בית המשפט גזר את דינה של פאינה קירשנבאום: 10 שנות מאסר

10 שנות מאסר לסגנית שר הפנים לשעבר במסגרת פרשת "ישראל ביתנו" - כך קבע הבוקר בית המשפט המחוזי בתל אביב • העונש תואם את דרישת המדינה • השופט: "קירשנבאום פעלה באופן מושחת ומסואב" • על מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן נגזרו שנתיים וחצי מאסר

משפטה של פאינה קירשנבאום / צילום: כדיה לוי
משפטה של פאינה קירשנבאום / צילום: כדיה לוי

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר הבוקר (ד') את עונשה של פאינה קירשנבאום, סגנית שר הפנים לשעבר ושל רמי כהן, לשעבר מנכ"ל משרד החקלאות, במסגרת פרשת השחיתות "ישראל ביתנו" - וקבע כי תרצה 10 שנות מאסר. על מנכ"ל משרד החקלאות לשעבר רמי כהן נגזרו שנתיים וחצי מאסר. בנוסף, נגזר על קירשנבאום קנס בסכום של 900 אלף שקל. על רמי כהן נגזר קנס בסכום של 180 אלף שקל.

״קשה וכואבת מלאכת גזירת הדין, קשה שבעתיים שניצבים אנשי ציבור בבעלי עבר מפואר הנאלצים לשלם מחיר כבד על מעשיהם. לא ניתן להתעלם מבחירת הנאשמים לסטות מדרך הישר. מעשי הנאשמת משקפים פגיעה הערכים מוגנים ובסיסיים בחברה החלקית של יחס שיוויוני על פני מי שאינם כאלו.

משפט פאינה קירשנבאום / צילום: כדיה לוי
 משפט פאינה קירשנבאום / צילום: כדיה לוי

"עם כל הכאב הכרוך בכך, העדפת אינטרס ההרתעה חיוני בהמשך קיומה של חברה חפצת חיים. יחס סלחני עלול להוביל לעיגול פינות. יידעו האזרחים שומרי החוק ומשלמי המסים שכספם אינו הפקר וכי מנהיג, או כל איש ציבור באשר הוא, שיקהה לבבו וישלח ידו בכספי הציבור, לצרכיו, לצרכי משפחתו, לעצמו, למפלגתו, למקורביו, למעמדו, לטובתו, ולתענוגותיו ייענש במלוא חומרת הדין.

"קירשנבאום פעלה באופן מושחת ומסואב, לקחה שוחד באופן שיטתי ומתוחכם מ-8 גורמים שונים ונטלה נתח מכספי הציבור בסך מצטבר של כ-2 מיליון שקל", אמר השופט ירון לוי בהקראת גזר הדין.

״עוצמת פגיעה בערכים המוגנים עצומה, ניצול הכוח השלטוני. היא הייתה מזכ"לית מפלגת ישראל ביתנו, הייתה אחראית על חלוקת הכספים, אין צורך להכביר מילים לעוצמה שניתנה לנאשמת. ניצול עוצמת הכוח הוביל לניתוב תקציבי המדינה תוך שיקולים זרים ופגיעה בעקרונות הדמוקרטיה.

משפט פאינה קירשנבאום / צילום: כדיה לוי
 משפט פאינה קירשנבאום / צילום: כדיה לוי

"אין בידי לקבל את טענת הסנגור כי מדובר בכספים קואליציוניים שהנאשמת יכלה לעשות כרצונה, היא הפרה את טובת מפלגתה ופגעה במפלגתה ובציבור, עשתה שימוש מסואב בכספים. השימוש מקומם. שיא השימוש בחברה לפיתוח השומרון לצורך מימון חלקה במיזם למימון סיגריות למטרות רווח כלכלי״.

השופט קבע כי לא ניתן להתעלם מהפגיעה במשפחתה של קירשנבאום בת ה-66, הפגיעה הכלכלית בפרנסה, ההוקעה הציבורית והקלון. עוד אמר כי הנאשמת לא זכאית להקלה לה זכאי מי שהודה בעבירות, ובנטילת אחריות.

לאחר מתן גזר הדין אמר עו"ד ד"ר מאור אבן חן מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה: "העונש שנגזר הולם את המעשים החמורים בהם הם הורשעו. בית המשפט קבע כי הגיע העת להחמיר את הענישה בגין עבירות שחיתות שלטונית. העונשים שנגזרו על קירשנבאום וכהן מהווים תמרור אזהרה ברור לכל עובד ונבחר ציבור שידעו כי השחיתות אינה משתלמת".

עורכי הדין של קירשנבאום וכהן הודיעו כי יערערו. תגובת ב"כ של פאינה קירשנבאום, עוה"ד גיורא ואורן אדרת: ״גזר הדין קשה ביותר. הענישה שהוטלה על פאינה אכזרית ומאששת את התחושה של עוינות כלפיה מצד בית המשפט. אין אח ורע לענישה כה מחמירה בעבירות מסוג זה, זאת בשעה שעל ההרג בכבישים, האלימות הקשה והפגיעה בגוף ובחיי אדם, הענישה קלה לאין שיעור.

״רק לפני שבוע נגזרו 9.5 שנות מאסר על גננת צעירה שהתעללה בצורה קשה וסדיסטית בפעוטות חסרי ישע וגרמה להם ולמשפחותיהם נזקים נפשיים אדירים והנה על פאינה קירשנבאום, אישה בת 67 נגזר עונש מאסר חמור יותר, לצד סנקציות כספיות גבוהות ביותר של קנס וחילוט, בגין הרשעה בעבירות טוהר המידות.

"השופט סטה סטיה מהותית מאמות המידה שנקבעו בחוק ובפסיקה, בין היתר בכל הקשור לבחינת הראיות, למתן משקל לעדויות שקריות בעליל של עדי מדינה שקבלו טובות הנאה מפליגות כדי להפליל את פאינה והתעלמות מחקירות נגדיות של עדים ומעדויות התומכות בגירסה של פאינה.

"נערער לבית המשפט העליון ואנו בטוחים שהתוצאה הסופית של תיק זה תהיה שונה בתכלית״.

עו"ד אבי חימי שייצג את רמי כהן: "זהו יום קשה ועצוב, כאשר נגזר עונש מאסר בפועל על אדם עתיר זכויות כמו רמי כהן, שתרומתו לביטחון המדינה הייתה מכרעת. אנחנו סבורים שהכרעת הדין שגויה ואנו שמים מבטחנו בבית המשפט העליון, שיורה על זיכויו של מר כהן ועל ביטול העונש".

רמי כהן / צילום: כדיה לוי
 רמי כהן / צילום: כדיה לוי

הפרקליטות ביקשה לגזור על קירשנבאום 10 שנות מאסר 

הפרקליטות ביקשה לגזור על קירשנבאום 10 שנות מאסר ועל כהן 5 שנות מאסר. עורכי הדין גיורא ואורן אדרת ביקשו להסתפק ב-3 שנות מאסר לקירשנבאום, ועורכי הדין אבי חימי ומשה וייס ביקשו להסתפק בעבודות שירות לכהן. במסגרת הטיעון לעונש הדגישו עורכי דינה של קירשנבאום את הקושי בנשיאת מאסר לאישה ובפרט בת 66 ואת משך הזמן מתחילת החקירה ועד היום (7 שנים) שגרם לעינוי דין.

בנוסף נטען כי לצורך גזירת העונש יש להתייחס לאירועים כמכלול ולא כאירועים נפרדים המעצימים את החומרה. קירשנבאום הגישה לבית המשפט מכתבים של עדי אופי המעידים על עשייתה לאורך השנים, ביניהם של שאול מופז ודליה איציק. בבית המשפט התייצבו 17 עדים להעיד לטובתו של רמי כהן בשלב הטיעונים לעונש בהם שורת בכירים בשירות הציבורי בעבר ובהווה.

במסגרת הפרשה, יד ימינה לשעבר של קירשנבאום - דוד גודובסקי ששימש כמנהל אגף הארגון של המפלגה והיה אחד הנאשמים המרכזיים נידון ל-6 שנות מאסר. סטס מיסז'ניקוב, שר התיירות לשעבר שהורשע בהפרת אמונים נדון ל-15 חודשי מאסר וסיים לרצות את עונשו ב-2019. טלי קידר, עוזרת שר החקלאות לשעבר הורשעה בשוחד ונדונה ל-10 חודשי מאסר. על יתר 14 הנאשמים בפרשה שהורשעו באירועים יחידים של הפרת אמונים או מתן שוחד נגזרו עבודות שירות.

קירשנבאום וכהן הורשעו בפרשיית שחיתות שלטונית רחבת היקף בכתב אישום שכלל 12 אישומים ועוסק ב-8 פרשיות. קירשנבאום מזכ"לית ישראל ביתנו לשעבר הייתה אחראית במהלך כהונתה על חלוקת הכספים הקואליציוניים של המפלגה בסכום כולל של כ-1.2 מיליארד שקל. היא הורשעה בקבלת שוחד בהיקף של כשני מיליון שקל, באופן שיטתי, ערמומי ומתוחכם במשך תקופה ארוכה שראשיתה בשנת 2008 וסופה בפרוץ החקירה בשלהי 2014. את השוחד קיבלה משמונה גורמים שאינם קשורים זה לזה, בין היתר מהחברה לפיתוח השומרון, המועצה המקומית מגילות, מתנ"ס מטה בנימין ועמותת איילים.

השופט ירון לוי תיאר בהכרעת הדין כי קירשנבאום נהגה לדרוש תמורה כספית לשימושה האישי, לצרכי המפלגה ולמקורבים לה, מגורמים להם הקצתה כספים קואליציוניים ובשיטה זו נטלה נתח מכספי הציבור עליהם הייתה אמונה.

כהן שהיה ממקימי מפלגת ישראל ביתנו וחברה הטוב של קירשנבאום הורשע בשורת עבירות בהן מתן שוחד, מרמה, זיוף בנסיבות מחמירות, הלבנת הון, שיבוש הליכי משפט ואיומים. לפי הכרעת הדין כהן ניהל מערכת יחסים של "תן וקח" עם קירשנבאום תוך ניצול קשריו והשפעתו במפלגה לקבלת טובות הנאה אישיות.

הכרעת הדין כוללת מספר הלכות משפטיות בנוגע לעבירת השוחד, הפרת אמונים והלבנת הון. בין היתר נקבע כי גם שוחד שניתן לעובד ציבור עבור מפלגתו מהווה עבירה מאחר ויש בה כדי לפגוע בעקרון השוויון ובאמון הציבור במוסדות השלטון . סוגיה משפטית נוספת שנקבעה היא כי במקרה של קירשנבאום יש להרשיעה בעבירה של הפרת אמונים במקביל לעבירה של שוחד בגין לקיחת נתח מתוך הכספים הקואליציוניים שנמסרו לעמותות תוך הפרת אמונים. זאת בשל עוצמת ניגוד העניינים בפעולותיה של קירשנבאום, על רקע תפקידה הבכיר, ובשים לב לנזק העמוק לאמון הציבור כתוצאה ממעשיה.

בראש צוות התביעה עומד עו"ד ד"ר מאור אבן חן, סגן ראש המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, והפרקליטים יונתן קרמר, יעל שחף ומשה עקירב מהמחלקה.