מדדי אג'יו לחודש יוני: האם עליית המניות מפצה על האינפלציה?

מדדי אג'יו מלמדים על חודש חיובי נוסף שעבר על תיקי ההשקעות בכל רמות הסיכון • האם מנוחת המשקיעים מריצתם אחר אג"ח צמודות מדד, מגיעה מתוך מחשבה שהמניות מספקות חלק מהפיצוי על האינפלציה המתגברת?

בניין הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף
בניין הבורסה בת"א / צילום: שלומי יוסף

באחת מוועדות ההשקעה בגוף אקדמי לו אנו מייעצים, הציג ד"ר עודד ברוורמן מאוניברסיטת תל אביב את התזה שלפיה מדדי המניות יכולים להוות הגנה מפני האינפלציה. באופן אינטואיטיבי, הרעיון בבסיס הדברים ברור ולאחרונה מתחיל להיחשב כנכון והגיוני, אם כי יש קושי בהוכחתו באופן אמפירי. קשה להסביר את מהלכו של שוק המניות רק באמצעות הריבית הנמוכה והיציאה מהקורונה, שהרי על שניהם מוטלים צל ואיום. נראה שהנהירה אחרי השקעה במניות מושפעת בין היתר מאותה מחשבה אינטואיטיבית כי הצטרפות לשוק המניות היא חלק מהפתרון עבור התחממות הכלכלה בעידן הנוכחי והדבר מוליך את מדדי המניות.

כתוצאה מכך, הבנצ'מרק של תיק המניות ממשיך לעלות ולצבור תשואה נאה של 12.65% מתחילת השנה, לאחר עלייה של 0.62% ביוני. הבנצ'מרק של תיק ה-20:80 המייצג משקיעים רבים, צבר תשואה של 3.99% בששת החודשים הראשונים של השנה, לאחר עלייה רביעית ברציפות של 0.41% ביוני. באשר לתיק האג"ח, למרות התשואות האפסיות ואף שליליות ברבות מסדרות האג"ח, גם הבנצ'מרק של תיק זה עלה השנה 1.90%, כאשר ביוני הוא עלה ב-0.36%.

 

מדדי אג'יו לביצועי תיקי השקעות מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.איי, מיטב דש, הראל פיננסיים, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. הנתונים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיבי לצורך השוואת ביצועים ותוצאות של גופי ייעוץ וניהול השקעות, ביצועי תיקי השקעות מנוהלים, קרנות השתלמות ועוד.

ביצועי המדדים מלמדים על אופטימיות של המשקיעים בארץ ובעולם ועל אמון מלא בנגידי הבנקים המרכזיים כי הם יצליחו לשמור על הריבית ברמתה הנמוכה ולא להעלות אותה בעתיד הקרוב. התאוששות הכלכלות ללא עלייה בריבית היא תרחיש אהוב בשוק.

הקשר בין אינפלציה למחירי המניות

התאוששות שכזו, חזרה לצמיחה ולתעסוקה מלאה וכל זאת ללא עלייה בריבית, תוכל להתרחש רק ללא התפרצות אינפלציונית. נכון להיום המשקיעים סומכים על הערכת ה'פד' כי האינפלציה היא זמנית, אבל נראה כי זה לא הסבר מספיק. לא די בהימור על ההימור של הנגידים על כך שהאינפלציה היא זמנית ונראה שיש דבר נוסף שתומך בשווקים ומרגיע אותם מפני התפרצות אינפלציונית שתזעזע את מדיניות הריבית: הרעיון לפיו רבות מהחברות הן שחקן פעיל ביצירת האינפלציה והעלאות המחירים, לכן רווחיותן תגדל ומחירי המניות שלהן, יעלו.

אפשר להבין מכך שתופעת האינפלציה משפרת את מצבן של הפירמות, את הרווחיות וכנראה גם את יכולתן לצמוח. כדי להמחיש זאת, דמיינו את חברת צים , שהרווחיות שלה השנה עולה על סך רווחיה ב-15 השנים האחרונות בזכות עליית מחירים - שהיא עצמה בין אלו שגורמים לה. כך, התרומה של האינפלציה למחירי המניות יכולה להיות חיובית ולהביא בכך לרווחיות בתיקי ההשקעות שלנו, כפיצוי על השחיקה האינפלציונית ואולי אף על הפסדי הון שעשויים להיגרם להם, עקב ציפיות לעלייה בריבית וכמובן במצב של עלייה בפועל.

גם כשבוחנים זאת לאורך זמן, ניתן לראות קשר ויזואלי בין מדד המניות לבין האינפלציה המצטברת בישראל. שניהם מצויים במגמה של עליה, גם אם לא מתואמת. לא ניתן להסיק מכך מסקנות מובהקות, אבל כן ניתן להבחין במהלך משותף של המגמות.

השפעות עולמיות על התיקים בישראל

סקירה של וול סטריט ג'ורנל מסבירה את הדברים ומציגה את המניות כמכשיר שיכול לספר הגנה סבירה מפני אינפלציה, סבירה ולא מלאה. מדוע? מאחר שאמנם הרווחיות עולה בטווח הקצר עם האינפלציה, אך אותה אינפלציה גם שוחקת את הרווחים העתידיים של הפירמה. מסיבה זו, לפי אותה סקירה משקיעים לא ששים לראות את האינפלציה כהגנה והיא אף מגדירה את התעלמותם מהתרומה הקרובה לשווי החברות, כ"אשלית אינפלציה", לאמור שהדגש מושם על שחיקת הרווחים המהוונים, במקום על התרומה לרווחיות הפירמה, בטווח הקצר.

לפי התנהגות המשקיעים בישראל, נראה כי הם דווקא כן נותנים משקל לרעיון ואינם שוגים ב"אשליית האינפלציה", דבר המתבטא בהגדלת שיעור ההשקעות במניות. בנוסף, בחודש האחרון התחדד שוב יתרון ההשקעות בחו"ל, במניות ואג"ח כאחד. שני אפיקים אלו עלו בצורה בולטת ביחס למקביליהם בישראל. בתחום האג"ח, ההשקעה באג"ח בחו"ל תרמה לתיקים תרומה בשיעור של כ-1.5% על הרכבו ומשקלו של רכיב זה בתיקים, לעומת כ-0.5% באג"ח השקליות בכללותן.

בתחום המניות הדבר בלט יותר, כאשר המניות בישראל ירדו בשיעור של 0.56% על פי הרכבן במדד הבנצ'מרק לתיקים בישראל, בעוד שהמניות בחו"ל דווקא עלו בשיעור של 1.62% על פי הרכבן. נראה כי השוק המקומי צר מלהכיל את הנכסים הפיננסיים של הציבור בישראל, הן הנכסים הפנסיוניים והן התיקים המנוהלים ולכן מרכיב הנכסים בחו"ל הולך וגדל ביחס לשיעורם בישראל. בתחום המניות, האחזקה בחו"ל כבר עולה על השיעור בישראל, דבר אשר עשוי להגדיל את המתאם של תיקים ישראליים, עם העולם הגדול.

** הכותב הינו מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. באתר החברה ניתן למצוא מדדי בנצ'מרק וחתכים נוספים. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק