בנק ישראל משחרר את הרסן: כמה כסף צפוי לזרום לחשבונות העו"ש של בעלי מניות הבנקים

עם פרוץ משבר הקורונה הנחה בנק ישראל את הבנקים לא לחלק דיבידנדים • התוצאות הטובות לצד המשך מתן האשראי לציבור הביאו אותו לאפשר משיכת דיבידנדים עוד לפני תום הוראת השעה בנושא, בספטמבר השנה

יאיר אבידן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל / צילום: גדעון שרון - לע"מ
יאיר אבידן, המפקח על הבנקים בבנק ישראל / צילום: גדעון שרון - לע"מ

בעלי המניות בבנקים קיבלו ביום חמישי בבוקר בשורה משמחת, לפיה הם יוכלו ליהנות מדיבידנד גם בגין שנת הקורונה, למרות שהבנקים רשמו אשתקד ירידה ברווחיות לעומת השנה הקודמת. הפיקוח על הבנקים הודיע לבנקים כי יוכלו לחלק דיבידנד למרות שרק בחודש ספטמבר תסתיים הוראות השעה במסגרתה הוא הפחית את דרישות ההון שעל הבנקים לעמוד בהן, אך הנחה את דירקטוריוני הבנקים להשתמש בהון על מנת להעניק אשראי לציבור הנאנק תחת מגבלות הקורונה ולא למשוך אותו כדיבידנד.

למרות שינוי המדיניות, בפיקוח על הבנקים הזהירו את הבנקים מחלוקת דיבידנד גבוה והבהירו כי מבחינתם חלוקה בסכום הגבוה מ-30% מרווחי שנת 2020 אינה נחשבת כתכנון הון זהיר ושמרני. "לאור המגמה הגוברת של יציאה ממשבר הקורונה ולאור איתנותם של הבנקים בישראל שמאפשרת להם לתמוך בפעילות הכלכלית של המשק, אין מניעה שבנקים יבחנו חלוקת דיבידנד על בסיס גישה זהירה ושמרנית, הלוקחת בחשבון את רמת אי הוודאות הגבוהה של המשך משבר הקורונה והשלכותיו העתידיות", הסבירו בפיקוח על הבנקים.

בנק ישראל נקט ברף של 30%, שהוא נמוך משמעותית ממדיניות חלוקת הדיבידנד של ארבעה מתוך חמשת הבנקים הגדולים. נכון להיום רק בנק דיסקונט מחלק דיבידנד של עד 30% מהרווח הנקי (העלה את הרף בשנת 2019 מ-15%), בעוד בלאומי, הפועלים ומזרחי טפחות מדיניות חלוקת הדיבידנד עומדת על 40% מהרווח הנקי, וזו של הבינלאומי מתירה דיבידנד בסך של עד 50% מהרווח הנקי.

מכיוון שחמשת הבנקים הגדולים רשמו בשנת 2020 רווח מצרפי של 7.42 מיליארד שקל, הם יוכלו לחלק דיבידנד מקסימלי של 2.22 מיליארד שקל. זאת לעומת דיבידנד מצרפי של 3.625 מיליארד שקל שהם חילקו בשנת 2019, בגין רווח מצרפי של 9.66 מיליארד שקל. אגב, אם מגבלת 30% הייתה חלה בשנת 2019, הדיבידנד המקסימלי היה עומד על 2.9 מיליארד שקל עבור בעלי המניות בחמשת הבנקים הגדולים.

"על דירקטוריון של בנק ששוקל חלוקת דיבידנד לנקוט בגישה זהירה ושמרנית ועליו לבסס החלטה בדבר חלוקת דיבידנד על תחזית שמתייחסת להשפעות עתידיות של משבר הקורונה על החשיפות של הבנק ועל הונו", ציינו בפיקוח על הבנקים.

אשראי לציבור של 1.1 טריליון שקל ב-2020

כזכור, בסוף חודש מרץ 2020, זמן קצר לאחר פרוץ משבר הקורונה בישראל, הנחה בנק ישראל את הדירקטוריונים של הבנקים לבחון מחדש את מדיניות הדיבידנד והרכישה העצמית של מניות בעת הזו, על רקע הירידה החדה בתחזיות המקרו כלכליות ואי הוודאות הגדול. בבנק ישראל ציפו כי מדיניות אי חלוקת דיבידנד תפנה מקורות נוספים לבנקים לצורך העמדת אשראי וכך הם יסייעו למשק הישראלי בתהליך היציאה מן המשבר, לצד יצירת כריות ביטחון שיאפשרו ספיגת הפסדים במידת הצורך.

במקביל, הפחיתו כאמור בבנק ישראל עם פרוץ המשבר את דרישות ההון הרגולטורית מהבנקים בנקודת אחוז אחת, כך שיחס הון עצמי רובד 1 המינימלי יעמוד על 9% בבנקים הגדולים, לעומת 10% לפני המשבר, ו-8% בבנקים הבינוניים והקטנים, לעומת 9% לפני המשבר. הפחתה זו ניתנה במסגרת הוראת שעה למשך שישה חודשים, והוארכה בהמשך, עד שבמרץ השנה היא הוארכה שוב, עד ספטמבר 2021.

"למרות שלאורך השנה ניכר שהבנקים צברו את כריות ההון שנשחקו, בין היתר על ידי השהיית מדיניות חלוקת דיבידנדים, אנו מצויים עדיין בסביבה של אי ודאות באשר להמשך המשבר הבריאותי ובאשר להשלכות הכלכליות הנלוות לו", הסבירו בחודש מרץ האחרון בבנק ישראל עם הארכת הוראת השעה. "המערכת הבנקאית בישראל איתנה, והבנקים נהנים מעודפי הון ונזילות. אמנם תהליך ההתחסנות המואץ מעלה את הציפייה לחזרה מהירה של המשק לצמיחה אך הסיכונים הגלומים בפעילות המערכת הבנקאית נותרו גבוהים לנוכח הסיכון לגלי תחלואה נוספים ואי הוודאות שעלולים להביא לפגיעה משקית".

הבנקים אכן התיישרו עם הספק הנחיה ספק המלצה של בנק ישראל ונמנעו בשנת 2020 מחלוקת דיבידנד, אך המשיכו בהענקת אשראי לציבור. אשראי זה התסכם בשנה שעברה ב-1.124 טריליון שקל, כאשר בנק הפועלים העניק אשראי בסך של 302 מיליארד שקל וצמוד אליו לאומי עם 295 מיליארד שקל.

מדובר בעלייה של 6.64% לעומת האשראי שניתן לציבור בשנת 2019, אז חילקו חמשת הבנקים הגדולים אשראי בסך 1.054 טריליון שקלים, כאשר את הגידול העיקרי בסך האשראי רשמו מזרחי טפחות עם תוספת של כמעט 40 מיליארד שקל, עם כי חלק גדול ממנה בשל המיזוג של בנק איגוד לתוך מזרחי טפחות שהתרחש ברבעון האחרון של 2020, לאומי שהגדיל את האשראי לציבור בכ-13 מיליארד שקל ודיסקונט עם גידול של 9 מיליארד שקל.