עסק ביום | פיצ'ר

"מה שנותר לי זה להגיד לעובדים ללכת הביתה, כי אין לי עבודה לתת להם"

אלי ברגמן, בעלי עדי טורס, סוכנות נסיעות בוטיק בתל אביב • מתגורר ברמת גן, נשוי, אב לשלושה ילדים וסב לשישה נכדים • סגן אלוף במיל' ונכה צה"ל • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אלי ברגמן, בעלי עדי טורס, סוכנות נסיעות בוטיק בתל אביב / צילום: תמונה פרטית
אלי ברגמן, בעלי עדי טורס, סוכנות נסיעות בוטיק בתל אביב / צילום: תמונה פרטית

בימים אלה אנשי ענף התיירות, דגש על אלה שהשגרה עוד רחוקה מהם מבלים לא מעט בוועדות הכנסת. הם מקווים שמישהו יתעשת ויבין שמודל הסיוע של משרד האוצר צריך להיות מותאם למי שנמחקה לו הפעילות עוד לפני שנה וחצי והיא עדיין רחוקה מלחזור לעצמה בשעה שאלפי עובדי הענף שהחל"ת הסתיים להם ימצאו את עצמם מובטלים.

ב-2009 רכש אלי ברגמן את משרד הנסיעות עדי טורס, שהוקם ב-1973. הוא עצמו סוכן נסיעות מאז 1986 ולפני המגפה העסיק שמונה יועצי נסיעות בסוכנות הבוטיק שגלגלה מחזור של כמה מיליוני דולרים בשנה.

"העבודה הזו זה כל מה שאני אוהב וכל מה שאני יודע", אומר ברגמן שגם מלמד תיירות במכללות שונות. "ב-12 למרץ 2020 סגרתי את המשרד שממוקם ברחוב אחד העם בתל אביב ומאז הוא סגור. לפני מספר שבועות הודעתי לבעל הנכס שבכוונתי לעזוב. כיום, אני היחיד שעובד וכל שאר העובדים בחל"ת, פרילאנסרים שעבדו אצלי עזבו את הענף. יש לי יועצת תיירות בת 44 שעובדת אצלי 20 שנה וכמו השאר היא בחל"ת שעכשיו יסתיים לה כי היא לא מגיעה לתקרת הגיל שנקבעה. מה שנותר לי זה להגיד לעובדים, זה ללכת הביתה, כי אין לי עבודה לתת להם.

"אומרים לנו ליישם מתווה חל"ת גמיש אבל הוא לא נועד לענף שלנו, לא הגיוני שמצד אחד יגידו לי שחל"ת גמיש הוא הפתרון ומצד שני יסגרו את השמיים. מאז האמירה של בנט שמבקש שלא לטוס והאמירה של שקד שיסגרו את השמיים, ההתעוררות שחווינו קצת בחודש יוני נעצרה בבת אחת. כבר הגענו להיקף של 40%-50% מהפעילות, ועכשיו זה בקושי 25%. אם המדינה סוגרת לי את האופציה להתפרנס, היא צריכה להמשיך לתמוך בי דרך מענקים ובפטור מארנונה. את המדינה לא מעניין שבמשך 35 שנה אני מעסיק עשרות עובדים ומפרנס מאות משפחות, היא הביאה אותי למצב שבו אני נאלץ לעמוד על פי תהום ולחשוב מאיפה אני מביא את כסף".

ברגמן נכח בדיון שנערך השבוע בוועדת הכספים, את האכזבה מהמדינה הוא פגש פנים אל מול פנים. "יושב שם נציג האוצר ואומר לאנשי הענף שלא יתמכו בעסקים וכדאי שנבין את זה וכדאי שנמצא פתרון. מה יעשו היועצות שעובדות אצלי 20 שנה? אני לא רוצה לפטר אותן, כשהווליום יחזור נצטרך עובדים לענף. בתקופת הקורונה קיבלתי מענק של 7,000 שקל בחודש, זה איפשר לי לצוף. היום אני באפס הכנסה כי הפעילות המועטה שיש הולכת על ההוצאות הקבועות של העסק".

ברגמן מעריך כי פועלים כ-150 עסקים קטנים המעסיקים בין 5 ל-20 עובדים בתחום משרדי הנסיעות. "הפתרון הוא שענף הנסיעות והתיירות יוחרג בדרך כזו שהעובדים ימשיכו לקבל חל"ת עד סוף 2021, ושיקבעו קריטריון של תמיכה בעסקים על פי המחזורים. כשנגיע ל-50% מחזור אפשר לשנות את התנאים ולאופן הזה לבנות מנגנון שיאפשר לי להתאושש. בתיירות הפנים אני לא מתעסק ובכנות לא ברור לי איך אנשים משלמים מחירים כאלה. הבן שלי שעובד בשוק הון חשב להצטרף לעסק המשפחתי אבל בקורונה הוא נטש. כך שגם הציפייה שהעסק ימשיך לא תקרה. עם זה אני עוד משלים, אבל לא עם אמירה שאני צריך לסגור".

 עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il