בגלל טעות בהצבעה: חוק הדיינים נפל בקריאה שלישית

לאחר דיונים ארוכים, הכנסת התכנסה להצביע על הסעיפים השונים של חוק הדיינים, שאמור להרחיב את מספר הנציגים בועדה למינוי דיינים - אך יו"ר הכנסת מיקי לוי הצביע בטעות יחד עם האופוזיציה והפיל את החוק • כעת הייעוץ המשפטי של הכנסת נדרש לסוגיה

ח"כ לוי. הצעת החוק להחמיר בענישה נפלה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן
ח"כ לוי. הצעת החוק להחמיר בענישה נפלה / צילום: דוברות הכנסת עדינה ולמן

אחרי לילה לבן, חוק הדיינים נפל בקריאה שלישית לאחר שיו"ר הכנסת מיקי לוי הצביע בטעות יחד עם האופוזיציה נגדו. הדיונים על החוק נמשכו שעות ארוכות ובסופו החלו הבוקר ההצבעות על הסעיפים השונים ולאחר מכן על החוק כולו, הרוב הדחוק של הקואליציה בעד החוק הופר ברגע שח"כ לוי הצביע בטעות עם האופוזיציה וכך בתיקו של 51:51 החוק נפל.

כעת הייעוץ המשפטי של הכנסת נדרש לסוגיה האם נדרשת הצבעה מחודשת על החוק כולו במליאה ובוועדה שהכינה אותו, או רק במליאה בקריאה שלישית. על פי תקדימי עבר כאשר הייתה טעות בהצבעה במליאה - נדרש להצביע שוב בוועדה ורק לאחר מכן במליאה. כך למשל ב-10.11.15 אורי אריאל הצביע בטעות עם האופוזיציה באחד הסעיפים בחוק התקציב ונוצר תיקו 60:60. אז הדיונים במליאה נעצרו וחברי ועדת כספים חזרו לוועדה כדי לאשר את הסעיף ורק אז הביאו להצבעה מחודשת במליאה.

מדובר ביממה לא מוצלחת במיוחד לקואליציה, שנדרשה למשוך שתי הצעות חוק אתמול בשל חוסר הצלחה לגבש רוב סביבן וכעת חוק שעבדו עליו באינטנסיביות נפל. יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר "אמרתי כל הזמן שממשלה שקמה במרמה וחותמת על הסכמים קואליציוניים שאין להם חלק ונחלה באלוקי ישראל, אין להם סיעתא דשמיא. כך במאבק בנגיף הקורונה וכך עכשיו בחוק הדיינים שנפל. אין סיעתא דשמיא - זו התוצאה".

על פי הצעת החוק בוועדה למינוי דיינים יהיו 13 חברים: שני הרבנים הראשיים לישראל; שני דיינים של בית הדין הרבני הגדול, שייבחר חבר דייניו לשלוש שנים; 3 נציגים של הממשלה (במקום שניים כיום): שר המשפטים (שהממשלה רשאית, בהסכמתו, למנות שר אחר במקומו), השר לשירותי דת, וחבר אחר של הממשלה שייבחר על ידה; שני עורכי דין, שייבחרו על ידי המועצה הארצית של לשכת עורכי הדין לשלוש שנים; ושתי טוענות רבניות (במקום טוענת רבנית אחת כיום), שייבחרו האחת על ידי שר המשפטים והשנייה על ידי השר לשירותי דת, תוך שלושה חודשים ממועד כינון ממשלה חדשה.

בנוסח החוק נקבעו הוראות מעבר שונות. בין היתר, נקבעה הוראה הקובעת כי תקופת כהונתה של הטוענת הרבנית שמונתה לפני כניסתו לתוקף של חוק זה, תסתיים בתוך שנה מיום התחילה של החוק. עם תום כהונתה ימנה השר לשירותי דת טוענת רבנית במקומה.