האומדן השני של הלמ"ס: המשק התכווץ ב-5.8% ברבעון הראשון

מדובר בנתון משופר לעומת התכווצות של 6.2% באומדן השני • שיעור ההוצאה לצריכה פרטית התכווץ ב-2.4% ברבעון הראשון

 צמיחה / אילוסטרציה: Shutterstock
צמיחה / אילוסטרציה: Shutterstock

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה את האומדן השני לצמיחה ברבעון הראשון של 2021 ולפיו התמ"ג ירד ב-5.8%. מדובר בנתון משופר לעומת האומדן השני שהצביע על התכווצות של 6.2%, ולעומת צמיחה של 6.3% ברבעון הרביעי של 2020. חלק מהירידה מוסבר על ידי הירידה ביבוא מכוניות לעומת הרבעון הרביעי אשתקד עקב שינוי מדיניות המיסוי.

הסעיפים שתרמו לשיפור הנתון באומדן הסופי לעומת האומדן השני: שיעור ההוצאה לצריכה פרטית (שופר מ-3.4% ל-2.4%), ההוצאה לצריכה פרטית (למעט מוצרים בני קיימה שאינה כוללת את רכישת המכוניות) עלתה ב-8.2% בחישוב שנתי (לעומת עלייה של 7% באומדן הקודם); הצריכה הפרטית לנפש ירדה ב-3.8% באומדן השלישי והסופי לרבעון הראשון של 2021. זאת לעומת ירידה של 4.2% בסעיף זה באומדן השני.

הירידה בהשקעות בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, ציוד וכלי תחבורה) הצטמצמה גם היא מירידה של 16% באומדן השני לירידה של 13.8%. הירידה בתמ"ג ללא מסים נטו על היבוא שופרה להתכווצות של 1.8% לעומת התכווצות של 2.2% באומדן השני.

ההתכווצות ברבעון הראשון לא מהווה אינדיקציה למגמה הצפויה בהמשך השנה, אך בכל זאת נזכיר כי בנק ישראל הנמיך את תחזית הצמיחה למשק ב-2021 ל-5.5% במעמד הודעת הריבית ביוני. יחד עם זאת, לבנק ישראל העלה את התחזית ל-2022 ולפיה המשק צפוי לצמוח בשיעור של 6% כך שרמת התוצר בסוף 2022 צפויה להיות נמוכה רק בכ-0.5% מהרמה שהיתה צפויה לפני משבר הקורונה.

כלכלנים בשוק מעריכים כי הגידול המתמשך בצריכה הפרטית, הפעילות בנדל"ן והצפת הערך בחברות ההי-טק, עשויים להזניק את נתון הצמיחה של הרבעון השני במשק לשיעור דו-ספרתי.