ליברמן נלחץ? נדחה בחודשיים ביטול סבסוד מעונות היום לחרדים

שר האוצר ושרת הכלכלה והתעשייה הודיעו כי ההחלטה לבטל את סבסוד מעונות היום לתלמידי ישיבות שאינם עובדים, לא תכנס לתוקף בספטמבר הקרוב • המועד החדש להחלת השינוי: נובמבר 2021

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי הודיעו כי ההחלטה לבטל את סבסוד מעונות היום לתלמידי ישיבות שאינם עובדים, לא תכנס לתוקף בספטמבר הקרוב. לפי הודעת האוצר, הוחלט להעניק חודשיים נוספים להיערכות מערכת החינוך, שוק התעסוקה והמשפחות עצמן להחלטה לשנות את הקריטריונים לזכאים בסבסוד עלות מעונות היום.

ההחלטה שעניינה עידוד תעסוקה ומתן סבסוד בשכר הלימוד למעונות היום למשפחה ששני בני הזוג עובדים או רוכשים הכשרה מקצועית ו/או השכלה גבוהה לשם תעסוקה תיושם במלואה ותיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר 2021.

בשבוע שעבר הודיע ליברמן על שינוי תנאי הזכאות של הורים לסבסוד הממשלתי של מעונות היום לילדיהם, באופן השולל את הסבסוד בעיקר מתלמידי ישיבות חרדים כבר בשנת הלימודים הקרובה. מטרת המהלך היא לעודד את השתלבותם של החרדים בשוק העבודה.

על פי הכללים החדשים, על מנת להיות זכאי לסבסוד ממשלתי לשכר הלימוד במעונות יום (מעונות ויצו, אמונה וכדומה), יצטרכו שני בני הזוג לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות.

נכון להיום, תנאי זה קיים רק לגבי אמו של הפעוט ולא הייתה דרישה דומה לגבי בן הזוג. בנוסף, הוחלט לאפשר קבלת סבסוד לסטודנטים רק במקרים בהם בן הזוג רוכש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה. עד היום ניתן הסבסוד גם למי שלומד בלימודים תורניים (לימודים בישיבה גבוהה או בכולל).

משמעות שתי הדרישות הללו - עבודת שני בני הזוג בהיקף חצי משרה לפחות או שבן הזוג לומדים במסלולי לימודים מוכווני תעסוקה - הנה שלילת הסבסוד הניתן כיום לכ-18 אלף משקי בית בעבור כ-21 אלף ילדים, המקבלים סבסוד חודשי בהיקף של כ-1,000 שקל בממוצע לילד כאשר בן הזוג לא עובד ולומד בישיבות.

נכון להיום מסבסדת המדינה מעונות יום בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל בשנה, ל-85 אלף פעוטות. כ-23 אלף מתוכם קיבלו את הסבסוד תחת ההגדרה של "בן זוג לומד" ומתוכם כאמור 21 אלף פעוטות במשפחות בהם האב לומד לימודים תורניים. החיסכון למדינה בעקבות החלת התנאים החדשים לסבסוד מוערך בכ-400 מיליון שקל.

באוצר הבהירו מספר פעמים כי השינוי יחול כבר בשנת הלימודים הקרובה, כך שהחל מספטמבר הקרוב מי שלא יעמוד בכללים שנקבעו לא יהיה זכאי יותר לסבסוד.

ההחלטה זכתה לביקורת עזה בקרב הציבור החרדי והפוליטיקאים מהמפלגות החרדיות, אך לא רק. נשמעה ביקורת גם מקרב פוליטיקאים ממפלגות אחרות, חלק מהם מהאופוזיציה.