כמה יעלה להיכנס לת"א? הממשלה מקדמת אגרת גודש בגוש דן

כחלק מחוק ההסדרים, הממשלה פועלת להטלת אגרת גודש לפיה בעלי רכבים ישלמו עבור כניסה למרכזי הערים בגוש דן • בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "תוכניות דומות הולכות ומיושמות בעולם והביאו לירידה של 15-20% בהיקף הנסועה" • התעריף המירבי ליום: 37.5 שקל

פקק תנועה בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי
פקק תנועה בנתיבי איילון / צילום: תמר מצפי

רוצים להשתמש ברכב הפרטי בגוש דן? תתכוננו לשלם על זה הרבה יותר. כחלק מחוק ההסדרים, הממשלה מקדמת אגרת גודש לפיה בעלי רכבים ישלמו עבור הכניסה למרכזי הערים, כפי שנהוג בחלק מהערים בעולם.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי המטרה איננה להגדיל את הקופה הציבורית, כי אם להילחם ברכב הפרטי. "מטרת ההסדר היא לתקן מספר עיוותים הקיימים במערכת המס בתחום התחבורה, באופן שיאפשר הקלה בגודש בכבישים...אלו הבוחרים לנסוע ברכב פרטי באזורי ובשעות הגודש יישאו בנטל מס גבוה יותר לעומת משתמשי דרך אשר יבחרו בנסיעה בתחבורה ציבורית", נכתב. "תוכניות דומות הולכות ומיושמות בעולם והביאו לירידה של 15-20% בהיקף הנסועה בערים כגון לונדון, סינגפור ושטוקהולם".

איך זה יקרה בפועל? לפי תזכיר החוק, החל מהמועד עליו יוחלט ייגבה תשלום מדורג עבור כניסה ויציאה ממטרופולין גוש דן ברכב פרטי במהלך ימי עסקים. תשלום זה ייגבה בנוסף לתשלומים אחרים כמו כביש 6 או הנתיבים המהירים. לצורך קביעת החיוב ושיעורו, יחולק מטרופולין גוש דן לאיזורי תשלום שונים בשלוש טבעות - פנימית, תיכונה וחיצונית סביב מרכז העיר תל אביב.

התעריף המירבי ליום: 37.5 שקל 

בנסיעה לכיוון הטבעת הפנימית בין 06:30 בבוקר ולבין 10 בבוקר התשלום יהיה חמישה שקלים בטבעת החיצונית ו-10 שקלים עבור השימוש בכל אחת משתי הטבעות האחרות. בין שלוש לשבע בערב התעריף יהיה מעט נמוך יותר, ויעמוד על 2.5 שקל לנסיעה בטבעת החיצונית וחמישה שקלים עבור שימוש בכל אחת משתי הטבעות האחרות.

ניטור הרכבים ייעשה על ידי מצלמות, כאשר מי שיתקין תג חיוב (רכיב אלקטרוני) ייזכה לתעריפים מעט נמוכים יותר. עוד נקבע בתזכיר החוק כי התעריף יעודכן מדי שנה לפי מדד השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס). עוד נכתב כי אוטובוסים, מוניות שירות, ורכבי חירום והצלה יהיו פטורים מאגרת הגודש. אופנועים יחויבו במחצית מאגרת הגודש, ואילו משאיות יחויבו בתעריף כפול.

כך או אחרת ייקבע תעריף מירבי יומי בסך של 37.5 שקל "שישקף נסיעת הלוך חזור בשיעורים המרביים. תעריף מירבי זה לא יחול על משאיות ומוניות שאינן מוניות שירות", נכתב.

עוד נקבע כי כחלק מהרפורמה בתחום תוקם ועדת מעקב שחבריה יהיו הממונה על התקציבים באוצר או גורם אחר במשרדו, וכן גורמים מרשות המסים, משרד התחבורה ועוד. תפקידם יהיה לדווח לשר האוצר עד ל-1 בדצמבר של כל שנה בדבר השיעור המעודכן של האגרה ולגבש המלצות בנושא מימוש הסדרים חדשים.