התוכנית של ביידן להורדת מחירי התרופות: בשוק לא מאמינים שהוא יצליח

הצו שחתם עליו נשיא ארה"ב מפרט את הצעדים שמשרדי הממשלה צריכים לנקוט כדי להוריד את מחירי התרופות הנוסקים, אבל כל פעולה צפויה להיתקל בהתנגדות משפטית

ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock
ג'ו ביידן / צילום: Shutterstock

רגע לפני הבחירות לנשיאות בארה"ב, המתמודד והיום הנשיא ג'ו ביידן פרסם את תוכניותיו לתחום הבריאות. הן לא מצאו חן בעיני תעשיית הפארמה, בלשון המעטה. ביידן הציג כמה מהלכים שנועדו להפחית משמעותית את מחירי התרופות, שהיום מרקיעים שחקים בארה"ב.

מאז כניסתו לתפקיד הנשיא, ביידן לא פעל לממש את התוכניות הללו, והתעשייה חשבה שאולי כמו במקרה של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, זו הייתה הבטחת בחירות שאין בכוונתו לממש באמת. או, חשבו ראשי החברות, שביידן הבין שכל עוד משבר הקורונה נמשך, הוא חייב את חברות התרופות לצדו, עם מוטיבציה גבוהה. הצעד העיקרי שנקט ביידן היה קריאה לקונגרס לפתור את הבעיה, וקריאה זו בינתיים לא הובילה לשינוי.

התרופה של ביוג'ן העלתה שוב את בעיית המחיר

אבל בסוף השבוע האחרון הוציא ביידן צו נשיאותי שהתייחס לתחרותיות בריאה בענפים שונים של המשק, ובין היתר לתעשיית התרופות. הצו אינו בדיוק תקנה מחייבת, אלא יותר הנחיה כללית למשרדים הממשלתיים כיצד עליהם לפעול, ובשוק לא כולם מאמינים שהוא יוביל לתוצאות. כל צעד שינסה הממשל לנקוט צפוי להוביל להתנגדות משפטית. עם זאת, ביידן בהחלט מצביע במסמך הזה על הכלים העיקריים שבהם צפויה הממשלה לנסות לפעול במאבק שלה במחירי התרופות.

הרעש שעשה אישור התרופה לאלצהיימר של חברת ביוג'ן וההחלטה לשווק את התרופה שיעילותה לא ברורה במחיר של 56 אלף דולר בשנה, העלו שוב את הסוגיה לסדר היום.

ההמלצות של ביידן כוללות חיזוק של התעשייה הגנרית בכמה דרכים, ובהן שינויים קלים לחוקי הפטנטים, הדגשת החובה של חברות התרופות לחשוף את הסודות המסחריים שלהן בשקיפות רבה יותר כדי להקל על חברות הגנריקה לחקות אותן והגבלת החופש של חברות תרופות אינובטיביות לטעון מול הרופאים שהמוצר שלהן טוב מהתרופה הגנרית אם הדבר לא הוכח באופן חד-משמעי.

רכיב נוסף בתוכנית נועד למנוע מחברות תרופות אינובטיביות לחתום על עסקאות עם חברות גנריות הכוללות הסכמה של החברה הגנרית לעכב את ההשקה של מוצריה כדי לאפשר לחברת תרופות המקור להמשיך לגרוף מחירים גבוהים בשוק. בנוסף לשינויים בתחום הגנרי, מעוניין ביידן לאפשר יבוא מקביל של תרופות ממדינות אחרות, שם הן נמכרות לעתים קרובות במחירים נמוכים בהרבה. 

מכשולים משפטיים בדרך

ביידן גם מתכוון להגביר את כוח המיקוח של המבטחים מול חברות התרופות. היום, כדי להגן על תעשיית התרופות, המכשור והשירותים הרפואיים בארה"ב, חל איסור על התוכניות הממשלתיות השונות להתאגד כדי לבצע רכישת משותפות. למדיקר, התוכנית האמריקאית המבטחת את בני ה-65+ (ולכן מהווה את הלקוח העיקרי של חלק משמעותי משירותי הבריאות), אסור בכלל להתמקח עם חברות התרופות. מדיקר קונה סל של שירותים רפואיים מחברות פרטיות מתחרות, שהן בתורן מתמקחות עם חברות התרופות, אך אין להן כוח מונופסוני. לכן כאשר ביוג'ן, למשל, נוקבת במחיר של תרופה, אפשר לומר לה כן או לא, ולא הרבה מעבר לכך. בשוק חופשי, היא לא הייתה יכולה לנקוב במחיר אלא הוא היה נקבע במו"מ בין הצדדים.

כעת נותר לראות כיצד יפרשו המשרדים השונים בממשלה את התוכנית, באיזה אופן יקדמו אותה ואם הם יקבלו את תמיכת הקונגרס ויעברו את המכשולים המשפטיים.