התוכנית של ליברמן לא תוציא אף אברך מהכולל

אברך שיושב ולומד תורה, לא עושה זאת בשביל תמורה, האברך וזוגתו מאמינים כי זה ייעודם בעולם • לכן, התוכנית של ליברמן רק תפגע בשעות העבודה של הנשים בחברה החרדית, אלה שיוצאות לעבוד בפועל • בתוך כך - בקרוב יפקע מתווה הגיוס וכל אברך יחויב בגיוס: מהלך שאף אחד בצה"ל לא רוצה

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: המכון הישראלי לדמוקרטיה

אביגדור ליברמן החליט לבטל סיבסוד מעונות יום לנשים עובדות מהחברה החרדית. שר האוצר ליברמן כמובן הסביר שהוא רוצה להוציא את החברה החרדית לשוק העבודה, אך אף אחד במגזר לא מאמין לו. ברחוב החרדי זוכרים אותו אומר בתוכנית טלוויזיה: "אני אקח את החרדים במריצה למזבלה", לקול צחוקם של המגישים.

צריך להבין שהחלטת שר האוצר לא תוציא אף אברך מהכולל, אלא תפגע בשעות העבודה של הנשים בחברה החרדית, אלה שיוצאות לעבוד בפועל. אציין כי אברך שיושב ולומד תורה, לא עושה זאת בשביל תמורה, האברך וזוגתו מאמינים כי זה ייעודם בעולם. לכן הנשים בחברה החרדית לוקחות על עצמן את עול הפרנסה, מרצון חופשי.

בתוך כך - בימים הקרובים יפקע מתווה הגיוס וכל אברך בעצם יחויב בגיוס, מהלך שלדעתי, אף אחד בצה"ל לא רוצה. אף אחד בצה"ל לא רוצה לראות 100 אלף חרדים מסתערים על הבקו"ם. אמר לי בחודש האחרון קצין בכיר במערך המילואים: "עומדים בתור אלפי חרדים בוגרי צבא שרוצים לעשות מילואים, אבל אין לנו צורך, מספיק לנו כרגע גדוד חרדי אחד".

נכון, יש צורך בשוויון בנטל ואין שום סיבה בעולם שהחברה החרדית תקבל פטור משרות צבאי, כשיש גיוס חובה לחילונים. עם זאת, צה''ל כנראה לעולם לא יגייס חרדים בכמות גדולה, ולכן כדי לפתור את נושא השוויון בנטל, חייבים לתת הטבות טובות יותר לחיילים. אין שום סיבה בעולם שבשנת 2021 כששדה הקרב הופך יותר ויותר דיגיטלי והצורך בחיילים בשטח פוחת, צה''ל ימשיך לגייס ללא שום מחשבה. הצבא חייב להפוך לחצי מקצועני.

ביום שצה"ל יהפוך לכזה, פתאום יתגלה שחצי מהחיילים פשוט מיותרים והגיוס יתבצע רק על פי צרכי הצבא. באופן כללי, כל צעיר שירצה לוותר על שירות צבאי, יוכל לעשות זאת.