שיכון ובינוי שיפרה הצעתה לרכישת פז: מבקשת 48% מההון

על-פי ההצעה, תמוזג החברה הבת, שיכון ובינוי אנרגיה, לתוך פז, בתמורה להקצאת מניות לפי שווי של 7.2 מיליארד שקל לחברה הממוזגת • בפז ממתינים להצעת רכישה משופרת  גם מהקבוצה המתחרה בראשות לאומי פרטנרס

תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר
תמיר כהן, מנכ"ל שיכון ובינוי / צילום: איל יצהר

קבוצת הנדל"ן והתשתיות שיכון ובינוי מעלה הילוך בניסיונה לרכוש את השליטה בחברת האנרגיה פז. בעקבות פגישה שקיימו בכירי שתי החברות, העבירה ביום א' שיכון ובינוי (שו"ב) הצעת רכישה משופרת ומחייבת לדירקטוריון פז.

על-פי ההצעה, תמזג שו"ב את החברה הבת, שיכון ובינוי אנרגיה, לחברת פז, בתמורה להקצאה של 48% ממניות פז לפי שווי של 7.2 מיליארד שקל לחברה הממוזגת. לשם השוואה, בהצעה הראשונית שהגישה, ביקשה שו"ב לקבל לפחות 58% ממניות פז.

במסגרת ההצעה המשופרת נקבע עוד, כי במקרה ששוויה של החברה הממוזגת יירד אל מתחת ל-7.5 מיליארד שקל במהלך השנתיים שלאחר השלמת הרכישה, תשיב שיכון ובינוי לפז מניות בשווי 100 מיליון שקל, או לחילופין תזרים לה עוד 100 מיליון שקל ללא הקצאה של מניות נוספות.

עוד ציינה שו"ב כי היא רואה בחיוב את האפשרות שפז תצא לגיוס הון לאחר השלמת המיזוג, לרבות באמצעות גיוס מקבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס, שגם היא מתמודדת על רכישת השליטה בפז.

עוד מציעה שיכון ובינוי, שבשליטת נתי סיידוף ובניהולו של תמיר כהן, כי במועד השלמת העסקה יצטרפו שלושה דירקטורים מטעמה לדירקטוריון פז, וזאת מבלי להדיח דירקטורים המכהנים בחברה כיום. במקרה שתושלם העסקה, היא תחליף את תוכניתה המקורית של שו"ב להנפיק את שיכון ובינוי אנרגיה בבורסה בת"א.

הצעה גם מלאומי פרטנרס

יש לציין כי גם קבוצת משקיעים בראשות לאומי פרטנרס אמורה להגיש הצעת רכישה  מעודכנת ומחייבת לפז. לאחריה, יידרש הדירקטוריון בראשות היו"ר הראל לוקר לקבוע האם להתקדם לחתימת הסכם עם מי מבין המציעות, או להמשיך ולפעול כחברה ללא גרעין שליטה.

במקור הציעה לאומי פרטנרס הזרמת הון לפז כנגד הקצאה של 20% ממניותיה לפי שווי של 3.8 מיליארד שקל לפני הכסף, בתוספת אופציה להקצאה נוספת של 5% ממניות פז לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל לפני הכסף. 

את קבוצת הרוכשים גיבש אבי אורטל, מנכ"ל לאומי פרטנרס, והיא מורכבת גם מיזם הנדל"ן רוני יצחקי, מהאחים לבנת שמחזיקים בענקית התשתיות וההובלה תעבורה, וכן מקרן התשתיות תש"י בניהולו של ירון קסטנבאום. 

"אין לדעת אם יוביל לעסקה כלשהי"

פז, הנסחרת כיום בשווי של 3.6 מיליארד שקל, דיווחה לפני פחות משבועיים כי הדירקטוריון שלה החליט לקדם את תהליך הבחינה עם שניים מהמציעים לרכוש ממניות החברה. בגלובס פורסם אז כי מדובר בקבוצת המשקיעים בראשות לאומי פרטנרס ובחברת שיכון ובינוי.

עם זאת, בפז הדגישו כי בשלב זה אין ביכולתה להעריך מה יהיו תוצאות השיחות והמגעים עם המציעים. כמו כן, אין ביכולתה להעריך אם אלו יובילו לעסקה כלשהי למכירת השליטה בה בדרך זו או אחרת.

פז מפעילה 256 מתחמי תדלוק ומתחמים קמעוניים, אשר במרביתם פועלות חנויות הנוחות Yellow של החברה. פז היא גם בעלת שטחי הנדל"ן שעליהם ממוקמים 106 ממתחמי התדלוק שלה, וכן זכויות קנייניות במגרשים עצמאיים שאינם משמשים לתחנות.

בנוסף, עוסקת פז בשיווק ישיר של דלקים ומוצרי נפט לחברות ומפעלים ברחבי ישראל, וכן לחברות תעופה. פעילות החברה כוללת גם בעלות על חברות בנות מתחומי התעשייה, וכן על בית הזיקוק באשדוד.

פז מתנהלת בשנים האחרונות כחברה ללא גרעין שליטה, מאז שמכר בעל השליטה הקודם בה, צדיק בינו, את מניותיו לגופים המוסדיים בעקבות דרישות חוק הריכוזיות.