שקיפות | דעה

חילופי השלטון הם הזדמנות לסדר בהוצאות רה"מ

החילופים במעון הרשמי של ראש הממשלה יכולים להיות גם הזדמנות לאמץ סטנדרטים חדשים של שקיפות ודיווחיות בכל הקשור להוצאות ראש הממשלה

נפתלי בנט לוחץ את היד לבנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun
נפתלי בנט לוחץ את היד לבנימין נתניהו / צילום: Reuters, Ronen Zvulun

בסוף השבוע עידכנו דוברי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו בדיווח קצר כי "משפחת נתניהו עזבה את המעון בבלפור". מדובר במילים קצרות שמסיימות עידן ארוך בו התגוררו בני משפחת נתניהו במעון הרשמי ועוררו לא מעט נושאים שעלו לדיון ציבורי סביב התנהלותם במקום. אך יותר משמדובר בסיום של תקופה ארוכה, זו צריכה להיות הזדמנות לתחילתה של תקופה חדשה, בה תונהג שקיפות מלאה בבתי ראש הממשלה.

לפני שבועיים התפרסמו ידיעות על מעשים לא כשרים לכאורה בביתו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו, והפעם אמבט ג'קוזי בעלות של 50,000 שקלים. אינסוף הגיגים וציוצים עסקו בנושא, והשאלה היא מדוע הציבור כל כך מתעניין בהוצאה אחת? לא הגזמנו?

באופן סימבולי, ואולי אירוני, ידיעת הג'קוזי נחשפה בתקופה בה מציינים עשור למחאה החברתית. מחאה שהוציאה מאות אלפי אנשים לרחובות בדרישה לצדק חברתי. המחאה סייעה להעלות עוד נושא חשוב והיא הדרישה לשקיפות ודיווחיות מנבחרי הציבור של המדינה. המחאה ביקשה, בין השאר, להזכיר לאותם נבחרים שהם משרתי ציבור וחובת ההוכחה חלה עליהם.

כשנתיים לאחר המחאה החברתית הובילה התנועה לחופש המידע מהלך משפטי שבמבחן הזמן מסייע להבין את הקשר בין הג'קוזי של משפחת נתניהו לחשיבות של זכות הציבור למידע. זו הייתה הפעם הראשונה שהציבור הבין, שהוא מממן לא רק את הוצאות המעון הרשמי של ראש הממשלה, אלא גם את הוצאות המעון הפרטי (או במקרה של נתניהו מעונות פרטיים) ובאילו סכומים (מעל 6 מיליון שקל ב-2013). סכומים, לא מיותר לציין, שמשולמים מהקופה הציבורית, מכספי המיסים של כולנו. עם פרסום המידע החלה סערה ציבורית שהובילה לבדיקה של מבקר המדינה, חקירה פלילית והגשת כתב אישום נגד רעיית ראש הממשלה לשעבר.

לאחר המהלך של התנועה לחופש המידע לחשיפת ההוצאות, פרסם משרד ראש הממשלה באופן יזום הוצאות אלה. לכאורה, מאבק משפטי שהצליח והוביל לשינוי, אבל בישראל כמו בישראל ובמשרד ראש הממשלה לשעבר כמו במשרד ראש הממשלה לשעבר - הרב מוסתר על הגלוי ובהדרגה הדיווחים הפכו פחות מפורטים. בהדרגה יותר ויותר הוצאות נכנסו תחת מעטה של חשאיות או שמירה על בטחון המדינה או ששולמו תחת הכותרת "שמירה על הקיים". לפיכך, התנועה המשיכה במאבק ופועלת, עד היום, לחשיפת החשבוניות עצמן של ההוצאות (דיווח שנהוג במדינות רבות בעולם כאשר מתבקש החזר על הוצאה פרטית). סוגיית החשבוניות עוד תלויה ועומדת להכרעתו של בית המשפט העליון.

למאבק לשקיפות הצטרף לאחרונה ארגון שומרים שחשף את כלל הוצאות משרד ראש הממשלה (התקשרויות עם ספקים). מידע, שכמובן צריך להיות מדווח לציבור באופן יזום אך משרד ראש הממשלה לשעבר בחר להסתיר אותו מהציבור ב 4 השנים האחרונות. התחקיר של שומרים העמיק בנתונים המספריים היבשים לכאורה והציף את הקשרים וההקשרים שעומדים מאחורי הוצאות של מאות אלפי שקלים. כותבות מאמר זה קפצו על הנתונים כמוצאות שלל רב, הרי בתוך אלפי עמודות האקסל של הוצאות משרד ראש הממשלה יופיעו גם ההוצאות על המעונות, לא? התשובה היא לא או באופן מדויק יותר, לא בדיוק.

הצלבה של הנתונים עם מפתח התקציב העלתה, שמתוך ההתקשרויות שנחשפו הסכומים שרלבנטיים להוצאות המעונות הם זניחים ביותר. כך למשל, בשנת 2019 התקנה התקציבית והעברות התקציביות שהופנו לטובת מעון ראש הממשלה הגיעו ל-6 מיליון שקלים ואילו בדוחות ההתקשרות תחת אותה תקנה יש ביטוי לסכום של 13,478 שקלים בלבד, איך זה ייתכן? גם אנחנו לא מבינות. ההסבר היחיד הוא ניצול המנגנון המאפשר את הערבוב בין הפרטי לבין הציבורי, כך הציבור לא יודע מה ובכמה הוא מממן את הוצאות משפחת נתניהו בבתיהם הפרטיים. זו היא השערה בלבד, אך כמי שפועלות כבר קרוב לעשור לחשיפת ההוצאות הפרטיות מכספי הציבור, למדנו דבר או שניים על דרכו הפתלתלה של מידע ללכת לאיבוד בטבלת אקסל.

יש יגידו, שזו כבר היסטוריה. פנינו לקראת ממשלה חדשה שקמה. לא שזה בלתי מעניין לקבל דיווח מלא ומפורט על ההטבות שזכאים להם ראשי ממשלה לשעבר, ובפרט זה שעוזב בימים אלה את בלפור. אך, אנו מסתכלות גם קדימה וזה הזמן להזכיר שעם כוח רב באה אחריות רבה. אחריות, בין השאר, לדיווחיות על כל הוצאות המדינה בהתאם לדרישות ולסטנדרט שנהוג בעולם. ובאשר לראש הממשלה, הנוכחי והחליפי, טוב יעשו אם ידווחו באופן יזום על הוצאות המעונות שלהם (הרשמי, החליפי ומה שביניהם). ונקודה נוספת למחשבה, האם לא ראוי שייקחו בחשבון שהאחריות שבאה עם תפקידם כנבחרי ציבור, כוללת הפרדה ברורה של ההוצאות הפרטיות אל מול אלה הציבוריות. שכן על ראש הממשלה לפעול בחרדת קודש בכספי הציבור הנתונים לשליטתו ועליו חלה חובת ההוכחה שכך הוא נוהג. אם מדובר בממשלת שינוי, זה הזמן גם לשנות את זה.

עו"ד רחלי אדרי, מנכ"לית התנועה לחופש המידע

עו"ד אלונה וינוגרד, מנכ"לית "שומרים" וחברת הנהלה בתנועה לחופש המידע