המגפה בצפון קוריאה: קים ג'ונג און מפנה אצבע מאשימה כלפי הפקידים

הרודן הצפון קוריאני הוריד פקידים בכירים בדרגה ומתח ביקורת על הטכנוקראטים במסגרת המאבק של ארצו בקורונה

מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און וחברי הפוליטביורו ביום לציון מותו של קים איל-סונג / צילום: Associated Press, Korean Central News Agency/Korea News Service
מנהיג צפון קוריאה קים ג'ונג און וחברי הפוליטביורו ביום לציון מותו של קים איל-סונג / צילום: Associated Press, Korean Central News Agency/Korea News Service

קים ג'ונג און, יותר מקודמיו בתפקיד, חילק את האחריות בין חברי קבוצת עילית של בכירי ממשלה בצפון קוריאה. כעת, כשהוא מתמודד עם המשבר החמור ביותר בשלטון של כמעט עשור, הדיקטטור הצעיר מוודא שהוא מחלק גם את האשמה ביניהם.

בפגישה של הפוליטביורו בסוף חודש שעבר, הזהיר קים שמצב הקורונה במדינה חמור. הוא נזף בטכנוקרטים שלו על כך שיש להם "דרך חשיבה מיושנת" ואיים להחליף אותם בכאלה ש"מוכנים לגמרי מבחינת הנאמנות שלהם".

התקשורת המדינתית בצפון קוריאה, שדיווחה על המפגש, לא פירטה מה השתבש. קים פיטר מגוון בכירים במה שהיה השינוי הגדול ביותר בהנהגה בכמעט עשור, כך ניתן ללמוד מניתוח של טיי יונג הו, לשעבר דיפלומט צפון קוריאני בכיר שערק והוא כעת מחוקק מהאופוזיציה בדרום קוריאה.

נראה כי אחד האנשים שסולקו הוא הקצין הצבאי הבכיר ביותר בצפון קוריאה, רי פיונג צ'ול. ביום חמישי, התקשורת המדינתית פירסמה צילומים של קים במזוליאום של קים איל סונג, ביקור המציין חג חשוב ביום השנה של מותו של סבו. נראה היה שרי לובש בגדים אזרחיים ועומד שתי שורות מאחורי המקום הרגיל שלו קרוב למנהיג המדינה.

השינוי הוא בחלקו הודות למאמץ של קים לעצב מחדש את הדרך שבה פועלת הממשלה בצפון קוריאה."קים ג'ונג און כותב מחדש את הדינמיקה הפנימית של השלטון", אמר קן גאוז, מומחה להנהגה בצפון קוריאה ב־CNA, מכון מחקר ללא מטרות רווח מווירגי'ניה. "זה ניסיון לגרום למערכת לעבוד טוב יותר, אם כי הוא מאוד מתוסכל שזה לא עובד".

קים התרחק משתי מסורות שלטוניות בצפון קוריאה - אווירה של חוסר יכולת לטעות ונטייה לניהול ברמת מיקרו. שלא כמו אביו וסבו, המנהיג הצפון קוריאני הרשה לאנשים לחשוב שהוא אנושי יותר מאלוהי. הוא הודה בטעויות והתנצל. הוא הזיל דמעות במצעד צבאי בשנה שעברה. הוא אפילו הרשה לתקשורת המדינתית לשדר דברים המבכים את המשקל שהשיל, בתוך כך שהמדינה סובלת ממשבר מזון.

באותה עת, נתן לפקודיו יותר סמכות לנהל את ענייני הצבא, הכלכלה ותחומים אחרים באופן יומיומי. הוא הולך לפחות אירועים והאציל יותר סמכויות לגבי ביקורות אישיות של אתרים שונים. צילומים של מנהיגי צפון קוריאה מתיירים באתרים שנבנו לאחרונה היו מזה זמן רב חלק קבוע בתעמולה של המדינה.

"קים ג'ונג און ציין שבמשך זמן מה שהוא לא האדם היחיד המוביל את המדינה, שיש קבוצה של אנשים אחראיים", אמר רמון פצ'קו פרדו, יושב ראש KF-VUB Korea בביה"ס למשילות בבריסל. "אבל יש אנשים שלא עשו את תפקידם נכונה וכעת הוא מפנה אליהם אצבע מאשימה".

בעיות בניהול רזרבות האורז

הכשל שגרם לו לבקר את הבכירים במדינתו בחודש שעבר קשור ככל הנראה לדיווח שגוי לגבי רזרבות האורז של הצבא, כך ניתן ללמוד מהניתוח של טאיי, המחוקק הדרום קוריאני.

קים כנראה הורה לצבא להשתמש במצבורי האורז שלו לחלוקה לציבור, כך כתב טאיי, והמלאי האמיתי היה קטן יותר ממה שדיווחו הקצינים הבכירים. באופן טיפוסי, הצבא פונה לסין לאספקה מחדש, אבל בגלל מגפת הקורונה הגבול בין המדינות סגור. "אם קים הבין הפעם שקיבל דיווחים כוזבים, זו תהיה תקרית שבגלל הוא אמור לכעוס ולרגוז", כתב טאיי.

ביום חמישי, סוכנות הביון של דרום קוריאה הודיעה למחוקקים שזעמו של קים אולי בא בגלל ניהול כושל של רזרבות האורז, כולל עיכובים בפתיחת מרכז חדש לחיטוי קרוב לגבול עם סין.

המדינה המבודדת הפכה למבודדת אפילו יותר במגפה, מתוך פחד שהתפרצויות גדולות יכולת להרוס לגמרי את מערכת הבריאות הרעועה שלה. זה החניק את המסחר עם סין בגבול. לא נראה שפיונגיאנג מעוניינת בשיחות גרעין עם וושינגטון שעשויות להביא להקלה בסנקציות ולהקל חלק מהלחץ הכלכלי.

דרישה ליישום מדיניות טוב יותר - וכתוצאה מכך - העברת האשמה ממנו והלאה - מייצגת את אחת האפשרויות האחרונות שנותרו בידיו של קים.

המנהיג הצפון קוריאני היה צריך לשלוח מסר למעמד השולט במדינה לגבי אחריות, כך אמרה לי הו־ריונג, עמיתת מחקר בכיר במכון לניתוחי הגנה מסיאול, מכון מחקר של הממשלה. "אם קים לא יקבל תמיכה מיידית מקבוצת העילית שלו, הוא לא יוכל לנהל ולפייס את התלונות של העם בצפון קוריאה", אמרה לי.

עד שחיסוני קורונה יהיו זמינים באופן נרחב, ממשל קים בעצם תקוע במקום, מכיוון שפתיחה מחדש של הגבול אפילו באופן חלקי תהיה מסוכנת מדי בגלל חולשות תשתית, תת תזונה נרחבת ואוכלוסייה מתבגרת, כך אמר ג'יהו צ'ה, מומחה למערכת הבריאות של צפון קוריאה. "אין להם עוד אפשרות אלא להשאיר את הגבול סגור", אמר ד"ר צ'ה, מומחה לבריאות עולמית באוניברסיטת מנצ'סטר.

משבר כלכלי קשה

צפון קוריאה נרשמה לקבלת חיסונים במסגרת תוכנית Covax אבל עדיין לא קיבלה מנות.

המצב בצפון קוריאה, המשותקת בגלל צעדים נגד המגפה, החמיר לאחרונה. אבדן המשקל של קים, שבסוכנות הביון של סיאול מעריכים אותו כירידה שבין 10 ל־20 קילו - מוסגרה על ידי התקשורת במדינה כסימן למאבקים המתמשכים של צפון קוריאה. בהערכות קודמות הוערך משקלו של קים ב־140 קילו או יתר.

אספקת המזון בצפון קוריאה הצטמצמה בגלל שיטפונות הקיץ הפוגעים בייצור החקלאי. אבל מחירי האורז והתירס לא זינקו, על פי קאנג מי ג'ין, עריקה המנטרת את כלכלת המדינה ומדברת באופן שגרתי עם צפון קוריאנים.

עם זאת, הזמנים קשים ואנשים רבים היו צריכים למכור את האופנועים שלהם או מזגנים תמורת כסף, אמרה. שעות המכירה של שווקים לא רשמיים, בהם צפון קוריאנים רבים מתפרנסים, מצטמצמים כשהמקומות עוברים חיטוי בבקרים והרווחים שלהם מוגבלים בגלל שהממשלה קובעת מחירים, אמרה קאנג, העובדת עבור העיתון דיילי אן קיי היוצא לאור בסיאול. "אבל אם אני שואלת אותם איזה אוכל הם שמים על השולחן, זה לא כל כך שונה מבעבר", אמרה קאנג.