חיות מחמד | פיצ'ר

בעקבות החזרה למשרדים: מגדלים שלמים באזורי תעשייה הפכו לדוג פרנדלי

בקורונה עלה מספר בעלי הכלבים והחתולים בשליש • כעת, עם החזרה לשגרה, עובדים דורשים להגיע איתם למשרד כתנאי סף • התוצאה: הצ'ופר האזוטרי שהיה שמור לסטארט־אפים קטנים הופך קומות שלמות במגדלים לכלביות לעת מצוא • ואפילו המעסיקים מרוצים: "מכניס אנרגיה אחרת ואווירה ביתית"

רונן ומייפל, פורטליקס / צילום: איל יצהר
רונן ומייפל, פורטליקס / צילום: איל יצהר

כשוויקי רבזין התחילה לעבוד כמנהלת משרד בפורטליקס, היה לה תנאי: שהכלבה שלה תגיע איתה למשרד. לשמחתה, הבקשה התקבלה בטבעיות, וכך, יום-יום במשך שנתיים וחצי בובה ישבה לצד שולחנה. "זה עזר לי ליצור במשרד אווירה חמימה וביתית", היא מספרת. אולם לפני שנה וחצי עברו עובדי החברה לחללי העבודה המשותפים של מיינדספייס, והיא גילתה שמגדל המשרדים שבו תעבוד אוסר כניסת כלבים.

רבזין ושאר עובדי פורטליקס, שנוכחות כלבים הייתה חלק מהדנ"א של המשרד שלהם, הופתעו מהבשורה. זאת שכן הכלבים שלהם לא רגילים להעביר ימים שלמים לבד, בטח אחרי תקופת הקורונה שבה רובם עבדו מהבית, וקצת בדומה להורים לילדים, הבעלות על כלב מצריכה אותם לצאת בשעות מסוימות מהמשרד כדי להספיק להוציא אותו.

הם החליטו למחות - והצליחו: במיינדספייס הפכו את ההחלטה, ואף החילו אותה לא רק על פורטליקס, אלא על כל דיירי המגדל. "לאחר הבקשה של פורטליקס", אומרת אפרת  פניגזון, סמנכ"לית השיווק של מיינדספייס, "ביקשנו לאפשר כניסת כלבים למשרדים והנהלת המגדל הסכימה, ותיקפה את זה גם לשאר החברות בבניין. אני יכולה להגיד, בתור מישהי שיושבת באחד הסניפים התל־אביביים, שמאז החזרה הגורפת למשרד ועד עכשיו יש עלייה ניכרת במספר האנשים שמביאים איתם כלבים.

שרון וליאו, פורטליקס / צילום: איל יצהר
 שרון וליאו, פורטליקס / צילום: איל יצהר

"הם עולים איתי במעלית, אני מדברת עם חלק מבעלי הכלבים ושואלת אותם שאלות, ואני מזהה שזה עוזר לאנשים לעשות את המעבר חזרה למשרד בצורה קלה יותר. המעסיקים הרבה יותר קשובים לצרכים של העובדים ומאפשרים להם לעשות דברים שבעבר לא אפשרו. הם מבינים שהחזרה מהבית היא דבר שמלווה בהרבה במתח, והבאה של הכלב למשרד מסייעת בזה".

המקרה של פורטליקס לא נדיר. גם עובדי חברת CodeValue, שמשרדיה בהרצליה, התרגלו בשנה האחרונה לעבוד מהבית, לצד הכלבים שלהם, ובשל כך התקשו לחזור לשגרה הרגילה במשרד. כשהם פנו בעניין למנכ"לית טלי שם טוב, היא התלבטה. "יש לנו רצפת פרקט וחששנו שישמעו את הטיפוף שלהם במסדרונות", היא מספרת. "בסוף החלטנו לאשר, בהדרגה, והיום יש יש כחמישה עובדים שמביאים את הכלבים לסירוגין".

בסקר שערך בחודשים האחרונים בית החולים לחיות מחמד בנפילד של חברת מרס הבינלאומית, 57% מהעובדים אמרו שיהיו מרוצים מאוד אם יוכלו להביא את חיית המחמד שלהם איתם למשרד, וכשמדובר במילניאלס זה כבר הופך לתנאי: אחד מתוך שלושה עובדים טענו כי אם מקום העבודה הנוכחי שלהם לא יאפשר זאת הם ישקלו להחליפו באחר.

ללטף בעל חיים עוזר לפריון

מה קרה פתאום? מתברר שמשבר הקורונה האיץ את מגמת האימוץ של חיות מחמד, והגדיל את מספר בעלי הכלבים או החתולים בשליש. לפי הסקר, יותר מ-80% מבעלי הכלבים ניצלו את תקופת הסגרים והעבודה מהבית כדי לחזק את הקשר עם חיית המחמד שלהם.

מה חושבים על זה המעסיקים? לפי הסקר, מחצית מהמנהלים הבכירים מתכננים להכניס חיות מחמד למקום העבודה - 42% מהם הצהירו כי הם עושים זאת כדי לפתות את העובדים לחזור למשרד.

וזו כנראה החלטה לא רעה. כ-42% מהמעסיקים שמקיימים מדיניות ידידותית לחיות המחמד ראו עלייה בפרודוקטיביות הצוותים שלהם, 61% אמרו שהעובדים נראים נכונים יותר לבוא לעבודה, ו-67% ראו שהדבר גורם להתהדקות הקשרים החברתיים בין העובדים.

משרדי Gett. יום צילומים מיוחד לכלבי החברה / צילום: יונה קפלן ודודי אייזנטל techstura
 משרדי Gett. יום צילומים מיוחד לכלבי החברה / צילום: יונה קפלן ודודי אייזנטל techstura

"הכלבים מסתובבים פה חופשי ואנשים יוצאים מהחדרים שלהם ומתחילים לשחק איתם", מספרת שם טוב. "הם זורקים להם כדורים, וזה מכניס אווירה ואנרגיה אחרות לגמרי. זה גורם לאנשים להרגיש בבית גם כשהם באים למקום העבודה. כל הדברים שלהם לידם, כולל הכלב. חשבתי שזה עלול להפריע, אבל אני מוצאת שזה עושה טוב לאנשים שקשורים לכלבים. יש פה כלבה של אחת העובדות שמגיעה בכל יום, וכשהיא לא מגיעה כולם שאלו איפה היא. אפילו לקוחות שמגיעים מתעסקים עם הכלבים. הם אוהבים לשמוע את הטיפוף. אני מוצאת בזה משהו מאוד חינני ומשפחתי. זה גורם לא רק לבעל הכלב להרגיש טוב, אלא לכולם".

גם רוית קלוד, מנכ"לית מרס ישראל, שידועה במדיניות מסבירת הפנים שלה לחיות מחמד, מצביעה על התרומה ההדדית של המגמה. "אנחנו יודעים שמקומות עבודה ידידותיים לבעלי חיים הם אטרקטיביים לטאלנטים, ומאפשרים יצירת חיבור רגשי לארגון, שחשוב מאוד למעסיקים. הנוכחות של בעלי חיים בעבודה גורמת לספקים, לקוחות ובמיוחד העובדים שלנו לחייך ולהתרגש ולחבר בין אנשים ממקום שהוא לא מקצועי.

כולם הופכים לילדים, והמקום הזה של להיות עצמך נותן לך יצירתיות וחופש לחשוב, רגישות וחמלה. זה מוריד קצת את הסטרס, ומגביר את היכולת להגיע לתוצאות עסקיות ולעמוד ביעדים ובמטרות. כשאדם נינוח יותר, האנרגיה מתועלת למקום הנכון. אם הוא מלטף בעל חיים בישיבה, זה עוזר לפריון. כשבעל החיים איתך בעבודה גם לחץ הבית יורד וגם הוא עצמו נהנה כי כולם מלטפים אותו ואוהבים אותו".

התובנות האלה מגובות במחקרים שנעשו בעולם לאורך השנים: באוניברסיטת קולומביה למשל גילו, באמצעות בדיקה של הורמון מסוים בדגימות רוק, שעובדים שהביאו את כלביהם למשרד מצויים בפחות סטרס ופרודוקטיביים יותר מעמיתיהם שלא עשו כן; באוניברסיטת מישיגן מצאו החוקרים כי נוכחות כלבים במקום העבודה מעודדת שיתוף פעולה ועבודת צוות; ומחקר באוניברסיטת הירושימה העלה שחשיפה לתמונות של גורי חיות משפרת את יכולת הריכוז וההתמקדות במשימות.

"כשאנשים מביאים את הכלבים איתם למשרד הם לא בלחץ לרוץ אליהם ונשארים שעות ארוכות", אומר מארק גפן, מנכ"ל חברת הייסולייט, שגם היא מאפשרת כניסת בעלי חיים למשרד. "זה מכניס א-פורמליות למשרד וזה מאוד זורם".

בהייסולייט אף שילבו את תמונות הכלבים של עובדיהם באתר החדש של החברה לצד ציטוט שמציג כל אחד מהם. "יש איזה שלושה-ארבעה כלבים שכולם כבר מכירים".

גם בחברת Gett כלבי העובדים מופיעים באתר הבית, ולפני שבועיים אף ערכו יום צילומים מיוחד לשם כך. בחברה, שמצהירה על המדיניות הידידותית לבעלי חיים כבר כשהיא מגייסת עובדים, יש כללים די ברורים בעניין. "מדיניות הבאת הכלבים פשוטה מאוד", מסבירה ענבר פלטנר, מנהלת חוויית עובד ומיתוג מעסיק ב-Gett. "כל אחד מוזמן ויש לנו ממתקים עבור כלבים. מגיעים חמישה ביום בערך, וכלבים שלא מסתדרים כאן - הבעלים בדרך כלל לא מביאים אותם".

להגדיר אזור מיוחד לכלבים

אז מה עושים כשהכלבים לא ממש מסתדרים במרחב המשרדי שלכם אבל אתם לא רוצים להשאיר אותם בבית? יש מי שבכל זאת מצאו כמה פתרונות. חברת סייברארק למשל הנהיגה מדיניות סדורה בנושא, שתאפשר לכולם לדור בשלווה יחד.

"אנחנו במשרדים מאוד יפים ושמורים", אומרת זהר תדמור, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברה, "אז עשינו הליך מאורגן: כל מי שרוצה להביא את הכלב צריך לשלוח וואטסאפ ולהודיע. הוא חייב לוודא שזה לא מפריע לאנשים במרחב שהוא יושב בו. אפשרנו למי שזה מפריע לו לפנות למחלקת HR, ובהתאם לזה אנחנו מודיעים למשל שלאזור מסוים אסור להכניס כלבים. מלבד זאת, אסור להם להיכנס לחדר האוכל ולאזור המטבח, הם צריכים להיות עם רצועה. בפועל רוב הכלבים ממושמעים ונמצאים ליד הבעלים".

בחברה גם מצליחים לחבר זאת עם תרומה לקהילה: אחד המתכנתים עושה אומנה לכלבי שירות, ומביא אותם למשרדים בפתח תקווה כדי לתרגל איתם שהייה במקומות עבודה וחשיפה לחיים רגילים. "עד שהנהגנו את המדיניות של דוג פרנדלי זה באמת לא התאפשר לו", אומרת תדמור. "הוא ג'נגל בין הבית לעבודה והשאיר אותם הרבה שעות בבית. חלק מההחלטה על המדיניות הזאת נועדה לאפשר לעוד מעגלים של עזרה להתרחש".

אסף וג'וי. סייברארק / צילום: איל יצהר
 אסף וג'וי. סייברארק / צילום: איל יצהר

לדבריה, אימוץ התפיסה הזאת היה כמעט בלתי נמנע. "במשך הרבה שנים לא הייתה מודעות לנושא, והיו רק בקשות ספורדיות להביא כלב למשרד. לפני שלוש שנים רכשנו סטארט־אפ שיושב בשדרות רוטשילד בתל אביב, וכשהגענו לפגישות הראשונות ראינו שאין שם אדם שאין לו כלב. לכולם היו כלבים שחיו בהרמוניה אחד עם השני. היינו קצת בהלם. אמרנו 'אוקיי, קנינו חברה שיש בה אותה כמות של אנשים וכלבים. זה היה אחד הטריגרים הכי חזקים לקדם מדיניות מוצהרת".

לפול סלון, וטרינר מוסמך ומנהל הקשרים המדעיים של חברת התזונה לכלבים וחתולים רויאל קנין ישראל, יש כמה המלצות לניסוח מדיניות כזו. "חשוב להתאים את התוכנית לכולם, למשל אם יש במשרד אפילו עובד אחד שפוחד מכלבים, מומלץ להגדיר יום אחד בשבוע שבו הם יוכלו להיכנס - וזה יהיה היום הספציפי שבו הוא עובד מהבית. כמו כן, כדאי לקבוע למשל שאפשר להביא כלב רק בתנאי שהוא מסתדר עם בני אדם ועם כלבים אחרים ומחונך לצרכים. כדי להבטיח שהכלב יישאר בקרבת בעליו, יש להגיע עם רצועה וכמובן לספק גישה חופשית למים ובימים ארוכים גם למזון".

המלצה נוספת של סלון, שרלוונטית לעבודה גם במשרד הרגיל וגם מהמשרד הביתי, היא להוציא את הכלב לטיול ארוך מספיק לפני שמתחיל יום העבודה. כשמגיעים למשרד מומלץ להגיע ברגל אם זה קרוב או לחנות במרחק 3 ק"מ כדי לאפשר לו להוציא אנרגיה.

"כלב הוא בעל חיים של הרגלים", אומר סלון. "הוא אוהב שגרה, וזה מרגיע ומאזן. כשמביאים אותו לעבודה בפעם הראשונה שוברים לו את השגרה, ולכן צריך לעשות את זה בהדרגה: בכל יום להביא אותו לקצת יותר זמן ולהכין לתקופת ההסתגלות תוכניות גיבוי, כדי שאם זה לא ילך, אפשר יהיה לצאת מוקדם יותר שמישהו יבואו לקחת אותו.

"כששני כלבים באותו מרחב לא מסתדרים - אבל באופן שלא נראה מסוכן - אפשר לנסות לקחת אותם יחד לטיול לפני שנכנסים למשרד. טיול עם כלב בונה קשרים חברתיים. הם מטיילים ביחד, זה הופך אותם לחברים, ואם הם ייכנסו יחד לבניין, הטריטוריה כבר לא תהיה של אחד מהם. הם נכנסים בתור להקה אחת וחולקים אותה".