טוב להיות צעיר: תשואה של מעל 9% בקרנות הפנסיה לבני 50 ומטה בינואר-יוני

הגופים המובילים בתשואות בין ינואר-יוני: אקסלנס, מנורה מבטחים ומיטב דש; ולעומתם תשואות חלשות יחסית לאלטשולר שחם, הראל ופסגות • גיא מני, מיטב דש: "סקטורים שנפגעו בקורונה כמו תעשייה וחומרי גלם רשמו ריבאונד יפה, אך החשש מסגרים בעולם מטה את התיק לכיוון הטכנולוגיה"

קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock
קרנות פנסיה / צילום: Shutterstock

קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים המשיכו גם בחודש יוני את המגמה החיובית שמאפיינת את השנה האחרונה, והשלימו חצי שנה עם תשואות יפות, שבחלק מהפרמטרים נושקות ל-10% מתחילת 2021.

התשואות של מחצית השנה הראשונה מוכיחות שוב כי המסלולים המנייתיים, שאליהם משויכים הצעירים, בני ה-50 ומטה, השיגו תשואות גבוהות יותר מהמסלולים הסולידיים של החוסכים המתקרבים לפרישה, וגם ביטוחי המנהלים המשתתפים ברווחים השיגו תשואות גבוהות.

במסלולי קרנות הפנסיה המיועדים לבני 50 ומטה עמדה התשואה הממוצעת מתחילת השנה על 9.1%. מי שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר היא קרן הפנסיה של הפניקס אקסלנס, עם תשואה מצטברת של 9.8%, ואחריה הקרן של מנורה מבטחים עם 9.7%. מיטב דש, שהשיגה את התשואה הגבוהה ביותר בחודש יוני (1.12%), נמצאת במקום השלישי עם תשואה מצטברת של 9.5% בששת החודשים הראשונים של השנה.

 
  

"עברנו מטכנולוגיה לסקטורים מחזוריים"

"עשינו מספר לא מועט של בחירות נכונות סקטוריאליות שעזרו לנו בחצי השנה האחרונה, למשל ההסטה מהטכנולוגיה לסקטורים מחזוריים", מסביר גיא מני, מנהל ההשקעות הראשי של מיטב דש. "מתחילת השנה בנינו תיק יותר מאוזן על רקע המגמה של יציאת העולם ממשבר הקורונה, מה שהביא לצמיחה מחודשת של השווקים. לכן הגדלנו אחזקות בסקטורים כמו אנרגיה, תעשייה, פיננסים וחומרי הגלם, שנפגעו מאוד בקורונה, אבל רשמו בחצי שנה האחרונה ריבאונד יפה מאוד עם הגידול בחיסונים. התיק המאוזן עזר לנו יחסית לעומת השנה שעברה, שבה היינו הרבה יותר מוטי טכנולוגיה.

"בנוסף, ראינו מסוף השנה שעברה שתיק האג"ח הממשלתי לא מעניין, בשל התשואות הנמוכות והחשש להפסדי הון, וצמצמנו חשיפה אליו, וזה עזר לנו מאוד בעיקר בקופות הסולידיות. שוק האג"ח הסחיר יקר מאוד בעיניי, גם הממשלתי וגם הקונצרני, המרווחים בשפל היסטורי ולכן אנחנו מדירים רגלינו משם. התיק הלא סחיר שלנו לעומת זאת נותן תשואה יפה ואני מקווה שהוא ימשיך לתת את הפירות קדימה בעולם של ריביות נמוכות. גם תיקי התשתיות, הנדל"ן וה-private equity מספקים תשואה לפדיון מרשימה", מציין מנהל ההשקעות של מיטב דש.

גיא מני, מיטב דש / צילום: יח"צ
 גיא מני, מיטב דש / צילום: יח"צ

כלל , שהובילה את הדירוג בחודשים האחרונים, רשמה חודש יוני חלש מבחינתה, אך עדיין מובילה את המסלול לבני 60 ומעלה, הסולידי מבין קבוצות הגיל שקבע משרד האוצר במסלולי קרנות הפנסיה.

במסלול זה עמדה התשואה הממוצעת בחצי השנה הראשונה על 5.4%, ומי שהובילה את הקטגוריה ביוני הייתה הקרן של פסגות (0.77%), שנרכשה בחודש מאי על-ידי אלטשולר שחם ונמכרה ביולי להראל יחד עם מוצרי חיסכון נוספים בתמורה לכ-185 מיליון שקל.

אלטשולר שחם אחרון בשתיים מקבוצות הגיל

באלטשולר שחם , "הכוכב" של השנים האחרונות, יעדיפו לשכוח את חצי השנה הראשונה, כיוון שלמרות חודש יוני טוב, בשתיים מתוך שלוש קבוצות הגיל הוא ממוקם אחרון במבט חצי-שנתי. מדובר במסלולים לבני 60 ומעלה וגם במסלול לבני 50 עד 60, שבו רשם בית ההשקעות תשואה מצטברת של 6.8% מתחילת השנה, פיגור של כמעט 2.5% לעומת הראשונה במסלול, מיטב דש , ושל יותר מ-1% לעומת הממוצע שעומד על 7.9%.

התשואות החיוביות של כל הקרנות, ממשיכות תקופה שהייתה טובה אף יותר במחצית השנייה של 2020. בעוד התשואה הממוצעת של החודשים ינואר עד יוני 2021 עמדה כאמור על 9.1% במסלול לצעירים, זו של 12 החודשים האחרונים עומדת על כ-23%. גם ביטוחי המנהלים רשמו תשואה ממוצעת של יותר מ-20%, כש"רק" כ-8% מתוכם במחצית הראשונה של השנה.

ומה לגבי החודשים הקרובים? "בראייה קדימה, אנו מטים שוב באופן חלקי את התיק לסקטור הטכנולוגיה על רקע החשש מזן הדלתא בעולם, שמעלה בשנית את החששות מסגירה מחודשת של חלק מהעולם (סגרים חדשים), למרות שהעולם מנסה לחיות לצד הקורונה", אומר מני. "אנחנו נוטים לתיק מאוזן צמוד לשקלי בגלל הזינוק בציפיות האינפלציה בטווחים הבינוניים והארוכים".