חוק האזרחות | פרשנות

חמש הערות על ההפסד הראשון של ממשלת בנט במליאה

23 ימים חלפו מאז השבעת הממשלה, והבוקר היא נחלה את התבוסה הראשונה שלה, כשחוק האזרחות לא עבר במליאה • בנט ושקד הפסידו שוב במגרש הביתי שלהם, כשלא הצליחו לרתום את ח"כ שיקלי, מה שהוביל גורמים בממשלה לטעון שהם "לא מצליחים לשלוט אפילו במנדטים שתחת ידם"

הפלת חוק האזרחות ע"י האופוזיציה, הלילה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הפלת חוק האזרחות ע"י האופוזיציה, הלילה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

1. חוק האזרחות שנפל השכם בבוקר במליאת הכנסת בתיקו של 59 תומכים מול 59 מתנגדים הוארך עד היום במשך 18 שנה, כל שנה, על ידי ממשלות מימין ומשמאל. העובדה שבנט ושקד, חרף הצלחתם המרשימה לרתום את מי שהתנגדו לחוק במשך כל אותם שנים במפלגות מרצ ורע"ם, הפסידו (שוב) במגרש הביתי שלהם כשלא הצליחו לרתום את ח"כ עמיחי שיקלי מוכיחה את חולשתם היחסית בקואליציה. הביקורת אגב לא איחרה לבוא וגורמים בממשלה טענו נגדם: "הם לא מצליחים לשלוט אפילו ב-6 מנדטים שתחת ידם".

2. קואליציה צרה הנסמכת על 61 אצבעות היא צרה צרורה לממשלה. כך היה ב-2015 לפני שישראל ביתנו נכנסה לממשלת נתניהו וכך כעת ואולי אף ביתר שאת. בעוד אז הקואליציה הייתה הומוגנית, כעת בקואליציה כ"כ מגוונת, כל חוק שהקואליציה צריכה להעביר עובר דרך הבטחות, תקציבים ופשרות מרחיקות לכת כדי לשמור את הרוב הדחוק.

3. גם יאיר לפיד וגם נפתלי בנט השתמשו מספר פעמים בדרך להקמת הממשלה בהבטחה כי הממשלה שתקום תעבוד על ה-70% או ה-80% המשותף. בפועל, ההבטחה הזו התבדתה תוך פחות מחודש שכן כמעט ואין נושא שאינו במחלוקת בתוך קואליציה שבה יושבת רע"ם מצד אחד וימינה מהצד השני. בזמן ששורות אלו נכתבו הקואליציה מתקשה להשיג רוב לחוק שירות הביטחון (פטור מטעמי דת לבנות משירות צבאי).

4. אחרי תצוגת התכלית הזו שבה שקד ובנט נשאו ונתנו עם חברי מרצ ורע"ם ולבסוף רתמו אותם לתמיכה בחוק שהם מתנגדים לו אידיאולוגית ולבסוף גם לא הצליחו לאשר אותו - יהיה קשה מאוד לגייס אותם שוב בפעם הבאה. המחיר הציבורי ששילמו היום על החריגה מהקו שלהם לטובת אפס הישגים, תוביל לכך שבפעם הבאה שקד ובנט יצטרכו להיות אלה שמתפשרים משום שההבטחות שלהם לא ניתנות למימוש.

5. למרות העריקה של שיקלי לטובת האופוזיציה, מאז שעות הבוקר בימינה לא עשו ולו צעד אחד בכיוון כדי להכריז עליו כחבר כנסת פורש. הסיבה: המבחן האמיתי להישרדות הקואליציה יהיה העברת התקציב ושם הרוב הדחוק יסתמך בין היתר גם על האצבע של שיקלי ובימינה מקווים שבנושאים שאינם ימין ביטחוני - הוא יאות להצביע יחד איתם.