הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות פוגע בשוויון, וחובה לבטלו

בכל העולם מבינים שעיקרון השוויון לא יכול לסבול אפליה כזו של המגזר העסקי המקומי וכבר פועלים כדי לתקן את הטעות הזו • הגיע הזמן שגם אנחנו נלך בכיוון הזה

שירות המיון הארצי של דואר ישראל / צילום: איל יצהר
שירות המיון הארצי של דואר ישראל / צילום: איל יצהר

סבתי היקרה, ויקטוריה, בת ה-93, תזכה לחיים ארוכים, נזקקת לתרופות על מנת לשמור על בריאותה. היא משלמת מע"מ על כל תרופה שהיא רוכשת בשירותי הבריאות בה היא חברה החל מהשקל הראשון.

לאחרונה רכשתי חולצה באתר האינטרנט של אמזון, הסניף האמריקאי. לא שילמתי מע"מ בגין אותה רכישה.

האם לסיטואציה זו התכוון פרופ' מנואל טרכטנברג בטורו בגלובס מיום 1/7/2011 (הפטור ממע"מ בקניות אונליין הוכיח את עצמו: אסור לבטלו")? שחולצה, אביזר מותרות, מספק זר תגיע לישראל ללא מע"מ ואילו על תרופות, החיוניות לבריאות נשלם מע"מ?

מדוע לא לבטל את הפטור הנ"ל ולאפשר לאוכלוסייה, בעיקר הקשישה, לצרוך תרופות מבלי לשלם מע"מ?

הרי ברור לכל שמדובר בעיוות ובאי צדק מקוממים.

כל יום שבו הפטור ממע"מ לא מבוטל ונשאר על כנו, מדינת ישראל ממשיכה לבצע התנקשות במגזר העסקי שלה.

מדוע שלא נפנה את הסכום האדיר שמדינת ישראל מאבדת בהכנסות ממסים לעבר פטור ממע"מ בגין רכישת מים או רכישת חשמל? כאן מדובר בהטבה שכלל הציבור ייהנה ממנה.

יש מספיק ייעודים שאליהם ניתן להעביר את הכספים של הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות שמהם ייהנה חלק הרבה יותר גדול של הציבור הישראלי.

יש כאלה שמנסים לבלבל ולנטוע בהלה, כאילו ביטול הפטור משמעו חסימת האפשרות להזמין מוצרים מחו"ל. הסירו דאגה מליבכם, מיליוני החבילות תמשכנה להגיע לישראל גם אם יבוטל הפטור. הבלאק פריידי, הסייבר מאנדיי, הפריים דיי ויום הרווקים הסיני נצרבו היטב בתודעה של הצרכן הישראלי שהוא הרבה יותר מתוחכם ובעל ידע מבעבר.

אי אפשר להחזיר את הגלגל אחורה. התחרות היום היא גלובאלית, כלל עולמית. אנחנו רק מבקשים שהתחרות בין המגזר העסקי המקומי לבין ספקי החוץ תהיה תחרות הוגנת ושווה, מבלי ששיקולי מס יטו את הכף היכן לבצע את הרכישה.

אספר לכם "סוד" קטן, גם אם יבוטל הפטור, עדיין רכישה באתרים זרים תהיה זולה יותר מאשר רכישה בישראל, רק שאז מדובר יהיה בתחרות הוגנת ולא בסיטואציה בה מתחרה אחד נמצא 17% מאחור לעומת מתחרהו. במשך יותר מדי זמן עודדה הממשלה את הציבור בישראל לחזק כלכלות זרות על חשבון חיזוק המגזר העסקי המקומי.

בכל העולם מבינים שעיקרון השוויון לא יכול לסבול אפליה כזו של המגזר העסקי המקומי וכבר פועלים כדי לתקן את הטעות הזו. באוסטרליה היה בעבר פטור של ממע"מ עד 1,000 דולר. הוא בוטל כליל. באיחוד האירופי, החל מתחילת חודש יולי הפטור בוטל לחלוטין. ובמדינת ישראל, כשהמגזר העסקי עוד מלקק את פצעי הקורונה, ממשיכים להיאחז בקרנות המזבח ולשמר את הסוכרייה לחלק מהציבור באמצעות פטור ממע"מ ברכישות מקוונות, גם אם זה אומר שמקומות עבודה ייסגרו ושעובדים ייפלטו למעגל האבטלה. אבל היי, הצלחתי להביא מוצץ (שלא עבר בדיקה של מכון התקנים) מסין בגרוש וחצי.

יתרה מזו, כשקראתי את ההמלצות של דוח ועדת טרכטנברג, ראיתי שם עמדה נחרצת אחרת לחלוטין. בדוח הוועדה תחת הכותרת "אי החלת מע"מ דיפרנציאלי": "הוועדה מתנגדת למתן פטורים חלקיים ומלאים ממע"מ למוצרים שונים, ורואה יתרון משמעותי בשיעור המע"מ האחיד הנהוג כיום". עוד נכתב שם כי "מקובל לטעון כי המע"מ הדיפרנציאלי הינו כלי מתאים להקלת יוקר המחיה וזאת תוך הורדת המס עבור מוצרים בסיסיים. עם זאת, למע"מ דיפרנציאלי חסרונות רבים, שבעטיים סבור הצוות כי אין מקום למעבר לשיטה זו".

ביטול הפטור ממע"מ ברכישות מקוונות עד 75 דולר הוא הכרח השעה.

הכותב הוא סמנכ"ל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר