמי אברהם: העסקים פורחים, הדיפלומטיה קצת פחות

היקף הסחר מחתימת ההסכמים בין ישראל לאמירויות בסתיו שעבר הגיע ל-2 מיליארד שקל, אבל המיזמים הגדולים בין הממשלות משתרכים מאחור

לפיד ושר החוץ האמירתי בין זאייד באבו דאבי / צילום: Reuters, WAM
לפיד ושר החוץ האמירתי בין זאייד באבו דאבי / צילום: Reuters, WAM

שר החוץ יאיר לפיד שם בראש מעייניו את ההיבט העסקי-כלכלי ביחסי ישראל עם האמירויות, בחריין ומרוקו. מנכ"ל משרדו, אלון אושפיז, יצא השבוע לפגישות במרוקו כשהנושאים העיקריים שעל הפרק הם הכלכליים.

בלעדי: כך נעצרו שיתופי הפעולה הכלכליים עם האמירויות

לפיד הגדיל ואמר לגלובס בביקור באמירויות כי הגדלת הקשרים הכלכליים היא מפתח בדרך ליציאה של ישראל מהמצב הכלכלי שיצרה הקורונה. לפיד מסתמך על נתוני הסחר והעסקים בין המדינות. פרסמנו בגלובס כי היקף הסחר מחתימת ההסכמים בסתיו שעבר בין ישראל לאמירויות הגיע ל-2 מיליארד שקל, לא כולל שירותים ותיירות. ושני הסעיפים האלה מהווים תוספת של מאות מיליוני שקלים לכל הפחות. כלומר, המגזר העסקי בשתי המדינות עושה את שלו, ומנצל בקצב גובר את הסכמי השלום.

אבל המיזמים הגדולים בין הממשלות משתרכים מאחור. העיכוב הזה נובע גם מחילופי השלטון בארה"ב, שהביא להפחתת המעורבות האמריקנית בין המדינות.

באמירויות מאפשרים ומעודדים את פעילות המגזר העסקי בין המדינות, אך מחכים לראות איך תפעל הממשלה החדשה וזו הסיבה העיקרית לעיכוב בהקמת קרן ההשקעות המובטחת. בנט ולפיד נתנו לא מעט הצהרות בנושא שנועדו לאוזניים באמירויות ולפיד הקדיש את ביקורו הרשמי הראשון לאבו דאבי ודובאי. ההסכמים נחתמו אבל הגיע הזמן למעשים.

אם תשכיל המדינה לשכנע את שליטי מדינת המפרץ כי הממשלה החדשה יציבה וכי יש נכונות אמיתית לשיתוף פעולה כלכלי, יימצא תקציב לאינספור מיזמי תשתית. אם ההצהרות ישארו על הנייר, וישראל תתעכב, או תשקע שוב בכאוס פוליטי, ההזדמנות תוחמץ. בצד הישראלי מביטים על חצי הכוס המלאה של המגזר העסקי הפורח ומקווים כי התמורה שקיבלו האמירויות בהסכמים, תביא למימוש הבטחת יורש העצר מוחמד בן זאיד.