שיבא משיק "בית חולים וירטואלי"

מדובר בהכרזה רשמית על פעילות האשפוז מרחוק שכבר מקיים בית החולים מספר שנים

בנין בית חולים תל השומר שיבא מכון הלב רמת גן / צילום: בר - אל
בנין בית חולים תל השומר שיבא מכון הלב רמת גן / צילום: בר - אל

הרפואה מרחוק היא הטרנד החם של השנתיים האחרונות, בעקבות מגפת הקורונה, וחברות שעוסקות בתחום הונפקו ונסחרות בנאסד"ק בשוויים של מיליארדי דולרים. אך מי הגורם שיהיה "הבעלים" של הרפואה מרחוק? קופות חולים? רופאים פרטיים? בתי החולים? או אולי חברות הטכנולוגיה המספקות את השירות? הדבר לא ברור בעולם.

בישראל, בתקופת הקורונה קופות החולים היו האחראיות על המטופלים בבית, אבל גם כאן, כל גורמי הבריאות עושים צעדים לטובת אספקת שירותים שונים בתחום רפואה מרחוק, כולל קופות החולים, בתי החולים, וגם חברות ייעודיות שהוקמו לטובת המשימה הזו. עדיין לא לגמרי ידוע מי יהיה האינטגרטור העתידי של האשפוז מרחוק המורכב, כשהוא יהפוך לשגרה, אך בינתיים כל אחד מן הגורמים מתפתח במגרש שלו, והם גם מוצאים דרכים יצירתיות לשתף פעולה.

שיבא מקבע את מעמדו

בית החולים שיבא עשה השבוע צעד נוסף כדי לקבע את מעמדו בתחום, וערך אירוע השקה לבית החולים הווירטואלי, שיבא Beyond. למעשה, מדובר במיתוג של שירותי הרפואה מרחוק שבית החולים כבר מציע וכבר ניתנו לאלפי אנשים, ובעתיד יורחבו. בערב ההשקה הוצגה תערוכה של מכשור רפואי המאפשר רפואה מרחוק, בתוך חדר שעוצב במיוחד על ידי חברת איקאה, שלוקח בחשבון את כל צרכי הדיור של המאושפז לטווח ארוך.

ד"ר גליה ברקאי, מנהלת תחום מחלות זיהומיות ילדים ואת בית החולים הוירטואלי בשיבא, מסבירה כי: "ביונד מורכב מכמה שירותים שחלקם יותר מבוססים וחלקם בשלב ראשוני יותר. לאחר הסגר הראשון של הקורונה, הבנו שהעולם השתנה והחלטנו להוציא את הפעילות הזו ממצב של פיילוטים ומחקר ופיתוח, ליישום רחב יותר, לשירות שהוא שירות אמיתי שיהיה מקובל גם על משרד הבריאות, הקופות וחברות הביטוח.

"עוד לפני שעשינו את הצעד הזה, כבר הצענו שירותים כמו למשל שיקום לב. כיום, מטופלים אחרי אירוע לבבי מגיעים לבית החולים כמה פעמים בשבוע לצורך שירות שיקומי, שכולל חדר כושר, קרדיולוג, פסיכולוג, תזונאי ומעקב. את השירות הזה העברנו גם לעולם הוירטואלי. המטופל מגיע, מכיר את הצוות, עובר ביקורת ראשונית ומקבל שעון חכם ואפליקציה, וממשיך להתאמן ולעבור את הניטור בבית, ויכול לתקשר עם הרופאים במרכז. כך, שהוא יכול להפחית את כמות הביקורים במרפאה. התוכנית מוכרת ע"י משרד הבריאות וכל הקופות מחויבות לתת טופס 17".

"רפואה פורצת דרך"

גם הקופות רוצות לתת שירותי אשפוז. האם יש מתח בנושא?
"ברור. הקופות כבר הרבה זמן רוצות לתת טלהרפואה ויש להן כבר שירותים מתקדמים. כל מה שהן יכולות לעשות בעצמן, הן מעדיפות לקחת עליהן. אינטואיטיבית, הקופות נותנות שירות בקהילה, ולכן הגיוני שהן יתנו שירות גם בבית, אבל בסופו של דבר זה תלוי בסוג השירות וסוג המומחיות".

בית החולים הווירטואלי הוקם תוך שיתוף פעולה עם מרכז החדשנות ARC בשיבא, מרכז החדשנות ברפואה דיגיטלית בבית החולים.

פרופ' איל צימליכמן, סמנכ"ל רפואה וחדשנות במרכז הרפואי שיבא, אמר כי: "תוכנית החדשנות של שיבא, ARC, פעלה עוד לפני המגפה וכמובן במהלכה, למציאת פתרונות חדשניים שיאפשרו לנו להמשיך ולדחוף את גבולות הרפואה הווירטואלית".

פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, אמר כי: "זו לא הרפואה שהפכה וירטואלית, אלה הם הגבולות הפיזיים שהפכו וירטואליים - בין האקדמיה לקליניקה, בין הבית לבית החולים, בין תעשיות ויזמים לשדה הקליני ובין הבינה האנושית לבינה המלאכותית. שיבא BEYOND יוביל את הרפואה מעבר לגבולות הפיזיים, לעידן חדש של רפואה פורצת דרך ברמה הלאומית והבינלאומית".