כשהשרים נסחפו עם איסור ניגוד העניינים: למה נחמן שי פסל עצמו מלדון בחוק?

ביום ראשון השבוע התקיים בוועדת השרים לחקיקה דיון בנוגע להצעות החוק שעל הפרק • השרים נחמן שי וחמד עמאר פסלו עצמם מלדון בהצעות שונות - ועוררו את זעמה של השרה איילת שקד • ומה היה למשנה ליועמ"ש להגיד על כך?

שר התפוצות נחמן שי / צילום: שלומי יוסף, גלובס
שר התפוצות נחמן שי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ביום ראשון השבוע התקיים בוועדת השרים לחקיקה דיון בנוגע להצעות החוק שעל הפרק. אחת מהצעות החוק נגעה בעקיפין בלבד לפנסיות התקציביות בצה"ל. השר נחמן שי ממפלגת העבודה הודיע כי הוא מונע את עצמו מהצבעה על הצעת החוק, בשל העובדה כי הוא עצמו מקבל פנסיה תקציבית מצה"ל, בין היתר בשל שירותו הצבאי כמפקד גלי צה"ל ודובר צה"ל.

יש לציין כי הצעת החוק לא נגעה בשום צורה לפנסיות התקציביות הקיימות, ורק ביקשה לקבוע כי חייל בוועדת הערעורים על החלטת הממונה על תשלום הפנסיות, יוכל להיות גם חייל במסלול של פנסיה צוברת, ולא רק חייל במסלול של פנסיה תקציבית.

שרת הפנים איילת שקד, שחברה גם היא בוועדה, כעסה על החלטתו של השר שי למנוע את עצמו, בטענה כי אין לדבר סוף.

בהמשך נדונה הצעת חוק המתקנת את חוק יסוד: הממשלה ומבקשת לקבוע כי יתאפשר למנות שר נוסף בתוך משרדי הממשלה, לצד השר העיקרי ובכפוף לו.

השר חמד עמאר מישראל ביתנו, המכהן כשר במשרד האוצר, הודיע כי על-פי ייעוץ משפטי שקיבל, הוא מנוע מלהצביע בשל ניגוד העניינים שבו הוא מצוי, וביקש לצאת מהדיון, כיוון שהצעת החוק תשפיע עליו במישרין.

בנקודה זו שרת הפנים איילת שקד כבר כעסה ואמרה כי האופנה של שרים לפסול את עצמם על כל שטות היא תקדים הזוי ומסוכן שיפגע במשילות. שקד דרשה שיובהר כי עמאר ושי לא מצויים בשום ניגוד עניינים, וכי אין מניעה משפטית להצביע במצב כזה. לעמדתה הצטרפו שרים נוספים.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, שהשתתף בישיבה, הבהיר כי בניגוד לדברי עמאר, הוא לא מכיר חוות-דעת האוסרת עליו להצביע. מלבד זאת, אמר נזרי - כך לדברי גורמים שנכחו בישיבה - לא מדובר בהצעת חוק פרסונלית רק עבור עמאר, וגם בהצעות חוק דומות שהשפיעו במישרין על פוליטיקאים ספציפיים לא נטען כי הם בניגוד עניינים ואסור להם להצביע. נזרי נתן כדוגמה את חוק יסוד ממשלת החליפים, שקבע כי בני גנץ יכהן כראש הממשלה החליפי - דבר שלא מנע מגנץ להצביע בעצמו על התיקון לחוק. לדברי נזרי, נדרשת זהירות רבה בהחלת איסור ניגוד עניינים על הליכי חקיקה, כולל בוועדת שרים לחקיקה. 

האירוע הסתיים בנימה ביזארית משהו. לאחר הדיון המשפטי, גילו לחמד עמאר כי הוא בכלל לא חבר בוועדת שרים לחקיקה, וכי בלי קשר לעניין אין לו זכות הצבעה בוועדה, כך שסוגיית ניגוד העניינים פשוט לא רלוונטית לגביו.