חוק ההסדרים | פרשנות

חוק ההסדרים ומשבר הדיור: נגמרה הסבלנות כלפי מי שתוקעים מקלות בגלגלים

המסר העיקרי שעולה מטיוטת חוק ההסדרים שהפיץ משרד האוצר הוא אל תפריעו לנו לעבוד • המשרד סימן על כוונת את מגישי הערר הסדרתיים, בעלי הקרקעות הלא בנויות והרשויות המקומיות, והוא מתכוון להקשות עליהם לפגוע בתוכניות הדיור

אתר בנייה בתל אביב. למשרד האוצר נגמרה הסבלנות / צילום: Shutterstock, rasika108
אתר בנייה בתל אביב. למשרד האוצר נגמרה הסבלנות / צילום: Shutterstock, rasika108

אמש, בשעות הערב המאוחרות, הפיץ משרד האוצר מצגת בת 125 עמודים תחת הכותרת "שינויים מבניים". בפועל, מדובר בסקירה של שלל רפורמות וצעדים שמתוכננים להיכנס לחוק ההסדרים הקרוב. תחום אחד מרכזי במיוחד הוא הדיור, שמאופיין בחסמים ובירוקרטיה, וסובל ממשבר חריף של מחירים שעולים ועולים. שרי הממשלה השונים התבטאו לאחרונה והציגו פתרונות אפשריים, אבל מהמסמך שהופץ עולה בעיקר מסר אחד: אל תפריעו. שרשויות מקומיות לא יפריעו למדינה, שתושבים לא יפריעו לרשויות מקומיות, ושבעלי קרקעות לא יחלמו על הקרקעות שלהם. זה הקו המחבר בין מגוון הצעדים שפורסמו.

זו אינה רפורמה וגם לא מתיימרת להיות כזו. קריאה כוללת של כל צעדי הנדל"ן שמתוכננים במסגרת חוק ההסדרים מזכירה יותר אובדן סבלנות תכנוני כלפי מי שמסומנים כגורמים מטרידים ומעכבים. חלק מהצעדים הללו ודומים להם נדונו בעבר והופיעו גם בטיוטת חוק ההסדרים הקודמת של שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ, שבסופו של דבר לא מומשה משום שהתקציב לא אושר.

על הכוונת: עיריות, עררים ובעלי קרקעות

הגורם הראשון שמסומן הוא אותן רשויות המקומיות שחתמו על הסכמי גג עם הממשלה, אך "לפתע" התחילו לעכב פרויקטים ולהביע התנגדויות לצעדים שעליהן סיכמו. המדינה, לפי טיוטת חוק ההסדרים הנוכחית, תתחיל בפיתוח הקרקעות גם אם הרשות לא תשתף עימה פעולה.

המרת שטחי משרדים למיקרו דירות, דירות להשכרה, מעונות סטודנטים ודיור מוגן תתאפשר בהיתרי בנייה בלבד, ללא תכנון ראשי. בכך תעקוף המדינה כל אפשרות התנגדות מצד תושבים.

נגמרה הסבלנות כלפי העוררים על תוכניות בנייה. אינפלציות העררים המוגשים לוועדות הערר המחוזיות הביאה להוספת הסעיף, לפיו מגישי כתבי ערר לוועדות הערר יחוייבו בתשלומי אגרות של מאות שקלים, וזאת כדי להרתיע הגשות סרק.

ולבסוף, וכמעט כרגיל - בעלי קרקעות, שדבר עוד לא נבנה עליהן, ממשיכים לעצבן גם את הממשלה הנוכחית. אם בעבר ניסו להטיל עליהם מס רכוש, עתה מוצע לבטל פטורים שהם מקבלים על מס שבח, בעת מכירת הקרקעות שלהם. מדובר במס של 25% מהרווחים שבעלי הקרקע גורפים עליהם, ועל כן מדובר בצעד משמעותי.

זה לא הסוף. באוצר מתכוונים לשחרר צעדים נוספים בעתיד הקרוב, בהם המשך תמ"א 38, קידום החקיקה החדשה בתחום ההתחדשות העירונית ועוד. יהיה מעניין.