טכנולוגיה מיושנת, תעריף משוגע: נופר רוכשת מידי קרן נוי את "מגדל השמש" באשלים תמורת 580 מיליון שקל

לפרויקט "מגלים", הנחשב למתקן הסולארי המניב הגדול בישראל, הסכם אספקת חשמל לתקופה של 28 שנה עם המדינה, בתעריף של 85 אגורות לקילוואט - גבוה פי חמישה מהמקובל כיום • קרן נוי היא בעלת המניות השנייה בגודלה בנופר, אך לטענת הצדדים לא מדובר בעסקת בעלי עניין

 

תחנת הכוח הסולארית "מגלים" / צילום: אלבטרוס
תחנת הכוח הסולארית "מגלים" / צילום: אלבטרוס

לקראת עסקת ענק: חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה  התקשרה במזכר הבנות לא מחייב לרכישת 100% מהזכויות של קרן נוי ושותפיה בפרויקט "מגלים" בדרום הארץ, תמורת 580 מיליון שקל. 

מדובר במתקן תרמו סולארי (מגדל שבראשו דוד קיטור שמכוונות אליו מראות) בהספק מותקן של 121 מגוואט - הנחשב לדברי נופר למתקן הסולארי המניב הגדול בישראל. 

בנייתו של פרויקט מגלים הושלמה במהלך 2019, והוא חובר לרשת והחל הפעלה מסחרית במסגרת הסכם זיכיון BOT לתקופה של 28 שנה עם מדינת ישראל. קרן נוי מחזיקה כ-40% בפרויקט מגלים, הממוקם באשלים אשר במועצה אזורית רמת נגב, ועוד כ-60% מוחזקים על-ידי משקיעים מוסדיים.

המתקן מספק את החשמל לרשת הארצית בתעריף יקר יחסית של 85 אגורות לקילוואט, המעיד על התקופה שבה נחתם ההסכם עם יזמיו. מדובר במחיר הגבוה פי חמישה לערך מכ-17.5 אגורות לקילוואט חשמל במכרזים האחרונים של המדינה להקמת פרויקטים סולאריים חדשים.

קרן נוי, המוכרת המרכזית בעסקה, היא גם בעלת המניות השנייה בגודלה בנופר, עם החזקה של כ-20% מההון. את מניותיה בנופר רכשה הקרן בספטמבר 2020, לקראת ההנפקה בבורסה, תמורת 228 מיליון שקל.

בעת הרכישה נכנס לתוקף הסכם בעלי מניות בין הצדדים, שקבע בין היתר כי כל עוד לנוי יש נציג בדירקטוריון נופר, היא תעביר לידיעת החברה הזדמנויות עסקיות. עם זאת, בנופר מציינים כעת, כי הרכישה של פרויקט מגלים מידי קרן נוי אינה מהווה עסקת בעלי עניין, לאחר שנציג הקרן, פיני כהן, עזב את דירקטוריון נופר בשלהי חודש מרץ.

נופר, הנמצאת בשליטת המייסד והיו"ר עופר ינאי (37.5% מההון), מדווחת כי הפרויקט צפוי להניב לה, לאחר השלמת העסקה, הכנסות שנתיות בסך של כ-270 מיליון שקל, EBITDA שנתי של כ-190 מיליון שקל ו-FFO (תזרים נקי מפעילות) שנתי בהיקף של כ-120 מיליון שקל.

בנופר מציינים, כי במסגרת ההסכם המפורט, תידון אפשרות שלפיה חלק מהתמורה תשולם באמצעות הקצאת מניות של החברה. לאחר השלמת העסקה סך הנכסים של החברה המחוברים לרשת והמצויים בהליכי הקמה צפוי לעמוד כ-1.1 ג'יגוואט, אשר צפויים לייצר הכנסות שנתיות כוללות מייצור חשמל בהיקף של כמיליארד שקל החל מ-2023.

לעולם בעקבות השמש

פרויקט מגלים, שהוקם בטכנולוגיה שנחשבת כיום מיושנת ויעילה פחות, הוא למעשה תחנת אנרגיה תרמו-סולארית, הפועלת על בסיס טכנולוגיית "מגדל שמש". המיזם כולל מעל 50 אלף הליוסטטים (מראות ענק) מבוקרי מחשב, בעלי שטח פנים של כ-20 מטר רבוע, המתפרסים על פני שטח של למעלה מ-3 קמ"ר.

ההליוסטטים עוקבים אחר השמש בשני צירים ומרכזים את קרני השמש אל דוד קיטור, המונח על גבי מגדל בגובה של 240 מטר, המייצר קיטור בטמפרטורה ולחץ גבוהים אשר מוזרם לאחר מכן לטורבינה המייצרת חשמל. עלות הפרויקט, שהקמתו נמשכה כחמש שנים, עמדה על כ-2.8 מיליארד שקל.

ביצוע העסקה כפוף, בין היתר, לאישורים שונים ולביצוע בדיקת נאותות של נופר לפרויקט, אשר צפויה להתחיל בימים הקרובים. העברת ההחזקות בפרויקט תהיה כפופה לאישור המדינה מכוח הסכם הזיכיון של הפרויקט.

ההכנסות זינקו ב-148% ונופר עברה לרווח

נופר אנרגיה הצטרפה לבורסה בדצמבר האחרון. את הרבעון הראשון השנה סיימה החברה עם הכנסות של 78.6 מיליון שקל, קפיצה של 148% ביחס להכנסות הרבעון המקביל ב-2020. הרווח הנקי של נופר הסתכם ברבעון בכ-1.3 מיליון שקל, לעומת הפסד של כ-220 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד. שווייה של החברה בבורסה עומד על כ-2.6 מיליארד שקל, לאחר עלייה של אחוזים בודדים מאז החלה להיסחר בבורסה.

נדב טנא, מנכ"ל נופר, ציין בשיחה עם גלובס, כי "עסקת מגלים מהווה קפיצת מדרגה משמעותית לחברה, וצפויה להשתלב באופן מיטבי בפעילויותיה, תוך התבססות על הסינרגיה הגבוהה עם המודל העסקי הייחודי ויכולותיה ההנדסיות, התפעוליות והניהוליות של החברה. מתקן מגלים מצטרף לשורת הפרויקטים שהחברה מקדמת בישראל, בארה"ב, באיטליה, בספרד וברומניה, תוך בניית תמהיל נכסים מגוון".

עסקה כל כך גדולה לא מהווה סיכון עבורכם?
"צריך להבין שהסיכון פה נמוך מאוד, כי זה מתקן מניב בחוזה מול המדינה. אנחנו מתכוונים לשפר ולהשביח את המתקן, כך שהנתונים שלו עוד ישתפרו".

מה אפשר להשביח פה?
"צריך להבין שיש לפרויקט הזה עלויות שונות של עשרות מיליוני שקלים בשנה, כך שכל סעיף שנצליח לשפר שם ייכנס נטו לתזרים ולרווח. אנחנו חברה שפועל ורטיקלית, כלומר יש לנו יכולת לטפל בכל השלבים של עסקה, משלב הייזום ועד לשלב התפעול השוטף, אז יש לנו יכולות בתוך החברה לעשות את זה".

מההשקעות הבולטות של נוי 1

פרויקט מגלים הוא מההשקעות הבולטות של קרן התשתיות הפרטית נוי 1, אשר גויסה בשנת 2011 ונמצאת לקראת סיום מימוש נכסיה.

קבוצת קרנות נוי, בניהולם של פיני כהן, גיל-עד בושביץ ורן שלח, גייסה עד היום כ-6.5 מיליארד שקל, בעיקר מגופים מוסדיים מובילים, באמצעות שלוש קרנות, וכן כמה קרנות ייעודיות לפרויקטים נוספים, כמו כביש חוצה ישראל. הקרן האחרונה (נוי 3) גויסה ביוני 2019, בהיקף התחייבויות של 1.6 מיליארד שקל.