ארגוני זכויות אדם: למנוע את מיזוג סלברייט לחברת SPAC והפיכתה לציבורית

במכתב פתוח ל-SEC, לנאסד"ק ולמשקיעים כותבים שורה של ארגונים ואנשי אקדמיה מתחום זכויות האדם כי חברת המודיעין הדיגיטלי "לא צריכה להפוך לחברה ציבורית מבלי שתוכיח שהיא שומרת על זכויות אדם" • החברה בתגובה: "סלברייט מחוייבת לשמירה על זכויות אדם"

יוסי כרמיל / צילום: שלומי יוסף
יוסי כרמיל / צילום: שלומי יוסף

האם מתעוררים קשיים בהשלמת המיזוג של סלברייט בנאסד"ק? ארגוני זכויות אדם פרסמו היום (ג') מכתב פתוח ובו הם קוראים למנוע את השלמת העסקה, במסגרתה סלברייט צפויה להתמזג לחברת SPAC ולהפוך לחברה ציבורית לפי שווי של 2.4 מיליארד דולר.

סלברייט היא חברת מודיעין דיגיטלי בניהולו של יוסי כרמיל. סל הפתרונות של החברה כולל פתרונות שליפה וניתוח ראשוני - שליפת המידע מהטלפון, המחשב או הרחפן למשל; כרמיל מדגיש שללא השתלטות מרחוק, וכי החברה מובילה עולמית בתחום. פתרונות נוספים הם כלי ניתוח (אנליטיקה) שמשמשים את החוקרים במעבדה; וכלי ניהול חקירות וניהול מידע.

במכתב שפורסם היום נכתב כי סלברייט "לא צריכה להפוך לחברה ציבורית מבלי שתוכיח שהיא שומרת על זכויות אדם. במכתב, עליו חתומים שורה של ארגונים ואנשי אקדמיה מתחום זכויות האדם, נכתב כי יש לעצור את העסקה עד לנקיטת צעדים מספקים מצד החברה. לטענתם, "סלברייט עצמה הודתה שמוצריה עלולים להוות סיכון לזכויות אדם" והזכירה זאת כאחד מהסיכונים האפשריים שכרוכים בהשקעה בה. "למרות זאת, סלברייט ממשיכה למכור את המוצרים למשטרים מדכאים ובכך מאפשרת פגיעה בעיתונאים, אקטיביסטים, מתנגדי משטר ומיעוטים". הם מזכירים בין היתר את המדינות הבאות: בוטסוואנה, גאנה, ניגריה, מיאנמר, אינדונזיה, הודו, בחריין וערב הסעודית.

לדבריהם, אף שהחברה אומרת שיש לה מערכת לאכיפת שמירה על זכויות אדם, היא אינה מספקת פרטים עליה וכן לא מדווחת כיצד היא מבטיחה שלקוחות לא ישתמשו במוצריה או ימכרו אותם לאחר סיום החוזה.

כותבי המכתב פונים ספציפית לרשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) בבקשה שלא תאשר את מסמך הרישום של סלברייט, וכן לנאסד"ק, לחברת ה-SPAC ולמשקיעים בהנפקה הנלווית.

מנכ"ל סלברייט התראיין לאחרונה לגלובס ואמר: "שחקן כמונו לוקח בחשבון שהכלים יכולים ליפול לידיים הלא נכונות, או שייעשה בהם שימוש לא נכון. החברה פיתחה מנגנונים פנימיים, טכנולוגיים וחוזיים לוודא שלא יקרה זאת. יש לנו מחלקה שעוסקת בנושא לפי מדדים פנימיים של זכויות אדם ושחיתות, ויש ועדת אתיקה בדירקטוריון. אנחנו שולטים על כל רישוי, ובמצב שבו אנו מזהים שמשהו לא הולך לכיוון הנכון, אנחנו משתקים את המוצר מרחוק".

מסלברייט נמסר: "סלברייט מחוייבת לשמירה על זכויות אדם, ופיתחה מנגנוני בקרה חזקים על מנת להבטיח שנעשה בטכנולוגיה שלנו שימוש ראוי, בחקירות שנעשות בכפוף לחוק.

"הפתרונות של סלברייט מסייעים מדי שנה למיליוני חקירות ברחבי העולם, בפענוח פשעים חמורים - ניצול ילדים, אונס ואלימות במשפחה, מאבק בטרור, סחר בבני אדם ועוד. לקוחותינו הגלובליים, בהם אלפי סוכנויות אכיפת חוק מהמובילות בעולם, מחויבים לשימוש חוקי בטכנולוגיה, כדי לשמור על עולם בטוח יותר.

"אנו מוכרים את הטכנולוגיה שלנו רק לחברות, ארגונים וסוכנויות שמצייתים לתנאים שבהסכמי הרישוי שלנו מול המשתמש הסופי. לקוחות שאינם עומדים בתנאים אלה מפסיקים לקבל שירותי תמיכה במוצר ורשיונם לא יחודש. סלברייט אינה מוכרת למדינות שאינן מאושרות על ידי ממשלות ארה"ב, האיחוד האירופי, אנגליה או ישראל".