פורטפוליו | פיצ'ר

מנכ"לית סמארט אגרו: "30% מהתוצרת החקלאית נזרקת בגלל חישוב שגוי, ירידות מחיר או ריקבון"

דגנית ורד, מנכ"לית סמארט אגרו: "התחום על סף פריצה. הפיתוחים החדשים משפרים גם את האספקה וגם מאריכים חיי מדף, מה שיכול להקטין את בזבוז המזון. 30% מהתוצרת החקלאית נזרקת בגלל חישוב שגוי, ירידות מחיר או ריקבון"

דגנית ורד. מנכ"לית סמארט אגרו / צילום: איל יצהר
דגנית ורד. מנכ"לית סמארט אגרו / צילום: איל יצהר

אישי: בת 54, נשואה + 2 (ו-3 של בת הזוג), גרה בתל אביב.
מקצועי: מנכ"לית סמארט אגרו

אני: בן אדם עם שליחות, עם שאיפה למצוינות, פורצת תקרות זכוכית. "אי אפשר" הוא המדרבן הכי גדול שיש בשבילי. לא נכנסת בקירות, אלא מוצאת דרכים אחרות לעבור אותם. לומדת מהר, מייצרת פתרונות ומשיגה יעדים.

משפחה: אמא דור 20 בירושלים למשפחת אורמוזה, שמקורה בשלושה אחים שברחו בגירוש ספרד. אחד למרכז אירופה, אחד לרוסיה ואחד לירושלים. סבא, בעלים של מחלבה, שקנה מהערבים במזרח ירושלים חלב לייצור הגבינות, היה המוכתר של יפה נוף. במלחמת השחרור חבריו הערבים היו מזהירים אותו מהתקפות מתוכננות ואנשי ההגנה צותתו לשיחות. החברים הערבים גם הבריחו אותו כשהירדנים כבשו את העיר, והוא נשאר בלי רכוש.

הצד של אבא מפרס, חרדים שהתיישבו במאה שערים. סבא סחר בעתיקות והיה לו בית כנסת בבית. אבא עזב את מאה שערים ובאחת המסיבות הסלוניות פגש את אמא. התאהבו, התחתנו ונשארו בעיר. אבא היה חשמלאי, אמא מזכירה והם גידלו את ארבעתנו בקטמון.

ילדות: קטמון, כדורגל, שוטרים וגנבים, אג'ואים. רקדתי בלט, למדתי חלילית, הדרכתי חוגי סיור ושיחקתי כדורסל בהפועל ירושלים. למדתי במגמת מתמטיקה וכימיה, הייתי יו"ר מועצת תלמידים ובי"ב ייצגתי את ישראל במשלחת של משרד החוץ. רציתי לשנות את העולם.

לימודים: אחרי שירות צבאי כקצינת ת"ש, נרשמתי ללימודי הנדסה כימית בטכניון. בשנה הראשונה והשנייה ניקיתי בתים והייתי קופאית, ובשלישית כבר עבדתי על תקן של מהנדסת בנשיונל סמיקונדקטור במגדל העמק.

דרור: בעלי לשעבר, מהנדס מערכות מידע שלמד איתי בטכניון ואיש מדהים. התאהבנו והתחתנתי בגיל 20. יש לנו שני ילדים. נפרדנו לפני יותר מעשור.

אינטל: אבא עבד כחשמלאי באינטל וכשסיפר לי דברים טובים, שלחתי קורות חיים והתקבלתי כמהנדסת. אחרי שנתיים ניהלתי קבוצת הנדסה, ואז טסנו לשנתיים בפורטלנד אורגון, לעבוד במחקר ופיתוח ועוד שנתיים לניו מקסיקו. חזרנו לארץ, ללפיד, כי הילדים הפכו ליותר מדי אמריקאים. ניהלתי קבוצת הנדסה גדולה יותר, אחר כך מחלקה, והקמתי את המחלקה לבדיקות סופיות.

מקסין פסברג, המנטורית שלי, שגידלה ואתי וייעצה לי בחוכמה איך להצליח, ביקשה ממני לנהל את התפעול והתשתיות של אינטל ישראל. בפעם הראשונה עמדתי בקשר עם גורמים מחוץ לאינטל, מה שהכין אותי ליציאה החוצה. אחרי 17 שנים הרגשתי בשלה לזה.

אורנה: בתפקיד האחרון שלי פגשתי את אורנה סגל, שהייתה מנכ"לית מנפאואר ישראל ומיד היה חיבור עמוק והחיים השתנו. היום היא אשתי, מדהימה, יודעת להזיז דברים. ניהלנו את המהלך כמו מנכ"ליות בכירות. אנחנו כבר עשר שנים יחד, והיחסים עם כל הצדדים, שני הילדים שלי ושלוש הבנות שלה, מעולים.

קריירה: עשיתי עצירה של חודשיים וחצי בבז"ן כסמנכ"לית איכות סביבה, ועברתי לחברת התרופות פריגו, כסמנכ"לית מו"פ. אחרי שנתיים וחצי עברתי לחברת "הזרע" באותו תפקיד. נכנסתי לעולם החקלאות, הסתובבתי בעולם בשדות חקלאיים, נחשפתי להשפעת שינויי האקלים, למחלות צמחים ולעולם הסטארט אפים באגרוטק.

ואז החלטתי לעבור לצד השני, לסטארטאפים, כחברת דירקטוריון ויועצת. במשך שנתיים ניהלתי סטארטאפ שעסק בהדברה ביולוגית. אבי אייל הציע לי להצטרף לקרן ההון סיכון אנטרי קפיטל, במשרה חלקית, בנוסף לפעילות שלי באגרוטק, משם הגעתי לסמארט אגרו.

סמארט אגרו: שותפות מו"פ שעוסקת באגרוטק, שהיא גוף בורסאי שמאפשר לציבור להשקיע בסטארטאפים, שעד היום יכלו להגיע אליהם רק משקיעים גדולים או מוסדיים. אנחנו משקיעים ב"קנבריד", חברת טיפוח זרעים שעוסקת בעריכה גנטית שמשפרת את תכונות הצמח; "ערוגה", שפיתחה רובוטים שמאבקים עגבניות במקום הדבורים שנכחדות ו"סופלנט" שעושה השקיה מדויקת.

אגרוטק: התחום על סף פריצה, ואני צופה שהוא יתפוצץ בקרוב מאוד כמו הפודטק. עוסקים לא רק בשיפור זנים, אלא גם באספקה ובהארכת חיי מדף, שיכולות להקטין את בזבוז המזון. 30% מהתוצרת החקלאית נזרקת בגלל חישוב שגוי, ירידות מחיר או ריקבון. חייבים לנצל את השנים הקרובות למלחמה בשינויי האקלים ולמיקסום החקלאות, כדי שבעוד 20 שנים אנשים לא ילחמו על אוכל.

פנאי: אוהבת את הים. לאחרונה למדתי קורס בשחייה נכונה ואני הכי נהנית לשחות בים ביוון. יש לנו שם בית שנותן לנו הזדמנות לקחת אוויר.

תפיסת עתיד: רוצה שסמארט אגרו תתניע חברות אגרוטק לייצר ערך לעולם ולמשקיעים, ומאמינה שאפשר לעצור את הכיוון שהעולם הולך אליו בהתחממות הגלובלית, זה תלוי רק בנו.