אחרי מאבק בין אמזון למיקרוסופט: משרד ההגנה בארצות הברית ביטל חוזה ענן

משרד ההגנה האמריקאי הודיע כי הוא מבטל את חוזה הענן, ה-JEDI, בסך 10 מיליארד דולר, משום שהפך ללא רלוונטי "עקב דרישות משתנות" • החוזה, שנועד לעדכן ולשפר את פעולות המחשוב הדיגיטלי של הפנטגון למשך עשור, הוביל למאבק משפטי בין אמזון ומיקרוסופט

מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein/Pool
מזכיר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין / צילום: Associated Press, Evelyn Hockstein/Pool

משרד ההגנה בארצות הברית הודיע היום (ג') כי הוא מבטל את חוזה הענן, ה-JEDI, בסך 10 מיליארד דולר, חוזה שהיווה מאבק משפטי בין אמזון ומיקרוסופט. החוזה, בשמו המלא - Joint Enterprise Defense Infrastructure, הפך כבר ללא רלוונטי, "עקב דרישות משתנות", לפי הודעת המשרד.

חוזה ה-JEDI נועד לעדכן ולשפר את פעולות המחשוב הדיגיטלי של הפנטגון ל-10 שנים בלבד. מיקרוסופט זכתה בחוזה בשנת 2019 ולמעשה ניצחה אז בזמנו את Amazon Web Services (AWS), חברת הבת של אמזון העוסקת בשירותי ענן. חודש לאחר מכן, AWS הגישה תביעה לבית המשפט לתביעות פדרליות בארה"ב על ההחלטה הזו. החברה טענה שטראמפ משוחד לטובת מיקרוסופט, אם כי המפקח הכללי של הפנטגון פרסם בשנה שעברה דו"ח כי הזכייה של מיקרוסופט לא הייתה מושפעת מהבית הלבן. אך לפי הדו"ח, היה למפקח שיתוף פעולה מוגבל מצד גורמי הבית הלבן, ולכן הוא לא היה יכול להשלים את הערכה כמו שצריך.

אמזון ומיקרוסופט לא הגיבו לדיווחים בעולם.

המאבק על הפרויקט למעשה לא הסתיים. הפנטגון הודיע בהודעה שפירסם כי הוא עדיין זקוק ליכולות ענן בקנה מידה ארגוני, והכריז על חוזה רב-ספקים חדש המכונה the Joint Warfighter Cloud Capability. הפנטגון הודיע כי הוא מתכנן לבקש הצעות מאמזון ומיקרוסופט לחוזה, מכיוון שהן ספקיות שירותי הענן היחידות שיכולות לענות על הצרכנים. אבל הוסיף בהודעתו כי ימשיכו לחקור את השוק כדי לראות אם יש שחקנים אחרים שיכולים לעמוד בדרישות המתבקשות.

בין הדרישות של משרד ההגנה הוא שספק הענן שלה לחוזה החדש יצטרך לעמוד בכמה תנאים כמו עבודה בשלוש רמות סיווג - לא מסווג, סודי וסודי ביותר, שיהיה זמין ברחבי העולם ובעל אבטחה ברמה הגבוהה ביותר. הסוכנות מצפה ששווי החוזה יעמוד אף הוא על מיליארדים, אם כי היא עדיין לא קבעה את השווי המרבי. היא צופה שהחוזה יחזיק מעמד עד חמש שנים.