רשות התחרות נגד איגוד המחצבות: חשש שקידמו אינטרסים פרטיים

רשות התחרות הודיעה כי איגוד המחצבות לא יוכל עוד לפעול מול רשויות השלטון לאור חריגה שבוצעה, לטענתה, מהכללים שחלים על איגודים עסקיים, כשבין היתר איים על רמ"י כשזו ביקשה להעלות תמלוג על מכירת חומרי מחצבה

הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: רמי זרנגר
הממונה על רשות התחרות, עו"ד מיכל הלפרין / צילום: רמי זרנגר

מכה לאיגוד המחצבות שמאגד את החברות שמפעילות מחצבות בישראל. רשות התחרות הודיעה היום (ד') כי האיגוד לא יוכל עוד ליהנות מכללי חוף מבטחים שניתנים לאיגודים עסקיים בפעולותיהם מול רשויות השלטון.

"גילוי דעת שפרסם הממונה משנת 2000 בעניין שיתופי-פעולה בין מתחרים בפעולה מול רשויות שלטון, מפרט רשימה של כללים שבהתקיימם יכולים מתחרים לפנות יחדיו לגורמי שלטון. ואולם כאשר הממונה מזהה כי נעשה שימוש שחורג מכללי גילוי הדעת, או כאשר הפנייה המשותפת נעשית באופן החורג מהתכליות שבבסיס גילוי הדעת - מוסמכת הממונה להחריג את אותם מתחרים מהאפשרות ליהנות מנמל המבטחים שמעניק גילוי הדעת", נכתב בהסבר שנשלח מרשות התחרות על רקע ההחלטה יוצאת הדופן.

לטענת הרשות, שעדיין מנוהלת על-ידי עו"ד מיכל הלפרין (שמסיימת את תפקידה בסוף החודש הנוכחי), בדיקה שהיא קיימה העלתה שתי מסקנות. הראשונה - שאיגוד המחצבות עסק לכאורה בייצוג אינטרסים פרטניים של חלק מחברי האיגוד. "זאת בניגוד להוראות גילוי הדעת, לפיהן על האיגוד לייצג את האינטרסים המשותפים של חבריו בפעולות מול רשויות שלטון. כך לדוגמה פעל האיגוד בפניות לרשות מקרקעי ישראל בנוגע להארכת הרשאות של מחצבות מסוימות ללא מכרז", נכתב בהודעת הרשות.

כן נכתב כי "האיגוד נקט לשון מאיימת כלפי רשות מקרקעי ישראל אם היא תחליט להעלות את סכום התמלוג שיש לשלם עבור חציבה. מהבדיקה עולה כי האיגוד התבטא כי ינקוט מול רשות מקרקעי ישראל 'צעדים ארגוניים חריפים', וכי 'תגובת האיגוד תהיה חריפה ביותר', והטיח ברגולטור כי האיגוד יגרום ל'שבירת כלים', זאת כשרשות מקרקעי ישראל ביקשה לקיים עם האיגוד שיח מקצועי. תכליתו של גילוי הדעת איננה לאפשר למתחרים לאיים ביחד ובצורה מתואמת על הרגולטור המכריע בעניינם. זהו ניצול לרעה של גילוי הדעת, אשר אין להסכים לו".

כן נכתב בהודעת רשות התחרות כי "במסגרת הליך הבדיקה התגלתה לכאורה תמונה חמורה לגבי התנהלות האיגוד. בדיקת הרשות בעניינים נוספים אלה טרם מוצתה".

כיו"ר האיגוד (וולנטרי) משמש עופר לוסטיג.

מאיגוד יצרני חומרי מחצבה בישראל נמסר: "האיגוד סבור שנפלו טעויות מהותיות במסקנות רשות התחרות ומצר מאוד על ההחלטה, והשפעתה האפשרית על פעילות לגיטימית של איגוד מקצועי. האיגוד לומד את ההחלטה ובוחן את צעדיו. האיגוד משוכנע שלא נפל פגם בפעילותו".