דיון סוער בכנסת על הקמות הוועדות; יועמ"ש ועדת הכנסת מבקרת את הקואליציה

היועצת המשפטית של ועדת הכנסת ביקרה את התנהלות הקואליציה בנוגע לפיצול ועדות ועל המספר המועט של ראשות ועדות שמקבלת האופוזיציה • על המחלוקת הזו התווספה מחלוקת נוספת על מספר סגני יו"ר הכנסת וכן על הרכבם

הוועדה המסדרת על הקמת ועדות קבועות, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
הוועדה המסדרת על הקמת ועדות קבועות, היום / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

ביקורת של הייעוץ המשפטי של הכנסת על הצעת הקואליציה להקמת הוועדות וכן התנגדות של האופוזיציה להוספת סגנים ליו"ר הכנסת מסעירה את דיוני הוועדה המסדרת הבוקר. היועצת המשפטית של ועדת הכנסת עו"ד ארבל אסטרחן השיבה לטענות חברי הכנסת מהאופוזיציה על אי חוקיות הצעת הקואליציה להרכב ועדות הכנסת ואמרה כי ההצעה שנדונה "אינה של הייעוץ המשפטי".

עוד טענה אסטרחן כי "לו ההצעה הייתה של הייעוץ המשפטי, היינו מניחים הצעה אחרת. דחפנו להגיע להסכמות. בענייננו, אין ועדות חשובות וזניחות ואין ועדות מדרג א' או ג'. בעניין פיצול ועדות קבועות אמרה היועמ"ש כי לא היינו מפצלים ועדות מטעמים קואליציוניים. יש דברים שהיועמ"ש של הכנסת אמרה שלא יעבור".

הביקורת של היועצת המשפטית התיישרה עם טענות האופוזיציה על כך שמספר חברי הליכוד בוועדות אינו הולם את גודל המפלגה, על פיצול הוועדות מטעמים קואליציוניים וכן על כך שהאופוזיציה לא מקבלת ראשות ועדות באופן מקובל. "הדבר הבעייתי בעיני", אומרת אסטרחן "זה מספר חברי הליכוד, שמרוכזים במספר ועדות קטן, זה בולט לעין בחריגות שלו, ואם זה היה בידנו, היינו מציעים לשונותו.

"היינו גם מציעים לשנות את מספר יו"ר הוועדות. אולם אם יהיו לאופוזיציה ראשות של שלוש ועדות קבועות ושלוש זמניות, זה יותר טוב שעבר אותנו. כן מקובל לעשות חישוב של כל הוועדות. נושא ראשות הוועדות לא פשוט. היה נהוג לתת לאופוזיציה ראשות ועדה חשובה. לא ניתן למנוע מחברי האופוזיציה חלוקת חבר הוועדות".

"לא יכול להיות שהקואליציה תחליט מי מהאופוזיציה יהיה סגן יו"ר מטעמה"

על המחלוקת הזו התווספה מחלוקת נוספת על מספר סגני יו"ר הכנסת וכן על הרכב המספר המוצע. מ"מ יו"ר הוועדה ח"כ מירב בן ארי הציעה לחברי הוועדה לבחור שישה סגנים ליו"ר הכנסת מטעם הקואליציה ושלושה מהאופוזיציה. עפ"י ההצעה, חברי הכנסת איתן גינזבורג מסיעת כחול לבן, אמילי חיה מואטי מסיעת העבודה, יבגני סובה מסיעה ישראל ביתנו, אחמד טיבי מסיעת הרשימה המשותפת, מאיר יצחק הלוי מסיעת תקווה חדשה, ג'יידא רינאווי-זועבי מסיעת מרצ, ומנסור עבאס מסיעת רע"מ יכהנו כסגני יו"ר הכנסת.

ח"כ דוד ביטן (הליכוד) אמר שהאופוזיציה לא תמנה אף ח"כ מסיעות האופוזיציה עד אשר הקואליציה תאפשר לאופוזיציה לקבוע מי מהם יהיו סגנים מטעמה: "לא יכול להיות שהקואליציה תחליט מי מהאופוזיציה יהיה סגן יו"ר מטעמה". ח"כ דוד אמסלם (הליכוד) אמר כי "אם הקואליציה תחליט לאופוזיציה באלו ועדות יהיו חבריה ומי יהיו סגני יו"ר מטעמה, אנחנו לא נשתתף במשחק הזה. לא נשתתף בוועדות ולא בנשיאות הכנסת. תנהלו את הכנסת לבדכם. אתם מתנהגים כמו גנגסטרים ונוכלים".

בהמשך הציעו מהקואליציה להגדיל את מספר סגני היו"ר, ההצעה הוקראה על ידי היועצת המשפטית של הוועדה מטעם יו"ר הכנסת כדי להגיע להסכמות, אולם באופוזיציה מתחו ביקורת נוקבת על ההצעה שלה עלויות כספיות גבוהות. ח"כ דודי אמסלם הגיב: "זה סתם עוד ג'ובים. אין לכם אלוהים. אנחנו לא מסכימים". גם ח"כ קרן ברק ציינה כי "בשנה שעברה גם על תשעה סגנים באו אלינו בטענות. אל תוסיפו עוד. תחלקו את זה אחרת".

על פי הצעת הקואליציה להקמת הוועדות לישראל ביתנו יהיו באופן חסר תקדים 6 ממלאי מקום בוועדת כספיםף נוסף על היו"ר מטעמם וכן יהיה רוב של שניים לקואליציה על פני האופוזיציה.

בתוך כך, עוד עולה מהמסמך כי ח"כ יוליה מלינובסקי תקבל בנוסף לוועדת הרפורמות חלק מוועדת הפנים שתפוצל לשלושה חלקים, ותדון גם בנושאי הדת היהודית, נושאים שהיא אחראית עליהם כבר שנים ארוכות במפלגת ישראל ביתנו. החלק השני - ביטחון פנים יהיה בוועדה בראשות ח"כ מירב בן ארי ואילו בידי רע"ם יישאר בהתאם להסכמים הקואליציוניים: תכנון ובנייה, איכות הסביבה ונושאי דת נוספים.

באופן תמוה יש עתיד מעבירה בוועדה לביקורת המדינה תפקיד ממלא מקום לרשימה המשותפת מהאופוזיציה, ככל הנראה במסגרת השת"פ בין המפלגות. כך גם בוועדת כספים, בזמן שהסיעה הגדולה באופוזיציה מקבלת שני חברים בוועדה, וכך גם הרשימה המשותפת בת 6 המנדטים בלבד. לצורך השוואה" הציונות הדתית עם מספר זהה של מנדטים מקבלת נציג אחד בוועדה הזו וכך גם ש"ס עם שבעה מנדטים. עד כה הביעו האופוזיציה התנגדות עיקשת להרכב הוועדות כפי שהוצאו ולכן חודש לאחר הקמת הממשלה טרם הוקמו הוועדות הקבועות בכנסת.

מנהלות ועדות הכנסת נכנסו בזו אחר זו אל הדיון שנמשך מאז שעות הבוקר המוקדמות להביע מחאה על כך שאינן עובדות כבר חודש ימים. מאז הושבעה הממשלה לא הוקמו הוועדות באופן חסר תקדים בכנסות ישראל. "הם עושים טעויות של טירונים", אמרה אחת מהמנהלות. "אני כבר חודש ימים לא עובדת. תנו לעבוד", אמרה אחרת. "לא היה ביזיון כזה בתולדות הכנסת", אומר ח"כ יעקב מרגי כאשר שוב חברי הקואליציה יוצאים להביא הצעה מחודשת להרכב הוועדות כדי להגיע להסכמות מול האופוזיציה.