השעיית טראמפ ותרופות לקורונה: בנוגע למה פנתה פייסבוק למועצה המפקחת?

פייסבוק מפרסמת עדכון רבעוני ראשון שמכסה את פעילותה של המועצה המפקחת על החברה • המועצה הגישה 18 המלצות מדיניות ותוכן לפייסבוק בשישה מקרים - אחד מהם הוביל לחסימת נשיא ארה"ב היוצא

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג / צילום: Associated Press
מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג / צילום: Associated Press

הרשת החברתית פייסבוק  מפרסמת הערב עדכון רבעוני ראשון שמכסה את פעילות המועצה המפקחת על החברה ברבעון הראשון של 2021. הדוח כולל בתוכו גם את המדיניות של פייסבוק להפניית מקרים למועצה וגם עדכון על ההתקדמות ביישום המלצות של המועצה לפייסבוק. החלטות התוכן של המועצה מחייבת את הרשת החברתית, ופייסבוק התחייבה להגיב בשקיפות לכל ההמלצות של המועצה בהקשרים של מדיניות.

מניית החברה מאבדת כעת בוול סטריט כ-1.5% משוויה.

"עדכונים רבעוניים אלו נועדו לספק צ'ק אין קבוע על התקדמות העבודה ארוכת הטווח הזו, תוך שיתוף נוסף על האופן בו אנו ניגשים לאתגרים אלו. הם נועדו לתת דין וחשבון כלפי המועצה והציבור", כך נכתב בהודעת החברה. פייסבוק מציינת שלצד המשתמשים שיכולים לערער את החלטות בפני המועצה, היא פנתה באופן יזום למועצה על חלק "מהחלטות התוכן המשמעותיות והקשות ביותר שקיבלנו בפלטפורמה שלנו ומבקשים מהמועצה לבדוק אותן", כך לשון ההודעה.

תרופות לקורונה ואמונות דתיות

פייסבוק הסבירה את התפיסה שלה בנושא: "אנו מפנים תיקים הנוגעים לנושאים חמורים, רחבי היקף ו/או חשובים לשיח הציבורי. אנו מחפשים אחר החלטות תוכן המעלות שאלות בנוגע למדיניות הנוכחית או לאכיפתן, כשיש טיעונים חזקים משני הצדדים להסרת התוכן או להשאירו", כך נכתב בהודעה בבלוג החברה.

על פי פייסבוק, מנובמבר 2020 ועד 31 במרץ 2021, היא הפנתה 26 תיקים אל המועצה, כשהמועצה בחרה מתוכם 3 תיקים: מקרה אחד שקשור לתרופות לקורונה, מקרה על איום שקשור לאמונות דתיות ותיקו של נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ - אחרי שנחסם ברשת החברתית לתקופת זמן לא מוגדרת.

עוד נתונים: ברבעון הראשון של שנת 2021, המועצה הגישה 18 המלצות מדיניות לפייסבוק בשישה מקרים. מתוך ה-18, פייסבוק מעדכנת כי היא יישמה באופן מלא או חלקי 14 המלצות, ממשיכה לבחון 3 המלצות ודחתה המלצה אחת.

ההמלצות נוגעות בצורה פייסבוק אוכפת את המדיניות שלה. לדוגמה - כיצד מודיעים למשתמשים על פעולות שביצעו, מה הם יכולים לעשות בנידון ודיווח שקיפות נוסף.

"הגודל וההיקף של המלצות המוצעה חוגרים מההנחיות המדיניות שציפינו עם הקמת המועצה, חלקן דורשות השקעות רב-חודשיות או רב שנתיות", נכתב בהודעה בבלוג. בנוסף, ההמלצות האלו מבורכות לפי פייסבוק, משום שהשינויים שהם עוררו "הופכים את פייסבוק לשקופה יותר עם המשתמשים ומהציבור, העולה בקנה אחד עם יישומי המדיניות שלנו".

אחת הדוגמאות שהציגו בהודעה היא שאנשים המשתמשים בפייסבוק באנגלית מקבלים כעת הודעות מדויקות יותר כשהם מפרים את מדיניות דברי השנאה של הרשת החברתית. על פי הרשת החברתית, בעתיד, משתמשים בשפות אחרות גם יקבלו התראות ספציפיות יותר על הפרות על דברי שנאה וידעו בצורה מדויקת יותר על איזה סעיף הם עברו.