משרד האוצר יקצה 55 מיליון שקל באופן מיידי למניעת אלימות במשפחה

לדברי גורם באוצר, ההחלטה של ליברמן על שינוי תנאי הזכאות לסבסוד מעונות יום פינתה משאבים ואפשרה את הקצאת הכספים לטיפול באלימות במשפחה • התקציב יוקדש להגדלת תקני העובדים הסוציאליים, כך שיוספו 90 תקנים לרשויות המקומיות ו-54 תקנים לעובדים סוציאליים בתחנות משטרה

שר האוצר ליברמן, שר הרווחה כהן ושר החקלאות פורר, ששימש כיו"ר הוועדה לקידום האישה במפגש עם נציגי משפחות נפגעות אלימות / צילום: דוברות משרד האוצר
שר האוצר ליברמן, שר הרווחה כהן ושר החקלאות פורר, ששימש כיו"ר הוועדה לקידום האישה במפגש עם נציגי משפחות נפגעות אלימות / צילום: דוברות משרד האוצר

עוד לפני שאושר תקציב המדינה, שר האוצר אביגדור ליברמן הורה היום (ג') להעביר 55 מיליון שקל ליישום המלצות הוועדה למניעה וטיפול בתופעת האלימות במשפחה בהתאם לתוכנית שאושרה כבר ב-2017.

לדברי גורם באוצר, ההחלטה של ליברמן על שינוי תנאי הזכאות לסבסוד מעונות יום באופן השולל את הזכאות בעיקר מתלמידי ישיבות חרדים, פינתה משאבים ואפשרה את הקצאת הכספים באופן מיידי לטיפול במניעת אלימות במשפחה.

התקציב יוקדש להגדלת תקני העובדים הסוציאליים כך שיוספו 90 תקנים לרשויות המקומיות ו-54 תקנים לעובדים סוציאליים בתחנות המשטרה השונות לצורך מתן מענה טיפולי מיידי למתלוננות. כיום מועסקים ברשויות המקומיות כ-400 עובדים סוציאליים, ובמשטרה כ-20 בלבד. 

בנוסף ישמש התקציב להקמת מקלטים לאימהות ולנערות ויוקמו ארבעה מרכזי יום ומרכז ערב לטיפול בגברים אלימים. הקמת המרכזים כרוכה בעריכת מכרזים ולכן אלו לא צפויים לקום באופן מיידי. בנוסף, שירות המבחן יקבל 50 תקנים נוספים לטובת טיפול בגברים אלימים ומערך השיטור באוכלוסיות מיעוטים ישולש.

התקציב גם נועד לצורך עיבוי מוקדי החירום הטלפוניים לטיפול באלימות במשפחה במשרד הרווחה ובמשטרה.

ההחלטה התקבלה לאחר שמבקר המדינה קבע לאחרונה כי המדינה לא הקצתה את הסכום שאישרה בתוכנית משנת 2017. כך רק 128 מיליון שקל מתוך 300 מיליון שקל הדרושים לפי ההערכה ליישום התוכנית הוקצו. עקב כך, המבקר קבע כי ההתמודדות עם התופעה נותרה חלקית ומלווה בפתרונות זמניים.

בתחילת שנת 2022 תתוקצב התוכנית ב-50 מיליון שקלים נוספים, הנוספים על 50 מיליון השקלים שהוקצו בתוכנית המקורית - כך שבשנה הבאה למעשה יוקצו 155 מיליון שקל ליישומה.

ליברמן ושר הרווחה מאיר כהן נפגשו עם נציגי משפחות נפגעות אלימות במשפחה והציגו להן את מימוש התוכנית.

שר האוצר, אביגדור ליברמן אמר כי "למרות שאנחנו רק בתחילת דיוני התקציב אי אפשר לחכות בנושא הזה, ולכן עשינו מאמץ גדול כך שכבר השבוע יועבר למשרד הרווחה תקציב למימוש התוכנית שגובשה בוועדה הבין-משרדית עוד ב-2016. מבחינתנו זו אמירה חשובה. כולנו צריכים לפעול נגד אלימות במשפחה".

לרה צינמן, יו"ר ארגון משפחות נרצחים ונרצחות שהשתתפה ביחד עם נציגי המשפחות בדיון, בירכה את שר האוצר אביגדור ליברמן על החלטתו להעביר חלק מהתקציב הדרוש למשרד הרווחה. "מדובר במפגש ראשון של שר האוצר עם משפחות של קורבנות אלימות במשפחה, ואנו תקווה כי משרד האוצר ימשיך להקצות משאבים נוספים וחשובים לאיתור וטיפול בגברים אלימים לפני שהאלימות מסלימה והופכת לרצח".

"יחד עם זאת, חשוב מאוד שחלק מהתקציב המועבר למשרד הרווחה יוקצה לא רק למניעת האלימות אלא גם לטובת המשפחות המטפלות בילדים שנותרו יתומים מאם", הוסיפה. "במפגש עלה נושא מצוקתם של הילדים, שבחלק מהמקרים היו עדים לרצח, וזקוקים לסיוע נפשי, משפטי וכלכלי ממושך. כיום הילדים היתומים ובני המשפחה מקבלים סיוע במסגרת תוכנית סנ"ה למשך שנתיים לכל היותר".