המתעשרים החדשים: 2.2 מיליארד דולר לעובדי הייטק בחצי שנה

אלפי עובדים ישראלים גרפו לכיסם במהלך החציון האחרון סכום בהיקף מצטבר של 2.2 מיליארד דולר לפני מס • זאת, כתוצאה מחציון שיא, אשר על פי חברת המחקר IVC ופירמת מיתר, הביא את הגיוסים בחברות ההייטק הפרטיות לשיא של כל הזמנים

חברת Melio / צילום: תמונה פרטית
חברת Melio / צילום: תמונה פרטית

על פי בדיקת גלובס, אלפי עובדים ישראלים גרפו לכיסם במהלך החציון האחרון סכום בהיקף מצטבר של 2.2 מיליארד דולר לפני מס. המדינה תזכה למס בהיקף של 700 מיליון דולר, או כ-2.3 מיליארד שקל בזכות כך. זאת, כתוצאה מחציון שיא, אשר על פי חברת המחקר IVC ופירמת מיתר, הביא את גיוסי סך חברות ההייטק הפרטיות לשיא של כל הזמנים עם קרוב ל-12 מיליארד דולר בגיוסים. בין הענקיות המגייסות: טרנסמיט סקיוריטי, מליו, וויז וטראקס.

שיאי הגיוסים שנשברים בכל רבעון מייצרים בישראל בכל שנה אלפי מתעשרים חדשים. אין המדובר בחברות שיצאו להנפקה - שם פוגשים העובדים במזומן מיד לאחר תום תקופת הנעילה - אלא מרכישת מניות שמבצעות קרנות השקעה דוגמת אינסייט, טייגר וסופטבנק כדי לבצע עבור העובדים הוותיקים והיזמים מעין אקזיט קטן, בו בזמן שהחברה נותרת פרטית. הדבר נעשה כדי להגביר את נאמנות העובדים לחברות ולמנוע את עזיבתם לחברות אחרות, במצב השוק התחרותי שבו פועלות החברות.

הרוב המוחלט של חברות ההייטק שבהן נערכים סבבי סקנדרי (מכירה שניונית של מניות) הן חברות בשלב הצמיחה המואצת, כלומר חברות בשלבי גיוס B ומעלה. סך החברות הבוגרות שגייסו הון ברבעון השני של השנה הגיע ל-5.48 מיליארד דולר, הסכום הגבוה אי פעם לפלח זה בשוק הישראלי. הרבעון הקודם שבר גם הוא שיא לאותו הזמן עם 4.66 מיליארד דולר, לשם השוואה, הסכום הרבעוני הממוצע בשנה שעברה, שגם היא הייתה שנת שיא - עמד על - 2 מיליארד דולר בלבד.

 
  

השקעות הענק בחברות הצמיחה נובעות מכך שהמשקיעים המסורתיים החליטו להסיט יותר הון לכיוון חברות טכנולוגיה בעידן הפוסט-קורונה, וגם תשואות נמוכות על איגרות חוב וריביות נמוכות שמעודדות משקיעים מוסדיים לחפש אפיקים בעלי צמיחה גבוהה. המחסור ההולך וגדל של עובדי הייטק הביא יותר ויותר מעסיקים להפנות את ההון המושקע בהן לאפיקים של רכישת מניות של העובדים. בעוד שבשנים האחרונות רוב הכסף היה מופנה לקופת החברה ומיעוטו לכיסי העובדים והיזמים, הרי שהיום כשליש מההון המגויס מופנה לרכישת מניות שניוניות מהעובדים הוותיקים ומהיזמים.

את הנתון המרשים ביותר רשמו ההנפקות הישראליות בוול סטריט, בלונדון ובתל אביב. שווי החברות הישראליות - בהן איירון סורס, פיוניר, אינוביד ומאנדיי - לאחר ההנפקה הגיע לשיא של כל הזמנים של 62 מיליארד דולר. לשם השוואה, בשנת 2020, שגם היא הייתה שנה מרשימה, שווי החברות המונפקות עמד על 8.3 מיליארד דולר בלבד.

מתוך 48 הנפקות ראשוניות בהן גויס סכום כולל של 8.42 מיליארד דולר במחצית זו, 7 בוצעו באמצעות מיזוג עם חברות ספאק בהן גויס סכום כולל של 2.41 מיליארד דולר. הבורסה בת"א ריכזה את המספר הגדול ביותר של הנפקות הייטק ראשוניות במהלך התקופה (35 הנפקות), אשר סיפקו כ- 12% מהיקף ההון שגיוס.