החשש מתרמיות ביטקוין מושך את תשומת לב הרגולטורים

גארי גנסלר, יושב ראש רשות ניירות הערך האמריקאית, אמר למחוקקים שכללי ההגנה על המשקיעים צריכים להיות מופעלים על בורסות קריפטו

רגולטורים מאותתים שהם רוצים יותר שליטה על יקום מטבעות הקריפטו המתרחב שנכנס יותר ויותר לפעילות בוול סטריט בלי ההגנות למשקיעים ולקוחות החלות על אגרות חוב ושירותים פיננסיים מסורתיים.

העוקץ: אין אף גוף רגולציה הבוחן בורסות קריפטו או סוחרים, שלא כמו בשוק האג"ח והנגזרים. הרגולטורים מתערבים רק שכשהם מאמינים שחוקי ארה"ב נוגעים לעסקה מסוימת או מטבע דיגיטלי מסוים, בהתבסס על האופן בו הנכס נמכר או נסחר.

מטבעות דיגיטליים, שפעם היו נכס מוזר שהיה צריך להתמצא בבורסות מיוחדות כדי לרכוש אותו, כיום יכולים להירכש בקלות באמצעות אפליקציות ניידות - מפייפל, אפליקציית המזומנים Square ורובין הוד.

"הרבה יותר כסף נכנס לזה, יש הרבה מסחר ונראה שכמות השימושים גדלה", אמר דן ברקוביץ, נציב במועצת המסחר בסחורות עתידיות. "אני רואה חשש לגבי האם יש לנו מערכת פיננסית צללים המתפתחת כאן וזו צריכה להיות שאלה שמעסיקה את כל הרגולטורים".

יו"ר רשות הבורסות וניירות הערך (SEC) גארי גנסלר אמר למחוקקים בבית הנבחרים שכללי הגנה על משקיעים צריכים להיות מיושמים על בורסות קריפטו, בדומה לכללים המכסים ניירות ערך ונגזרים. בורסות הנתונות לרגולציה נדרשות על פי חוק שיהיו בהן כללים המונעים מעשי מרמה ומקדמים מסחר הוגן. אבל לבורסות קריפטו אין סטנדרט כזה, כך אמר גנסלר בוועידת הטכנולוגיה הפיננסית של Piper Sandler Global Exchange בחודש שעבר.

"כשאתה נכנס לאחת מהבורסות האלה, אתה לא יודע אם ספר ההזמנות מדווח על ההצעות והמחירים באופן מדויק", אמר גנסלר. "אתה לא באמת יודע מי מריץ מניות. אתה לא יודע אם חלק מהמסחר המדווח אמיתי או מזויף". הרצת מניות נוגעת לשימוש לרעה במידע על לקוחות על מנת לסחור למען רווח עצמי.

לקוחות דיווחו על הפסד של כמעט 82 מיליון דולר בתרמיות קריפטו ברבעון הרביעי של 2020 וברבעון הראשון של 2021, יותר מפי עשרה ממה שדווח לגבי אותה תקופה של שישה חודשים שנה קודם לכן, על פי מועצת הסחר הפדרלית (FTC). הרבה מההפסדים הגיעו מרמאים שפגעו במשקיעים קטנים ברשתות חברתיות, כך אמרו ב-FTC.

מועצת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים הקימה לאחרונה קבוצת עבודה של 12 מחוקקים דמוקרטים על מנת לשקול שינויים בחקיקה שנועדו להתייחס לנכסים דיגיטליים, כמו משטר הפיקוח שהמליץ עליו גנסלר.

הדמוקרטים מקבלים את הקריאה בברכה

מחוקקים עדיין לומדים על התעשייה, אבל דמוקרטים רבים קיבלו בברכה את קריאתו של גנסלר, כך אמר חבר בית הנבחרים ג'ים היימס (דמוקרט מקונטיקט), בחר בקבוצת העבודה. "אין אפילו בדיל עדות לכך, במשך מאות שנים רבות, שמערכות פיננסיות חדשות או מערכות מטבע חדשות הגדלות באופן אורגני ללא רגולציה מובילות לתוצאות טובות", אמר.

מטבעות הקריפטו התפתחו ללא רגולציה. בשנת 2014, ראשת הפדרל ריזרב דאז ג'נט ילן אמרה שלבנק המרכזי אין סמכות לפקח על ביטקוין או על מטבעות קריפטו אחרים. בזמנו, היה שווי השוק הכולל של הביטקוין 4.3 מיליארד דולר. כיום הוא מוערך ב-622 מיליארד דולר, כשמיליוני משקיעים עצמאיים וכמה חברות ציבוריות כולל טסלה מחזיקות בביטקוין או במטבעות קריפטו אחרים.

משרד האוצר האמריקאי, שכיום ילן עומדת בראשו, נמצא בשלבים ראשונים של בחינה האם סמכותו לפקח על רשתות תשלומים עשויה לחול גם על כמה מנכסי הקריפטו. כלי אפשרי אחד: שימוש במועצה לפיקוח על יציבות פיננסית, פאנל של רגולטורים שילן עומדת בראשו, על מנת להתמקד בנכסי קריפטו כמו המטבעות היציבים המגובים על ידי מזומנים (stablecoins), שכמה רגולטורים אמרו שעשויים להפוך למקור לסיכון סיסטמי, כך אומרים אנשים המכירים את הדיונים. צעד כזה יאפשר לרגולטורים לכתוב חוקים השולטים על הפעילויות האלה וייתן לפד סמכות על המטבעות היציבים.

כמה מקובעי המדיניות אמרו שמטבעות יציבים יכולים להזין פאניקה פיננסית אם המשתמשים בהם יחלו להטיל ספק בערך הערובה שבבסיסם. "יהיה למעשה לא אפשרי למשרד האוצר ולמועצה לפיקוח על יציבות פיננסית שלא לבחון את סיכוני היציבות הפיננסית של נכסים דיגיטליים ואיך הם יכולים להפעיל את סמכותם על מנת להתמודד עם הסיכונים האלה", אמר דיוויד פורטילה, איש משרד האוצר בזמן ממשל אובמה וכיום שותף בחברה Cravath’ Swaine and Moore.

הצורות המגוונות והשימושים בקריפטו מקשים לתת את הפיקוח על כל סוג הנכסים הזה לרגולטור יחיד. כמה מטבעות מקלים על תשלומים, בעוד שמטבעות יציבים, המהווים תחליף למטבעות של מדינות שונות, מקלים על המעבר מנכס קריפטו אחד לאחר. אחרים נותנים פרס למתכנתים המאשרים עסקאות על רשתות הבלוקצ'יין או מפתחים אפליקציות חדשות.

לעת עתה, ה-SEC הוא המפקח בפועל על התעשייה. אבל המודל הרגולטורי שלו מתסכל את חברות הקריפטו, הטוענות שכללי ההגנה על משקיעים לא תמיד מתאימים לאופן בו אנשים משתמשים במטבעות קריפטו. דוגמא אחת: ה-SEC לא הבהיר איך בורסות יכולות להחזיק נכסי קריפטו באופן בטוח כשהם מוגדרים כאגרות חוב, מאחר והדרך להחזקת אגרות חוב שונה באופן מהותי מהדרך להחזיק במניות.

פעולות האכיפה של ה-SEC גם זעזעו את השוק ויצרו אי וודאות לגבי השאלה האם המטבעות הונפקו ונסחרים באופן חוקי. בשנה שעברה תבע ה-SEC את חברת Ripple Labs, החברה שמאחורי מטבע הקריפטו XRP, וטען שמכירת המטבע מפרה את חוקי ההגנה על משקיעים. בזמנו, היה XRP המטבע השלישי בגודלו בעולם לפי שווי שוק. בחברה מערערים על טענות ה-SEC ונלחמים בסוכנות בבית דין פדרלי.

בהיעדר כללים פדרליים, כמה חברות הסכימו להתחייב לקוד התנהגות

חברות קריפטו אומרות שסוכנויות רגולציה צריכות לנסח כללים המתאימים לתעשייה ולא להסתמך על פעולות אכיפה כדי לקבוע תקדימים. בהיעדר כללים פדרליים, כמה חברות הסכימו להתחייב לקוד התנהגות, המבוסס על הקוד שפותח לשוק הבורסות הבינלאומי, כך אמרה מישל בונד, מנהלת איחוד שווקי הנכסים הדיגיטליים, שפיתח את המסגרת הזו.

"צריכה להיות רמה גבוהה של מעורבות רגולטורית", אמרה בונד. "ניסיונות לעשות רגולציה במטבעות דיגיטליים לא צפויים להצליח אם אין לך מהנדסים, מפתחים ומתכנתים ליד השולחן, כי הטכנולוגיה יכולה לעתים להיות מורכבת מאוד".

המצאות קריפטו חדשות יותר צפויות להמשיך לאתגר רגולציה מסורתית. רשתות עמית לעמית להחלפת מטבעות דיגיטליים או להרשאה למשקיעים להרוויח ריבית על ההפקדות שלהם, למשל, מרוויחות נתח מהשוק. הרשתות האלה עובדות כמו בורסות, אבל לא מחזיקות בנכסי המשקיעים.

בבורסות המבוזרות האלה, או DEX כפי שהן מכונות, אין נקודות מגע מסורתיות לרגולטורים, כמו מעורבות של סוחרים המרוויחים עמלות על ידי חיבור בין אנשים הרוצים לסחור.

ברקוביץ, נציב במועצת המסחר בסחורות עתידיות, אמר בנאום בחודש שעבר שחלק מהפעילות בבורסות המבוזרות, כמו מסחר בנגזרים, עשויה להיות לא חוקית. מכירת סחורות עתידיות בארה"ב לרוב צריכה להיעשות בשווקים הנתונים לרגולציה מטעם מועצת המסחר בסחורות עתידיות.

"ישנם ארגונים שם שיבחנו את הקוד, אבל האם אתה יכול לסמוך על ישות פרטית כלשהי שתגן על האינטרס הציבורי?" אמר ברקוביץ. "באופן מסורתי זה היה תפקידה של הממשלה להעריך האם הדברים האלה הם למען האינטרס הציבורי".