חברת הביומד אלפא תאו מתמזגת ל-SPAC לפי שווי של מיליארד דולר

החברה פיתחה שיטה חדשה של קרינה לטיפול בסרטן והשיגה תוצאות מרשימות בניסוי ראשוני

עוזי סופר, מנכ"ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב
עוזי סופר, מנכ"ל אלפא תאו / צילום: אלפא תאו, מיכאל טולוב

חברת הטיפול בסרטן אלפא תאו, אשר פיתחה טכנולוגיה חדשה לטיפול הקרנות, הודיעה על כוונתה להתמזג לתוך חברת הרכישה המיוחדת (SPAC) בנאסד"ק. החברה הרוכשת נסחרת לפי שווי של 240 מיליון דולר, אך השווי המגולם לאלפא תאו בעסקת המיזוג הוא כמיליארד דולר.

טיפול יעיל וממוקד בגידולים מוצקים בסרטן (כלומר, סרטנים שאינם סרטן הדם) הם אחד התחומים המבוקשים בבורסה, אולם קשה מאוד להשיג תוצאות שהן משמעותיות מאוד בסוגי סרטן אלה.

ב-2019 דיווחה אלפא תאו לראשונה על תוצאות טובות מניסוי קליני ב-28 חולים בסרטן הראש והצוואר ובסרטן העור מסוג Squamous Cell Carcinoma. אצל 78% מהמטופלים הגידולים נעלמו לחלוטין. 61% מהחולים עברו לפני כן טיפול אחר כלשהו, שנכשל. מדובר בניסוי שלב I בסרטן, שבו לא נהוגה השוואה לקבוצת ביקורת, אך התוצאות נראות מרשימות יחסית לתחום. בימים אלה עורכת החברה ניסויים בארבעה סוגי סרטן נוספים: שד, חלל הפה, לבלב ועור.

אלפא תאו, שהוקמה מחדש ב-2016 אחרי שפעילותה הוקפאה בעבר בשל חיכוכים בין בעלי המניות, מנוהלת על ידי עוזי סופר, שהיה בעבר גם מנכ"ל חברת בריינסוויי. הטכנולוגיה פותחה על ידי חוקרי אוניברסיטת תל אביב פרופ' יצחק קלסון ופרופ' יונה קיסרי.

סופר הסביר בעבר ל"גלובס" את שיטת הקרינה החדשה של החברה: "ב-1898 גילתה מארי קירי את הרדיום, חומר פולט קרינת אלפא, וכבר אז האמינה שהקרינה הזו יכולה לסייע בריפוי. החלקיקים המרכיבים את קרינת האלפא הם מבחינות מסוימות אידיאליים לטיפול בסרטן. הם חלקיקים כבדים אשר פוגעים בצורה עוצמתית ברקמה שנמצאת לידם, אך לא עוברים הלאה לרקמות הבאות". אלא שכך אי אפשר להקרין על גידול שנמצא במרכז הגוף - שכן כל הקרינה תלך לאיבוד עוד לפני שתחדור אפילו את העור. גם אם יובא מקור הקרינה קרוב מאוד לגידול, הוא יפגע אך ורק בשולי הגידול, ולא יחדור לעומקו.

אלפא תאו מדיקל פיתחה מעין "רסיסי" קרינה המוחדרים לתוך הגידול. כל מקור קרינה כזה מכיל איזוטופ אשר מתפרק לאטומים פולטי אלפא. אטומים אלו יכולים לנוע בתוך הגידול למרחק של כמה מילימטרים לפני שהם פולטים את חלקיק האלפא העוצמתי (אך קצר הטווח), וכך בכל זאת מקבלים טווח השפעה סביר לקרינת האלפא. ניתן לפזר את הרסיסים בתוך הגידול כך שהקרינה תשפיע על כולו, אך לא מעבר לו.

על פי אתר IVC, החברה גייסה עד היום כ-80 מיליון דולר. בסבב השני שלה ב-2018 השתתפה קרן שביט קפיטל הנוטה להשקיע בחברות שעומדות להנפיק בבורסות זרות, עדות לכך שהיא נערכה להנפקה כבר אז.

משקיעים נוספים הם OurCrowd, משקיעים פרטיים ביניהם סיר רונלד כהן ואלן פטריקוף, מייסדי אייפקס פרטנרס, קרן Dynamic Loop Capital , האוורד סטרלינג ממייסדי קרן הון הסיכון ניצנים, משקיע הביומד מורי בלומנפלד, וכן מדיסון ונצ'רס, זרוע ההון סיכון של מדיסון פארמה, חברת שיווק התרופות הישראלית. מדיסון גם שריינה את זכויות ההפצה של מוצרי אלפא טרו בקנדה,כאשר יגיעו לשוק, וזאת תמורת מקדמה בהיקף שלא פורט ותשלומי אבני דרך בסכום של עד 9 מיליון דולר, וכל חלוקה ברווחים. הנכונות של מדיסון לחתום על עסקה כבר היום, מעידה על הפוטנציאל שהיא מייחסת למוצר.