עסק ביום | פיצ'ר

"להוציא את בעיית היבוא, היינו ערוכות לקורונה עם משלוחים ואונליין. בנוסף, אנשים רצו מוצרים מנחמים"

עינת בלדרמן, בת 38 מתל אביב, נשואה ואמא לילד בן שנה • בעלים משותף יחד עם טל שוהם של "מומנטו – רגעים מעוצבים" • "השוק בארץ יקר, קטן וקל למיצוי. מצד שני, הרבה יותר קל להגיע למשפיענים וליוצרים מקומיים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

עינת בלדרמן, בעלים משותף יחד עם טל שוהם של "מומנטו - רגעים מעוצבים" / צילום: תמונה פרטית
עינת בלדרמן, בעלים משותף יחד עם טל שוהם של "מומנטו - רגעים מעוצבים" / צילום: תמונה פרטית

"מומנטו שולחת למנויות מוצרי נייר, בקופסאות הפתעה", מסבירה עינת בלדרמן. "פעם בחודשיים המנויות מקבלות קופסה הביתה, מלאה במגוון מוצרים מעוצבים על טהרת הנייר. את מומנטו הקמתי יחד עם טל שוהם, שנמצאת בימים אלה בחופשת לידה ומתגוררת בערבה. חלק אחר של העסק שלנו, שכבר הפך לחלק המשמעותי בפעילות, הוא מארזי השקה לחברות".

"הקופסה הראשונה יצאה בפברואר 2017", היא נזכרת, "זה התחיל מאהבה לרעיון לצד רצון לפתוח משהו משלי. טל ואני עבדנו עד אז יחד כשכירות בחברה לתיירות חינוכית. אני עבדתי עם תגלית למשל, אבל כשהיה מבצע צבאי, הפעילות הייתה נפגעת וכך גם השכר. הגעתי למסקנה שאם כבר אני משקיעה כל כך הרבה אנרגיות במשהו, עדיף שזה יהיה משהו שלי. האמת שאז הפגיעות בתיירות היו נקודתיות וההתאוששות הייתה מהירה, לא ידענו מה מצפה לענף בהמשך".

איך עלה הרעיון דווקא למוצרי נייר?
"טל ואני תמיד חיפשנו צדדים יצירתיים בעבודה; אנחנו אלו שהיו נותנים להן להפיק מתנות חג ואירועי הרמת כוסית. כשטל יצאה לחופשת הלידה הראשונה שלה, באתי אליה עם הרעיון, אחרי שקיבלתי קופסה שבה נייר היה רק חלק מהמוצרים. אמרתי - למה שלא נעשה קופסה שכולה מוצרים כאלה? ראינו שיש לזה קהל בארץ, גם אם כמו כל דבר כאן, הוא מוגבל ואת מגיעה לרובו מהר מאוד, נוסף על זה שהכל כאן יקר. עם זאת, בארץ, בשונה מחו"ל, הרבה יותר קל להגיע למשפיענים וליוצרים מקומיים".

המוצרים מיובאים או מיוצרים כאן?
"זו שאלה טובה, כי היא מביאה אותנו לשנת הקורונה. עד אז הכול הלך טוב. מצד אחד רצינו להביא מותגים מוכרים מהעולם, ולכן ייבאנו. במקביל יזמנו שיתופי פעולה בארץ. בכל קופסה התחלנו להאיר זרקור על מעצבת ישראלית מסוימת, וערכנו איתה ראיון באתר".

נשמע לי שהקורונה הייתה דווקא יופי של זמן למשלוחים מפנקים כאלה.
"נכון, אבל היבוא נעצר. מה שכן אפשר היה לייבא עלה המון, וזה עוד לפני שידענו אם החבילה לא תיעצר בנמל. המצב הזה אילץ אותנו להיות הרבה יותר יצירתיות ולהפיק יותר בארץ. היה לנו מלאי עצום, כי בדיוק התכוננו ליריד שהיה אמור להתקיים באפריל 2020. בלי לדעת בכלל מה מצפה, הוצאנו ליריד קולקציה שכולה קופסאות יצירה לילדים. ליריד היא כבר לא הגיעה, אבל בסגר הראשון הכול עף בשנייה וחצי. במובן מסוים, להוציא מצב היבוא, היינו ערוכות לקורונה - היו לנו מערך משלוחים, אתר אונליין, פתרון למתנות פסח וימי הולדת, שלא לדבר על בידוד שבו רק חיפשו מוצרים מנחמים כאלה.

"אבל מה שכן נפגע מאוד, היה החלק המשמעותי בהכנסות שלנו - מארזי ההשקה לעסקים. שם היה 'הולד' מטורף. מדובר בשיווק למשפיענים, והרבה עסקים חסכו כיוון שלא ידעו לאן הולכים. בהמשך זה התמתן כשהם התחילו להתאושש, אבל מאידך גם הקהל הפרטי קצת נרגע".

בתוך אותה שנת אי-ודאות, בלדרמן ילדה, מה שדרש גיבוי רב יותר משותפתה.

"ברור שגם אחרי הלידה הראש בעסק. אמנם לי זו לידה ראשונה, אבל מבחינתי, כבר היה לי בייבי אחד - מומנטו. לשמחתי, אני לא רואה דרך אחרת חוץ מלהיות עצמאית".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il