גוגל נקנסת ב-593 מיליון אירו בצרפת בגלל יחסה למו"לים

רשות הרגולציה הצרפתית אומרת שהחברה הפרה הוראות לקיים משא ומתן עם מוציאים לאור על הזכות להציג תוכן שלהם בתוצאות החיפוש שלה

סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal
סונדאר פיצ'אי / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

רשות התחרות של צרפת קנסה את גוגל ב-593 מיליון דולר על כך שהפרה לכאורה הוראות לשאת ולתת על הסכמי תשלום עם מפרסמי חדשות. הקנס מעלה את הלחץ על החברה במסגרת המאבק העולמי על איך והאם חברות טכנולוגיה צריכות לשלם על חדשות.

הרגולטור הצרפתי אמר שגוגל הפרה את הוראותיו מאפריל 2020 על פיהן גוגל וחברת האם אלפבית חייבות לנהל משא ומתן עם מוציאים לאור על הזכות להראות קטעים מהתוכן שלהם בתוצאות החיפוש. ההנחיות הללן הגיעו לאחר שמוציאים לאור התלוננו שגוגל עוקפת את היישום בצרפת של הוראת זכויות יוצרים חדשה של האיחוד האירופי.

מאז הגיעה גוגל להסכמים בתשלום עם כמה מוציאים לאור בצרפת, כגון העיתונים לה מונד ולה פיגארו, אבל לא עם אחרים, כמו סוכנות הידיעות הצרפתית AFP.

איזבלה דה סילבה, ראשת רשות התחרות, אמרה שהקנס, בין הקנסות הגדולים שנתן הרגולטור הצרפתי בשנים האחרונות - לוקח בחשבון את "הרצינות יוצאת הדופן", של ההפרות לכאורה של גוגל של ההוראה.

"כשהרשות נותנת לחברות הוראות, הן אמורות ליישם אותן באופן דקדקני, ולכבד גם את רוחן וגם את ההוראות כלשונן. במקרה הזה, למרבה הצער, זה לא מה שקרה", אמרה דה סילבה.

"אנו מאוד מאוכזבים מההחלטה הזו", אמרה דוברת של גוגל. "פעלנו מתוך רצון טוב במשך כל התהליך. הקנס הזה מתעלם מהמאמצים שלנו להגיע להסכם ומהמציאות של איך החדשות עובדות בפלטפורמה שלנו".

אבל החברה אמרה גם שהיא רוצה "לפתוך דף חדש עם הסכם מוחלט. ניקח בחשבון את המשוב של רשות התחרות של צרפת ונתאים את ההצעות שלנו לרוחו".

ההחלטה הצרפתית היא השלב האחרון במאבק כלל־עולמי שפעפע ולעתים הגיע עד כדי רתיחה במשך יותר מעשר, עם חוסר הסכמה לגבי מה, אם בכלל, צריך לשלם למפרסמים כשהחדשות שלהם נעשות זמינות דרך פלטפורמות הטכנולוגיה.

מפרסמים טוענים שחדשות הן אטרקציה גדולה לגוגל ולחברות טכנולוגיה אחרות ובגלל זה מגיע להן חלק מהכנסות החברות. חברות הטכנולוגיה כבר זמן רב טוענות שהן שולחות למפרסמים עשרות מיליארדי ביקורים באתרים מדי חודש, ושהקישור החופשי הוא דם החיים של האינטרנט. אבל כעת עם יותר חוקים כמו החוק שעבר באיחוד האירופי, הם גם מצליחים יותר ויותר לסגור עסקאות בתשלום.

בפברואר, אוסטרליה העבירה חוק שיש לו מאפיינים הדומים להוראת זכויות היוצרים של האיחוד האירופי - מה שהוביל את פייסבוק להסיר חדשות מהפלטפורמה שלה במדינה למשך חמישה ימים לפני ששינתה כיוון לאחר שזכתה בכמה וויתורים.

בתחילה התנגדה גוגל לחוק האוסטרלי. אבל אחר כך סגרה כמה עסקאות תוכן עם מוציאים לאור, כולל הסכo בפברואר עם ניוז קורפ, החברה שבבעלותה נמצא גם הוול סטריט ג'ורנל.

בהחלטה מיום שלישי, הרשות הצרפתית התמקדה בכמה הפרות ספציפיות של גוגל של ההוראה מ־2020, כולל לחץ על מפרסמים לחתום על הסכמים למוצר חדש הנקרא News Showcase, בלי תשלומים בנפרד מזה על חדשות המופיעות בתוצאות החיפוש הכלליות. הרגולטור גם האשים את גוגל בכך שלא הרשתה לסוכנויות ידיעות כמו AFP לדרוש תשלום על מאמרים שלהן המופיעים באתרים מצד שלישי שמופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל. הרגולטור אמר גם שגוגל לא סיפקה מספיק אינפורמציה למפרסמים על מנת להעריך איזה פיצוי לבקש ממנה על הפרסום.

הרשות אמרה שמוציאים לאור צרפתיים יכולים כעת לדרוש מגוגל הסכמים חדשים התואמים את החוק הצרפתי ואיימה על חברת מנוע החיפוש בקנס של 356 אלף אירו ליום על כל הסכם שלא מושג בתוך חודשיים מתוך קבלת הבקשה הרשמית מהרשות.

ביום שלישי אמרה גוגל שההחלטה הצרפתית מתייחסת בעיקר לתקופה שלפני ספטמבר 2020, ושמאז היא חתמה על הסכמים עם כמה מו"לים צרפתיים ונמצאת במשא ומתן עם אחרים. גוגל גם אמרה שהיא "הולכת לסגור" הסכם כלל עולמי עם AFP הכולל תשלום.

מנכ"ל AFP פבריס פריס אמר שההחלטה של יום שלישי הבהירה שסוכנויות ידיעות כמוה זכאיות לבקש פיצוי במסגרת חוק זכויות היוצרים החדש. " AFP בטוחה שבקרוב תגיע להסכם עם גוגל", אמר.